Seahunter

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Dennis Schmitt
Berichten: 110
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:07 pm

Seahunter

Bericht door Dennis Schmitt »

Hoi Mario,

Is het waar dat de seahunterproductie gaat stoppen? :?
Als dat zo is, dan komt dat veel overeen met de fabricage van jumboboten toendertijd. Daarvan is de fabricage destijds ook gestopt omdat de kwalteit van de geproduceerde boten wat de prijs betreft niet te handhaven bleef in vergelijking met anderen boten die stukken goedkoper geproduceerd werden maar ook stukken minder waren dan de dubbelwandige jumbo-boten. Dat is een feit wat ook ruimschoots bevestigd wordt door de jumbos die momenteel nog rondvaren. Die zijn namelijk vrijwel niet kapot te krijgen is mijn ervaring. :lol:
Tevens is het altijd jammer wanneer er een oerhollands kwaliteits product verdwijnt vanwege een kostprijs die niet concurrenrend genoeg is.

Groeten,

Dennis
D1167 :lol:

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

Ja Dennis ik heb gehoord dat de vader bij de firma die seahunter bouwt dit jaar de laatste 2 in productie heeft, er werden er door vader himself met al een respectabele leeftijd slechts 2 per jaar gemaakt,misschien zet de jeugd zijn werk voort?
Waarom ik voor de fishcabin van beekman koos en niet de seahunter,deze moet je zittend sturen.
In de stallingcollijnsplaat waar ik sta is er een en ik sta er altijd bij te kijken wat een prachtboot.
grjt
elpescador

delta 1518

Peter Beeckman
Berichten: 121
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:18 am

Bericht door Peter Beeckman »

Dennis,

de fabricage wordt zeker niet gestopt omdat de kwalteit van de geproduceerde boten wat de prijs betreft niet te handhaven bleef in vergelijking met anderen boten die stukken goedkoper geproduceerd werden, het orderboekje was steeds goed gevuld. Aad Pronk heeft gewoonweg die beslissing genomen om van zijn verdiende oude dag te kunnen genieten.

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Bericht door harrie cas »

hallo peter ik heb tot nu toe nog geen antwoord op m,n vraag gehad hoe je beekman 590 vaart tegenover de seahunter met golven wel te verstaan mvg harrie

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

Zou ik ook wel eens willen weten van de seahunter weet ik het niet en van 5,90 beekman ook niet twijfel er niet aan , mijn bootje de fishcabine 5,40 vaart alleszins onwaarschijnlijk goed had er in spanje veel belijks met en zeer goeie commentaar.
grtj
elpescador

delta 1518

Peter Beeckman
Berichten: 121
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:18 am

Bericht door Peter Beeckman »

Als je naar de kwaliteit van afwerking kijkt dan valt er niet te discussi?ren, de Seahunter springt er dan echt bovenuit (buizen om kabels te geleiden, de zekeringskast onderaan, het dubbele plafond waarin je mooi je antennekabels kan wegwerken, de dubbele wand welke voor extra luchtkamers zorgt, de batterijkasten, de opbergkasten onder de zetels, enz.).

Spijtig genoeg heb ik van mijn seahunter niet echt lang genoeg kunnen genieten om het vaargedrag voluit te testen maar ook qua vaargedrag heb ik de indruk dat hij net iets beter door de golven sneed. Nu is de vraag natuurlijk wat je bedoelt met golven? Zelf trek ik er niet meer op uit bij golfhoogten hoger dan 60 cm, maar ik heb de indruk dat de Beekman 590 wel iets sneller klapt op de golven. Of dit aan de langere romp ligt weet ik niet, ik denk dat het mogelijk ook te maken heeft met de 140 pk welke achter de boot hangt, deze is nogal zwaar waardoor hij achteraan iets dieper in het water hangt. Echt nadelig is dit niet, ik vaar - ook met de Seahunter - liever iets trager en comfortabel dan voortdurend die klappen moeten op te vangen, alle boten klappen wel bij een bepaalde golfhoogte en dan is gas terugnemen denk ik de enige optie. Ook valt dit waarschijnlijk nog te verbeteren door het plaatsen van trimvlakken. Het buiswater waarover sommigen het hadden moet ik echter ontkennen, tot hiertoe geen last van gehad en dit blijkt dus geen nadeel bij de 590. Bij het maken van scherpe bochten bij hoge snelheid gedraagt de 590 zich overigens beter, hij gaat minder snel overhellen wat toch een veiliger gevoel geeft.

Een groot voordeel bij de 590 dan weer is de grote kuip waarover men beschikt en ook de hoge boord, voornamelijk tijdens het driften zorgt dit voor extra comfort en een veilig gevoel. E?n van de grote nadelen van de 590 is het gebrek aan een inbouwtank. Kennelijk is dit niet mogelijk omwille van de lage bodem maar ik denk er toch aan om een tank voorin in te bouwen want bijtanken tijdens het varen is niet echt makkelijk. Ook de agfwezigheid van een visbun ervaar ik zelf als nadelig, maar dat is denk ik gewoon een gevolg van het feit dat ik hieraan gewend was geraakt met de seahunter, mijn vorige boten hadden dit ook niet en daar miste ik dit ook niet echt.

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Bericht door harrie cas »

ja peter over die tank dat is fijn ik had een 150 liter tank in de neus laten maken met een dekvulling dat is een hele verbetering ik had er een 115 pk achterhangen en dan hangt je boot ook niet zo diep vanachter en trimvlakken dan vaart het pas echt als een speer dan kun je hem volledig recht leggen tijdens een ruwe vaart.nou we horen het wel als je er een tank in hebt laten zetten wat een verschil het is.groetjes harrie

Plaats reactie