bevestigen buitenboordmotor

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

bevestigen buitenboordmotor

Bericht door Rob van der Zande »

Hoi,

Ik heb even een vraagje. Ik werd net gebeld door de meneer
waar ik de motor bij gekocht heb een honda 50 Pk
En deze hebben ze ook achter de boot gehangen.
Maar hij hangt alleen aan de bovenste ophang gaten.
Want ze kunnen de onderste niet vastmaken doordat ze
niet aan de binnenzijde van de spiegel kunnen.
Het gaat om de Rana 17. Hoe kan ik dit het beste oplossen?
Ook hebben ze de accu achterin gezet. Liever heb ik hem in het midden
vanwege het gewicht, en ik wil de accu ook niet bij de benzine tank hebben. Maar dit zou te veel verlies op de kabel betekenen.?
Klopt dit.

Graag hoor ik hier wat over.

Grt
Rob
Delta 30

Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

Bericht door Rob van der Zande »

niemand ?

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

accu

Bericht door Mark Stuyck »

Dag Rob,

Van de motorophanging heb ik geen verstand doch het lijkt me sterk dat er hiervoor geen oplossing mogelijk zou zijn. Plaats eens een foto dan is het probleem beter te beoordelen.

Wat de accu betreft mag dit geen probleem zijn. Gewoon de bedrading iets zwaarder nemen.

Mvg,

Mark

Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

Bericht door Rob van der Zande »

Hoi Mark,

Ik heb al een oplossing. Er zitten links en rechts schroefdoppen
boven in de luchtkamers bij de spiegel. Ik heb via Jan van Tilburg
te horen gekregen hoe ik dan de onderste bouten kan bevestigen.
Morgen kan ik de boot ophalen en ga ik er direct aan beginnen.
Dat van de accu dacht ik al, want ik heb altijd nog mijn
accu,s voorin of in het midden gehad. Ik vind het niet direct een
prettig idee dat mijn accu in de zelfde bak staat als de tank.
En ook wat gewicht betreft heb ik alles liever in het midden.
Al met al zorg ik ervoor dat ik volgende week hopelijk
iedereen het sportieve leven zuur kan maken :lol: :lol:
tijdens de wedstrijd.
Bedankt voor de reactie.

Grt
Rob

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Rob,
goed, dat je die onderste bouten ook aanbrengt. Is anders nogal voorspelbaar dat of de beugel of de spiegel afbreekt als je motorstaart ergens tegenaan loopt.

Met die 50 pk erachter heb je naar ik aanneem ( het binnenwerk van) de spiegel goed gecontroleerd en/of verstevigd ? Volgens mij is voor een Rana 17 max. 40 pk, maar gezien je eerdere berichten schat ik in dat je veilig en rustig vaart met die 50 paarden.

Groet,
Dre

Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

Bericht door Rob van der Zande »

Hoi Dre,

Ik heb inderdaad de onderste bouten vast gemaakt, de motor
zit nu aan 6 bouten vast. Ik heb er een extra dikke plaat
watervast multiplex aan de buitenzijde gemaakt. ( 18 mm )
voor meer stijfheid. En ja, ik tuf gewoon overal op het
gemakkie naar toe. Het varen vind ik net zo leuk als het vissen.
dus met een gangetje van 35 a 40 km .p.u naar de Meerkerk
of zoiets..Heerlijk.

Grt
Rob

Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

Bericht door Rob van der Zande »

Rob van der Zande schreef:Hoi Dre,

Ik heb inderdaad de onderste bouten vast gemaakt, de motor
zit nu aan 6 bouten vast. Ik heb er een extra dikke plaat
watervast multiplex aan de buitenzijde gemaakt. ( 18 mm )
voor meer stijfheid. En ja, ik tuf gewoon overal op het
gemakkie naar toe. Het varen vind ik net zo leuk als het vissen.
dus met een gangetje van 35 a 40 km .p.u naar de Meerkerk
of zoiets..Heerlijk.

Ben nog even aan het knutselen geweest, heb aan de binnenzijde
van de spiegel plaatjes gemaakt inplaats van de ringen die er zaten.
20 cm lang en 5 cm breed van 8 mm trespa, deze zullen nog meer
stevigheid geven denk ik zomaar.

