Stuur zit vast

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Stuur zit vast

Bericht door Mark Stuyck »

Hallo,

Telkens als het goed koud is, zit ik met volgend probleem.
De besturing van mijn BB motor vast zit.
De kabel zelf is niet het probleem. De motor ook niet.
Het is de as zelf op de motorsteun (die as loopt door de motorsteun in een soort cilinder) die niet meer links noch rechts beweegt.
Wordt het vet dikker door de koude?
Kan het vet versteend zijn?
Hoe los ik dit op?
Alles eerst eens flink opwarmen en hopen dat het loskomt?
Lostrillen?
In de zomer is dit geen probleem. Tegen dat ik dan aan de helling komt is alles weer los. Vermoedelijk losgetrild. Het stuur beweegt dan terug zeer soepel.
Kan ik iets via de vetnippels inspuiten?
Dank U.

Mvg,

Mark

Gerrie van Hengel
Berichten: 84
Lid geworden op: wo feb 02, 2011 10:13 pm

Re: Stuur zit vast

Bericht door Gerrie van Hengel »

Hallo , Mark .

Alweer even geleden. :wink:
Het is raadzaam om elk jaar even de vetpomp op de nippels te zetten,
tot het oude vet er uit begint te komen , zowel onder als boven van het balhoofd.

Groet,
Gerrie.

Theo Ringenaldus
Berichten: 61
Lid geworden op: do jan 28, 2010 7:57 pm
Contacteer:

Re: Stuur zit vast

Bericht door Theo Ringenaldus »

Hallo Mark,

Heb voor poosje terug hetzelfde probleem gehad. En dit nadat er reeds een nieuwe stuurkabel gemonteerd was. Een poosje hierna ging het draaien aan het stuur weer erg zwaar. Het bleek dat ik toen ook aan een nieuw stuurhuis toe was. Probleem was toen verholpen. Bij bootjes die alleen maar op het zoute liggen en varen, zou het verstandig zijn dat wanneer de stuurkabel aan vervanging toe is, je beter ook maar gelijk het stuurhuis kunt vervangen.

Groeten,

Theo

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Stuur zit vast

Bericht door Dre Frijters »

Hoi Mark,

het probleem ontstaat meestal door vervuiling/verzeping van het vet en zoutresten tussen de buis in de motorsteun en wat jij noemt "de as". Als sturen moeilijker wordt, dan verslijt ook de worm in het stuurhuis sneller. Hopelijk is het nog niet zo ver.

Oplossing:
Van "de as", de contrastang naar de voorzijde van de motor los koppelen en de stuurkabel aan de motor loskoppelen en uit de buis trekken. Als dat al moeilijk gaat dan weet je waar het aan ligt. WD40 wil op den duur wel helpen.
"De as" zelf schuift bij het naar stuurboord draaien ook nog naar buiten over de binnenkabel. Die kan ook al vast geklonterd zitten door verzeping enz.
Alles goed reinigen en met zeewaardig vet invetten, en weer monteren. Ondertussen kun je ook de worm in het stuurhuis testen door aan het stuur te draaien en "de as" proberen tegen te houden met de hand. Dit moet zeker NIET lukken, liefst ook geen krakende geluiden in het stuurhuis.....
Controleer ook de kunststof mantel van de kabel bij de motor nog heel is, door een beschadiging kan daar ook zout binnendringen.

Het probleem ontstaat meestal aan de bakboordzijde van de motor waar "de as" naar buiten en weer naar binnen wordt gedraaid.
Hier hoort op de buisopening een GOED WERKENDE RUBBEREN KEERRING te zitten, die:
- het vet zo veel mogelijk IN de buis houdt,
- en vooral zoute waterdruppels NIET mee in de buis neemt.

Groet,
Dre.

Plaats reactie