bb motor suzuki 115 pk
-
- Berichten: 197
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm
bb motor suzuki 115 pk
collega's
heeft er iemand ervaring met de nieuwe generatie suzuki bb motoren.
liefst meer info over een 115 pk viertact.
heeft er iemand ervaring met de nieuwe generatie suzuki bb motoren.
liefst meer info over een 115 pk viertact.
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
Hai,
Zelf heb ik overwogen om een Suzuki aan te schaffen welliswaar geen 115 Pk maar een 80 Pk.
Bij diverse bedrijven gesproken over deze motoren,het zijn zeer betrouwbare motoren maar missen onderin veel kracht. Ze zijn fluisterstil, maar worden vaak aanbevolen voor cruisers.
Zelf heb ik uiteindelijk gekozen voor een 75 PK Evinrude e-tec.
Een direct ingespoten 2-tact welke zeer stil loopt ( vergelijkbaar met 4 tact ) Wat betreft emissie zijn zijn ze geclassificeerd in 3 sterren ( hoogste emissie-eisen )
Een ander groot voordeel van deze motoren is het enorme koppel onderin !! en het lage gewicht ( waarom leggen wij onze benzinetankl voorin ?? )!! en de lagere onderhoudskosten.
Geen kleppen stellen geen aandrijfriemen enz enz...
Voor mij was de keuze eenvoudig, maar het is maar wat je wil.
De Evinrude e-tec motoren zijn compakt, licht en krachtig en bieden naar mijn idee alleen maar voordelen.
3 jaar geen onderhoud is ook een leuk voordeel.
Kijk eens op www.evinrude.com
Zelf heb ik mijn motor wel ver uit de buurt besteld, maar dat was een centenkwestie... wil je daar wat over weten mail me dan ff.
Veel wijsheid met je keuze !
Groetjes Alex.
Zelf heb ik overwogen om een Suzuki aan te schaffen welliswaar geen 115 Pk maar een 80 Pk.
Bij diverse bedrijven gesproken over deze motoren,het zijn zeer betrouwbare motoren maar missen onderin veel kracht. Ze zijn fluisterstil, maar worden vaak aanbevolen voor cruisers.
Zelf heb ik uiteindelijk gekozen voor een 75 PK Evinrude e-tec.
Een direct ingespoten 2-tact welke zeer stil loopt ( vergelijkbaar met 4 tact ) Wat betreft emissie zijn zijn ze geclassificeerd in 3 sterren ( hoogste emissie-eisen )
Een ander groot voordeel van deze motoren is het enorme koppel onderin !! en het lage gewicht ( waarom leggen wij onze benzinetankl voorin ?? )!! en de lagere onderhoudskosten.
Geen kleppen stellen geen aandrijfriemen enz enz...
Voor mij was de keuze eenvoudig, maar het is maar wat je wil.
De Evinrude e-tec motoren zijn compakt, licht en krachtig en bieden naar mijn idee alleen maar voordelen.
3 jaar geen onderhoud is ook een leuk voordeel.
Kijk eens op www.evinrude.com
Zelf heb ik mijn motor wel ver uit de buurt besteld, maar dat was een centenkwestie... wil je daar wat over weten mail me dan ff.
Veel wijsheid met je keuze !
Groetjes Alex.
e-tec rulez !!
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
-
- Berichten: 304
- Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm
ha walter ik ben zaterdag in viersel geweest auqa fun sports misschien ken je die zaak verkoopt hoofdzakelijk yamaha we hadden een gesprek over de 115 yamaha 4 takt die verbruikt per uur bij volgas 20 liter en de prijs is heel gunstig heb een prijslijst meegekregen schilt ongeveer 2500 euro tegenover holland.per toeval kwam ereen klant binnen die er ook 1 heeft achter een orka 540 dus we kwamen in gesprek en kregen het over verbruik en hij vertelde mij als ie vanuit neeltje jans naarmexicanen vaarde met 3500 toeren was ie nog geen 30 liter kwijt op en neerdat is toch een 50 mijl.dus reken maar uit.
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:18 am
Dat verhaaltje over die 20 liter zou ik toch met een korrel zout nemen. Er zijn heel wat factoren (vorm boot, gewicht, diepteligging, toerental, planering, stand motor, ...) die het verbruik van je motor beinvloeden. Als je 0,8 liter/mijl verbruikt heb je toch al een heel goede motor, voor 50 mijl zou dit neerkomen op 40 liter. 30 liter zou dus een uitstekende prestatie zijn, het kan waarschijnlijk wel maar ik zou persoonlijk toch op meer rekenen.