Grt
Rob

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Bericht door Koen De Bièvre »

Rob,

Dat "watervast" multiplex aan de buitenkant zal binnen de kortste keren snotrot zijn als dat niet 100% dicht ingelamineerd is... Die verlijming lost door het nat op met de tijd en vervolgens valt heel die plaat uit elkaar...

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Bericht door Ronald Anderiesse »

Zeker weten!

ook gaat de b.b.motor dan speling krijgen op de spiegel.
Met watervast multiplex (okoume)is niets mis, zolang je het maar
helemaal inkapseld met het enige goede middel,
Epoxy.
Inlamineren met bi-axiale legsel op je spiegel is nog veel beter.

Wil je vrijblijvend advies:
mail: rolykid@gmail.com

Grtz,

Ronald

Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

Bericht door Rob van der Zande »

Ik lees net jullie berichtje,

Maar ik heb de plaat helemaal in de epoxy hars zitten.
Daarna nog 2x afgwerkt met 2comp epoxylak

Maar mezelf kennende zal ik bij iedere keer wanneer ik ben
wezen vissen/varen alles controleren.
Dus mocht er ooit iets mee aan de hand zijn, vervang ik het.
Kan er altijd nog een RVS of Trespa plaat tegen zetten.
Bedankt voor het mee denken.

Grt
Rob

de gussem erwin
Berichten: 27
Lid geworden op: za apr 18, 2009 3:49 pm

spiegel

Bericht door de gussem erwin »

waarom geen inox plaat tegen de spiegel sterk en zal zeker geen probleem met rotten weet niet zo maar een gedacht he ???? wie weet groeten erwin

didier schatteman
Berichten: 3
Lid geworden op: di mar 24, 2009 1:32 pm

Re: spiegel

Bericht door didier schatteman »

Vind ik beter idee!

Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

Bericht door Rob van der Zande »

Nou de motor zit echt wel goed vast nu, maar vanmorgen dacht
ik eindelijk weer eens te gaan vissen. Naar mijn stekje toe
varen ging wel. Maar toen ik een klapje achteruit wilde geven
om mijn ankertouw uit te varen, wil de die niet meer achteruit.
Ik dacht kabeltje, maar vooruit ook niet.
Terug naar de helling gesleept, bleek dat mijn schroef was
verdwenen. :shock: Ook lekker dan. Gelukkig zat ik niet met die
kleine op zee, maar op de grevelingen alleen. Maar de meneer
die de motor verkocht heeft staat voor goede service en garantie,
dus daar ga ik dan ook vanuit. :!: :!: :!:

Grt
Rob
delta 30

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Bericht door harrie cas »

normaal zit je schroef toch geborgt met een splitpen of anders een speciale moer

Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

Bericht door Rob van der Zande »

Even update, Motor gekocht bij aqua watersport.
Mensen maakten er helemaal geen probleem van.
Ecxuseses en nieuwe schroef + bevestiging materiaal is
geregeld. Dus prima service..

Grt
Rob

Barend Verschoor
Berichten: 134
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 8:27 am

Bericht door Barend Verschoor »

Rob van der Zande schreef:, Maar toen ik een klapje achteruit wilde geven
om mijn ankertouw uit te varen, wil de die niet meer achteruit.

Terug naar de helling gesleept, bleek dat mijn schroef was
verdwenen. .
Grt
Rob
delta 30

Rob , heb je de positie er niet van , is een leuk zoek object, om te duiken.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Voorop gesteld, ik ken het bedrijf Aqua Watersport niet, maar als daar een 50 pk motor wordt verkocht, aan de boot wordt gehangen met slechts de bovenste 2 bouten en een propeller aan de staart, waarop zelfs geen borg- of kroonmoer zit (anders kan bij achteruitvaren de prop nooit onmiddellijk verdwijnen) dan geeft die "service" toch wel te denken.....

Weer eens reden te meer om, als je met je spul op pad gaat, regelmatig een (visuele) controle te doen: accu vol, reservemateriaal, voldoende benzine, lopen onderweg de lagers/remmen niet heet etc..

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

+1

hendrik

Plaats reactie