Hallo,
Ik heb een vraagje aan alle orka 500 bezitters.
Weet iemand hoe hoog de buitenboordmotor is gemonteerd aan de spiegel van de orka (welk gat)?
Ik heb Hobim hierover al gebeld, maar krijg niet echt een antwoord.
Bedankt alvast.
Groet Niels
Niels, je geeft niet aan welk merk motor je hebt en/of de geboorde gaten in je spiegel ook t.o.v.
dat merk ( ook nog het gatverschil van de motor zelf in hoeveelheidpk's per merk ...) oorspronkelijk werden geboord.
Je moet dan van je huisige combinatie uitgaan en de volgende stappen nemen:
- plak een platte strip onder de kiel, die achter de spiegel uitsteekt;
- hang je motor (grof gemeten of geschat ) even tijdelijk in de bestaande spiegelgaten, zodat de
onderzijde van je cavitatieplaat gelijk of iets onder deze strip uit komt. Zet de motor in dusdanige hoekstand, dat de lijnen van strip en onderzijde cavitatieplaat precies samenvallen of in ieder geval evenwijdig lopen.
- Bevestig de motor nu met de bestaande spiegelgaten in die motorgaten, zodat tussen strip en onderzijde cavitaieplaat 1 cm ruimte ontstaat (De cavitatieplaat dus ongeveer 1 cm onder de kiel)
- Je moet dan een beetje geluk hebben dat
de juiste gaten samen gaan vallen.
- Is dat niet het geval ( de gaten zijn sowieso al 10 a 12 mm, maar tussen de bovengaten van je motor zit ook nog bijna 1 cm metaal) en is er een te groot verschil, dan doe je er verstandig aan de bestaande spiegelgaten te dichten ( hardhouten stoppen erin, goed verlijmen en waterdicht afwerken !) en
nieuwe gaten boren t.o.v. de motorgaten.. Pak dan nooit de bovenste gaten van de motor ! Je kunt dan, indien nodig, "geen gaatje meer zakken".
Nu zou het bij proefvaren kunnen zijn, dat bij het maken van een redelijk scherpe bocht, er toch nog lucht onder je cavitatieplaat komt. Dit is duidelijk te horen.
Of je houdt daar bij het varen dan rekening mee ( minder gas in de bocht) als dat slechts sporadisch is in een heel scherpe draai, of je hangt je motor toch 1 gaatje lager.
Je hebt nu met die 1 cm in ieder geval het minst kans op valse lucht en een zo laag mogelijke weerstand van de schroef in vaarrichting. Bovendien heb je met die 1 cm de ruimte om de motor te trimmen. Minder klappen op de golven bij ruw weer of max. snelheid eruit halen bij een "glad zeetje".