-
- Berichten: 197
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm
115 pk bb motor
collega's
heb ze inderdaad eens allemaal vergeleken en yamaha is de enige wat geen opgevoerde 90 pk is.
maar naar het schijnt zou yamaha in onderhoud en aankoop veel duurder zijn dan suzuki.
de motor komt achter een beekman 540 fish cabin, dus al jullie tips zijn welkom .
groetjes
heb ze inderdaad eens allemaal vergeleken en yamaha is de enige wat geen opgevoerde 90 pk is.
maar naar het schijnt zou yamaha in onderhoud en aankoop veel duurder zijn dan suzuki.
de motor komt achter een beekman 540 fish cabin, dus al jullie tips zijn welkom .
groetjes
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: vr okt 26, 2007 9:38 am
Ik heb zelfs sinds 2004 een 540 fish cabin met een 90 pk evinrude etec erachter. Wat al eerder is aangegeven scheelt dat heel wat kilo's met een 4 tact van hetzelfde vermogen. Daarnaast is de motor denk ik even zuinig als een 4 tact en scheelt het je heel wat in onderhoud. De mijne heeft net z'n eerste onderhoudsbeurt gehad! Dit is om de 3 jaar nodig. De trekkracht onderin is fenomenaal. Iets wat ons zeker van pas komt met het waterskien wat we zomers nog wel eens doen. Voor mij is dit vermogen meer dan voldoende achter deze boot. Ik zou dus niet eens een 115 pk adviseren. Mocht je meer info willen of eens meevaren dan mail je mij maar.
Groet,
Han D1224
Groet,
Han D1224
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
Hai,
Ik heb mijn boot ook bij Beekman vandaan , superzaak !!
Helaas leveren ze geen Evinrude, achter een 540 fish is een 75 PK evinrude e-tec een zeer mooie combi, mijn motor ga ik in Drente laten monteren.. is ff rijden maar het prijsverschil met de gangbare prijzen is wel de moeite waard !!! De 90 is ook een optie......115 is dan beslist een overkill !!!!
De rede dat er een 115 Pk Suzuki achter zou moeten is het lage koppel van deze motoren.........
Ik heb mijn boot ook bij Beekman vandaan , superzaak !!
Helaas leveren ze geen Evinrude, achter een 540 fish is een 75 PK evinrude e-tec een zeer mooie combi, mijn motor ga ik in Drente laten monteren.. is ff rijden maar het prijsverschil met de gangbare prijzen is wel de moeite waard !!! De 90 is ook een optie......115 is dan beslist een overkill !!!!
De rede dat er een 115 Pk Suzuki achter zou moeten is het lage koppel van deze motoren.........
e-tec rulez !!
-
- Berichten: 304
- Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
-
- Berichten: 304
- Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
-
- Berichten: 107
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 1:35 pm
Hallo
ik heb een orka 535SX heb er een nieuwe suzuki 90 achterlaten hangen voor heen hing er een 85PK yamaha achter hij vaart als een raket en is zeer zuinig maar kan wel me kop minder drukken heb ik het gevoel oorzaak : doordat deze moter 50 kg zwaarder is als de oude 2 takt ( 170kg ) nu valt dat wel weer op te lossen met trimplaten maar ben er eigelijk wel tevreden over zo als hij nu vaart als je meer vragen er over hebt of iets zou willen weten kan je me natuurlijk achter even mailen ardhulsen@live.nl
Groeten Ard
ik heb een orka 535SX heb er een nieuwe suzuki 90 achterlaten hangen voor heen hing er een 85PK yamaha achter hij vaart als een raket en is zeer zuinig maar kan wel me kop minder drukken heb ik het gevoel oorzaak : doordat deze moter 50 kg zwaarder is als de oude 2 takt ( 170kg ) nu valt dat wel weer op te lossen met trimplaten maar ben er eigelijk wel tevreden over zo als hij nu vaart als je meer vragen er over hebt of iets zou willen weten kan je me natuurlijk achter even mailen ardhulsen@live.nl
Groeten Ard
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
-
- Berichten: 197
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm
suzuki
collega's
ga toch bij suzuki 115 pk blijven, omdat ik eigenlijk geen negatieve reacties heb gekregen. ( zelfs positieve via email) . elke motor uitgezonderd evinrude e-tec is in die klasse opgevoerd. het gewicht is ongeveer allemaal hetzelfde buiten de e-tec (deze is 22 kg lichter) .heb nog kontact gehad met beekman en een 115 pk is geen probleem voor een 540 fish cabin, het voordeel is dat je nooit vol gas zal varen met een 115 pk en dat je altijd wat reserve hebt. ook zit ik met het probleem dat ik in een haven lig en toch zoveel mogelijk de motor moet spoelen met zoet water, en jaarlijks eruit ga voor onderhoud en antifouling .
