Diode

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Diode

Bericht door Marcel Oomen »

Hallo,
Ik wil op mijn boot een diode plaatsen , zodat de accu's van de apparatuur ook ( naast de startaccu ) opgeladen worden tijdens het varen.
Nu moet ik 2 kabels hebben die uit de mercury 100 pk komen (een plus die stroom geeft en een min)
Op de startaccu zelf zitten zoveel kabels aangesloten dat ik door het bos de bomen niet meer zie..
Hoe kan ik deze 2 kabels op een makkelijke manier vinden..?
Alvast dank,
Marcel D.1013

joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: Diode

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo Marcel,

Waarom een diode wanneer je voor enkele Euro's meer een veel betere optie hebt: nl. een scheidingsrelais...

Ik heb een Cyrix. Let wel even op dat al naargelang de 'grootte' van je boot (en dito batterijen en stroomverbruik) je een iets groter model nodig kan hebben.

Dit scheidingsrelais zorgt ervoor dat je toestellen, die op een 2de batterij hangen, je eerste batterij niet mee leeg trekken bij langdurig gebruik bij een niet draaiende BB-motor.

Dit relais werkt als volgt:
Bij een motorstart wordt je eerste batterij (startbatterij) gebruikt en na het starten wordt deze eerst opgeladen. Wanneer je startbatterij terug volledig opgeladen, dan pas wordt je 2de batterij opgeladen. Dit gebeurt automatisch via dit scheidingsrelais.
Je kan er ook nog een drukknop op aansluiten die bij indrukken je 2de batterij 30 sekonden als startbatterij schakelt mocht er een probleem met je startbatterij zijn

Het ziet er ongeveer zo uit:
Afbeelding

Koste mij enkele jaren geleden 40 Euro en een halve dag werk om alles mooi aan te sluiten.

Mvg, Joeri
Somnium
Delta 1609

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: Diode

Bericht door Marcel Oomen »

Thnx joeri,
Ik weet niet eens of het wel een diode is die ik gekocht heb..er staat xenteq battery isolator op en het koste 70 euro.
Gelijktijdige lading maar de accus kunnen elkaar niet ontladen..dat zal dus wel goed zitten.
Enige probleem is nog de goede kabels vinden om alles aan te sluiten.
Ik ga er eind van de week aan beginnen.
Ook de kogeldruk moet ik nog veranderen en dan is de nieuee boot er helemaal klaar voor.

De Loose Eddy
Berichten: 53
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 9:28 pm

Re: Diode

Bericht door De Loose Eddy »

Marcel ,
Waarom 2 kabels vinden als je de kabel vind die stroom afgeeft vanaf je motor gestart is meer dan genoeg de min kabel kan je van de batterij nemen. Om de kabel te vinden die stroom geeft vanaf je motor gestart is is heel gemakkelijk te vinden je meet de spanning van alle kabels die van je motor komen met niet draaiende motor en je schrijft op welke kabels al spanning geven, en dit doe je terug met draaiende motor er zal 1 kabel meer zijn die spanning geeft en die heb je nodig

Mvg

Eddy

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: Diode

Bericht door Marcel Oomen »

Thnx eddy,
Maar ze schrijven dat nu eenmaal voor.
De dikke kabel die stroom geeft en een dunne D+ kabel moeten aangesloten.
Dan de plussen en min naar beide accus.
Weet er iemand trouwens hoeveel amp. Een 100 pk mercury afgeeft om te laden ?
Dit ivm de dikte van de kabels.

Meiert Kers
Berichten: 36
Lid geworden op: ma feb 06, 2012 8:49 pm

Re: Diode

Bericht door Meiert Kers »

Hallo Marcel,

De dikte van je kabels is nodig om te starten niet om te laden(gaat wel via de zelfde kabel) ik heb een 90 pk evinrude erachter hangen en mijn accu staat ongeveer 4,5 m van de motor en daar zit een 35mm2 kabel aan ik had een 60 pk die kon ik starten met een 16mm2 die 90 pk deed het hier niet op teveel verlies door de lengte van de kabel. Ik heb er ook een cyrix tussen hangen dat werkt perfect nog nooit een lege accu gehad alleen werkt die anders dan hierboven beschreven .Als de motor niet loopt zijn de accu's gescheiden zodra er een laadstroom gemeten wordt door de cyrix doet deze de accu's koppelen zodat beide geladen worden.

Gr. Meiert

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: Diode

Bericht door Marcel Oomen »

Thnx meiert,
Ben vandaag voor de zekerheid bij peter snellens geweest en het was allemaal toch niet zo heel eenvoudig.
Het doorkoppelen van je accus is zowiezo niet zo verstandig bij verschillende accus.
Daarom koos ik voor een diode die alles gescheiden houd.
De kabel van de dynamo loopt binnen in de motor naar de startkabel ( waar de accu dus door word opgeladen)en moet worden erafgehaald.
Dan rechtstreeks van de dynamo met een dikke kabel ( want een mercutry laadt flink heb ik begrepen ) naar de diode met een zekering ertussen.
De D+ kabel is gewoon een pluskabeltje die de diode moet activeren maar is met wat geluk( als hij laadt)niet nodig.
Dan de plussen vanuit de diode naar de accus en de min naar een accu en klaar is marcel.
Verder kom ik er nu gelukkig wel uit,toch bedankt voor reacties.
Grts, marcel D.1013

Plaats reactie