hoogte buitenboordmotor orka 500

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

hoogte buitenboordmotor orka 500

Bericht door Niels Janse »

Hallo,

Ik heb een vraagje aan alle orka 500 bezitters.
Weet iemand hoe hoog de buitenboordmotor is gemonteerd aan de spiegel van de orka (welk gat)?

Ik heb Hobim hierover al gebeld, maar krijg niet echt een antwoord.

Bedankt alvast.

Groet Niels

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: hoogte buitenboordmotor orka 500

Bericht door John Ezendam »

Ophanging van een BB-motor heeft niets met gaten te maken.
Cavitatie gedeelte moet net onderwater zitten.
Dat moet een botenbouwen toch weten.
Bel anders even met Beekman in Goes of met van Zelst in Zoetermeer of met DBB Watersport in St.maartensdijk(zZeeland).

Succes

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: hoogte buitenboordmotor orka 500

Bericht door Niels Janse »

Hoi John,

Ik begrijp dat de hoogte van de cavitatieplaat tov de kiel de bepalende maat is.
Ik weet dat er meerdere orka's 500 rondvaren met een etec, dus ik ben benieuwd op welk gat bij hun de buitenboordmotor gemonteerd zit. Dan scheelt dat voor mij weer uittesten en dergelijke.
Ik heb Hobim hierover gecontact, maar die is niet erg informatief en meedenkend helaas.

Groet Niels

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: hoogte buitenboordmotor orka 500

Bericht door John Ezendam »

Dan zou ik een van de dealers van die Evinrudemotor bellen.
Die zou dat toch moeten weten.
Succes

Nat van Adrichem
Berichten: 125
Lid geworden op: wo apr 02, 2008 8:57 am

Re: hoogte buitenboordmotor orka 500

Bericht door Nat van Adrichem »

Algemene stelregel is dat je cavitatieplaat ter hoogte van je spiegelbodem moet zijn. (tussen de 2,5cm onder en 2,5cm boven de spiegelbodem )
Onder ideale omstandigheden surft de cavitatieplaat op de waterstroom die onder boot vandaan komt, als je in plané vaart.

Niet elke Orka 500 is hetzelfde ingedeeld.
Sommigen hebben een ingebouwde RVS tank (80 -150l) voor onder de kajuit, andere hebben 1 of 2 losse 20l tanks achterin.
Sowieso weegt niet iedereen hetzelfde en heeft iedereen z'n boot anders ingedeeld. De een gebruikt de bergruimte voorin als opslagplaats voor alles wat met de boot te maken heeft incl met ijs gevulde koelboxen, de ander alleen het hoogstnodige.
Het spreekt voor zich dat de ene boot (geheel of de kont) dieper ligt dan de andere. Dit heeft invloed op de waterstroom die onder de cavitatieplaat zou moeten stromen.

Daarnaast is het ook van belang hoe en waar je met jouw Orka wil varen. Wil je de hoogste snelheid op glad binnenwater of je vaar je voornamelijk op zee?
Oftewel het is een beetje onzinnig om domweg dezelfde gaatjes van je BBM als 'een andere' Etec/Orka combi over te nemen.

Het is dus niet zo raar dat je van Hobim niet het 'ultieme' antwoord krijgt.
Ik denk dat geen een goede dealer dat wil of kan zeggen.
Er zijn teveel variabelen.
Niet zo gemakzuchtig en stel de motor(hoogte) af op JOUW boot en gebruik.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: hoogte buitenboordmotor orka 500

Bericht door Dre Frijters »

Hallo,
Ik heb een vraagje aan alle orka 500 bezitters.
Weet iemand hoe hoog de buitenboordmotor is gemonteerd aan de spiegel van de orka (welk gat)?
Ik heb Hobim hierover al gebeld, maar krijg niet echt een antwoord.
Bedankt alvast.

Groet Niels
Niels, je geeft niet aan welk merk motor je hebt en/of de geboorde gaten in je spiegel ook t.o.v. dat merk ( ook nog het gatverschil van de motor zelf in hoeveelheidpk's per merk ...) oorspronkelijk werden geboord.

Je moet dan van je huisige combinatie uitgaan en de volgende stappen nemen:

- plak een platte strip onder de kiel, die achter de spiegel uitsteekt;
- hang je motor (grof gemeten of geschat ) even tijdelijk in de bestaande spiegelgaten, zodat de onderzijde van je cavitatieplaat gelijk of iets onder deze strip uit komt. Zet de motor in dusdanige hoekstand, dat de lijnen van strip en onderzijde cavitatieplaat precies samenvallen of in ieder geval evenwijdig lopen.
- Bevestig de motor nu met de bestaande spiegelgaten in die motorgaten, zodat tussen strip en onderzijde cavitaieplaat 1 cm ruimte ontstaat (De cavitatieplaat dus ongeveer 1 cm onder de kiel)
- Je moet dan een beetje geluk hebben dat de juiste gaten samen gaan vallen.
- Is dat niet het geval ( de gaten zijn sowieso al 10 a 12 mm, maar tussen de bovengaten van je motor zit ook nog bijna 1 cm metaal) en is er een te groot verschil, dan doe je er verstandig aan de bestaande spiegelgaten te dichten ( hardhouten stoppen erin, goed verlijmen en waterdicht afwerken !) en nieuwe gaten boren t.o.v. de motorgaten.. Pak dan nooit de bovenste gaten van de motor ! Je kunt dan, indien nodig, "geen gaatje meer zakken".

Nu zou het bij proefvaren kunnen zijn, dat bij het maken van een redelijk scherpe bocht, er toch nog lucht onder je cavitatieplaat komt. Dit is duidelijk te horen.
Of je houdt daar bij het varen dan rekening mee ( minder gas in de bocht) als dat slechts sporadisch is in een heel scherpe draai, of je hangt je motor toch 1 gaatje lager.

Je hebt nu met die 1 cm in ieder geval het minst kans op valse lucht en een zo laag mogelijke weerstand van de schroef in vaarrichting. Bovendien heb je met die 1 cm de ruimte om de motor te trimmen. Minder klappen op de golven bij ruw weer of max. snelheid eruit halen bij een "glad zeetje". :wink:

Plaats reactie