iedereen bedankt voor info
groetjes d 1128 walter
ga toch bij suzuki 115 pk blijven, omdat ik eigenlijk geen negatieve reacties heb gekregen. ( zelfs positieve via email) . elke motor uitgezonderd evinrude e-tec is in die klasse opgevoerd. het gewicht is ongeveer allemaal hetzelfde buiten de e-tec (deze is 22 kg lichter) .heb nog kontact gehad met beekman en een 115 pk is geen probleem voor een 540 fish cabin, het voordeel is dat je nooit vol gas zal varen met een 115 pk en dat je altijd wat reserve hebt. ook zit ik met het probleem dat ik in een haven lig en toch zoveel mogelijk de motor moet spoelen met zoet water, en jaarlijks eruit ga voor onderhoud en antifouling .
iedereen bedankt voor info
groetjes d 1128 walter
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
-
- Berichten: 174
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:02 pm
hallo
we zijn aan het denken om een nieuwe boot aanteschaffen,, en ook een nieuwe motor,we hebben alles overwogen en zijn toch bij een suzuki 175 pk beland?
we hebben ook gehoord voor een e-tek maar dit is en blijft een tweetakt
de hierboven genoemde stellingen zijn waar ,,,,,, maar????
de suzuki is wel zuiniger dan een e-tek en wat betrefd de onderhouds beurten dat is ook niet echt waar,de olie die je verbruikt bij een e-tek is veel d uurder dan van een viertakt, een suzuki heeft ook geen riem maar is met tandwielen(de nieuwe ) en de kleppen die stellen zich automatich.
wat betrefd de staart van de twee???? die zijn net zo onderhouds gevoelig
die moeten toch elk jaar hun beurtje krijgen,doe je dat niet ga je op een dag toch eens raar opkijken.
we hebben zelf een beekman 540 gehad met een 80 pk yamaha die haalde een top van 62per uur en een verbruik van 0,8 LITER per mijl
een dagje op zee koste ons een 52 liter en dan hadden we ongeveer 70mijl gevaren aan 4000 toeren
deze motoren zijn zeer sterk en betrouwbaar ,,,,, maar wel duurder
ik weet niet wat je de 115pk moet betalen? maar wj hebben de onze175
PK 13000? betaald alles in
we zijn aan het denken om een nieuwe boot aanteschaffen,, en ook een nieuwe motor,we hebben alles overwogen en zijn toch bij een suzuki 175 pk beland?
we hebben ook gehoord voor een e-tek maar dit is en blijft een tweetakt
de hierboven genoemde stellingen zijn waar ,,,,,, maar????
de suzuki is wel zuiniger dan een e-tek en wat betrefd de onderhouds beurten dat is ook niet echt waar,de olie die je verbruikt bij een e-tek is veel d uurder dan van een viertakt, een suzuki heeft ook geen riem maar is met tandwielen(de nieuwe ) en de kleppen die stellen zich automatich.
wat betrefd de staart van de twee???? die zijn net zo onderhouds gevoelig
die moeten toch elk jaar hun beurtje krijgen,doe je dat niet ga je op een dag toch eens raar opkijken.
we hebben zelf een beekman 540 gehad met een 80 pk yamaha die haalde een top van 62per uur en een verbruik van 0,8 LITER per mijl
een dagje op zee koste ons een 52 liter en dan hadden we ongeveer 70mijl gevaren aan 4000 toeren
deze motoren zijn zeer sterk en betrouwbaar ,,,,, maar wel duurder
ik weet niet wat je de 115pk moet betalen? maar wj hebben de onze175
PK 13000? betaald alles in
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
-
- Berichten: 784
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm
Het blijft moeilijk motoren met elkaar zo maar te vergelijken. Je zult in ieder geval de (opgegeven) specificaties, aantal hp, verbruik, uiteindelijk vermogen aan de schroef etc. op een juiste manier naast elkaar moeten leggen.
Zo ook prijs en onderhoudskosten.
Hoezo: het is en blijft een tweetakt ?
Niet voor niets is ( was ?) al een eeuw lang de tweetakt de meest betrouwbare ( in relatie tot omvang, gewicht, vermogen, simpele werking handzaamheid, etc.) oplossing als buitenboordmotor.
Met name de strengere milieu-eisen - en dat is heel wat anders - hebben daar verandering in gebracht, maar wat mij betreft bewijst E-tec dat de tweetakt zeker niet van de baan is.
Marco:
De versnellingsbakolie en waterpomp van je auto vervang je toch ook niet zo maar elk jaar ?
Groet
Dre.
Zo ook prijs en onderhoudskosten.
Hoezo: het is en blijft een tweetakt ?
Niet voor niets is ( was ?) al een eeuw lang de tweetakt de meest betrouwbare ( in relatie tot omvang, gewicht, vermogen, simpele werking handzaamheid, etc.) oplossing als buitenboordmotor.
Met name de strengere milieu-eisen - en dat is heel wat anders - hebben daar verandering in gebracht, maar wat mij betreft bewijst E-tec dat de tweetakt zeker niet van de baan is.
Marco:
Het beste lijkt me het hele jaar door je motor uiterlijk regelmatig te controleren en het onderhoudsschema aan te houden. Dat is al extra strak opgesteld vanwege garantie, veiligheid etc..... Te veel nodeloos sleutelen aan een motor die in orde is, werkt weer kans op fouten in de hand......die moeten toch elk jaar hun beurtje krijgen,doe je dat niet ga je op een dag toch eens raar opkijken.
De versnellingsbakolie en waterpomp van je auto vervang je toch ook niet zo maar elk jaar ?
Groet
Dre.
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
Nog belangrijker voor het onderhoud van je motor is het aantal vaaruren dat je maakt en of je motor het hele jaar of een seizoen in het water hangt...dan heeft hij idd meer onderhoud nodig.
Mijn boot ( dus ook de motor ) gaat na elke vaart schoongespoeld de eigen garage in, dus ik denk dat het staartonderhoud wel meevalt in dat geval.
Maar zoals met alles .. zoveel mensen zoveel wensen.
Greetzz Alex.
Mijn boot ( dus ook de motor ) gaat na elke vaart schoongespoeld de eigen garage in, dus ik denk dat het staartonderhoud wel meevalt in dat geval.
Maar zoals met alles .. zoveel mensen zoveel wensen.
Greetzz Alex.
e-tec rulez !!
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm
Onderhoud staartstuk
Dag Alex,
De vaaruren spelen inderdaad een belangrijke rol wat betreft het onderhoud van je motor. Wat nog belangrijker is: vele korte stukken varen zijn veel belastender dan ??n keer lang doorvaren.
Wat betreft het onderhoud van je staartstuk. Hier speelt ook de stilstand een belangrijke rol. Om de olie in het staartstuk en het staartstuk zelf in goede conditie te houden zou de motor minimum om de 3 weken dienen te draaien. Langer stilstaan is niet goed voor het staartstuk.
Tweetakt of viertakt. Viertakt is er enkel om 2 redenen gekomen. Het milieu en het zuiniger zijn. Doch dat laatste is met de E-tec niet echt meer van toepassing.
En het is duidelijk dat indien je je boot (met motor) in de haven laat liggen, de levensduur (en de restwaarde) aanzienlijk inkort, ook al spoel je de motor na elke tocht.
En verder is merk en type een persoonlijke keuze. Tussen de 4 topmerken zit geen slecht merk tussen.
Mvg,
Mark
De vaaruren spelen inderdaad een belangrijke rol wat betreft het onderhoud van je motor. Wat nog belangrijker is: vele korte stukken varen zijn veel belastender dan ??n keer lang doorvaren.
Wat betreft het onderhoud van je staartstuk. Hier speelt ook de stilstand een belangrijke rol. Om de olie in het staartstuk en het staartstuk zelf in goede conditie te houden zou de motor minimum om de 3 weken dienen te draaien. Langer stilstaan is niet goed voor het staartstuk.
Tweetakt of viertakt. Viertakt is er enkel om 2 redenen gekomen. Het milieu en het zuiniger zijn. Doch dat laatste is met de E-tec niet echt meer van toepassing.
En het is duidelijk dat indien je je boot (met motor) in de haven laat liggen, de levensduur (en de restwaarde) aanzienlijk inkort, ook al spoel je de motor na elke tocht.
En verder is merk en type een persoonlijke keuze. Tussen de 4 topmerken zit geen slecht merk tussen.
Mvg,
Mark
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: ma nov 05, 2007 10:30 pm
Dag Han,
Zou deze week een nieuwe motor e-tec kopen.Mijn probleem is een beetje of ik moet gaan voor een 90 of 115.
Normaal ging ik eerst voor een 90 maar de dealer zegt dat ik misschien beter ben met een 115 daar ik deze minder zo belasten, door minder toeren te varen,en zo nog minder zou verbruiken.
Graag zou ik eens uw mening hebben daar U met een fisch cabin en ik met jumbo 535 vaar en dat toch gewicht een beetje evenredig is.
Ik weet niet wat uw verbruik aan toeren en snelheid zit,en of daar dan nog overschot op zit.
Hartelijk dank Ronny email: roan@pandora.be
Zou deze week een nieuwe motor e-tec kopen.Mijn probleem is een beetje of ik moet gaan voor een 90 of 115.
Normaal ging ik eerst voor een 90 maar de dealer zegt dat ik misschien beter ben met een 115 daar ik deze minder zo belasten, door minder toeren te varen,en zo nog minder zou verbruiken.
Graag zou ik eens uw mening hebben daar U met een fisch cabin en ik met jumbo 535 vaar en dat toch gewicht een beetje evenredig is.
Ik weet niet wat uw verbruik aan toeren en snelheid zit,en of daar dan nog overschot op zit.
Hartelijk dank Ronny email: roan@pandora.be