Orka 500

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Orka 500

Bericht door Niels Janse »

Ik was zomaar eens benieuwd of er iemand is die ervaring heeft met een orka 500.
Zijn de vaareigenschappen goed en heb je genoeg ruimte om met deze boot op anker te vissen en naar de verre wrakken te gaan?
Volgens specificaties zou deze qua veiligheid niet onder doen aan de 535 en geschikt zijn om naar 40 mijl te varen, alleen is naar mijn idee de 535 nogal wat ruimer in de kuip en misschien de kajuit.

Ik hoor het graag.

peter jagt
Berichten: 37
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:37 pm

Bericht door peter jagt »

ik vaar nu 4 jaar met de nieuwe versie van de 500, bevalt me prima. Ook naar wrakken op ca 50 km ga ik diverse malen. Omdat ik vanaf het strand afvaar is het mindere gewicht voor mij een voordeel. Als ik alleen ga is ie dan ook prima te mannen. De kuip van de 500 is zelfs iets groter dan van de 535. De kajuit is veel kleiner, minder zooi meenemen dus. Het verbruik is beter dan bij mijn vorige bot, 60pk viertakt, minder dan een liter per mijl. Snelheid tot 54 km/uur als ik alleen vaar, ca 47 met zn 2en.

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Bericht door Niels Janse »

Hoi Peter,

Zie jij het als een nadeel dat de brandstoftanks en accu's van achter in de kuip staan en niet in een daarvoor bestemde ruimte zoals bij de 535 i.v.m. het schoonhouden? Is de kuip verder goed schoon te houden, omdat hij geen dubbele wand heeft?

peter jagt
Berichten: 37
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:37 pm

Bericht door peter jagt »

ik heb 2x 25 liter voorin staan in de kajuit, de accu's achterin. Schoonhouden gaat makkelijk door de plug te openen onder de motorbun

Danny Walhout
Berichten: 22
Lid geworden op: do feb 12, 2009 4:19 pm

Bericht door Danny Walhout »

Voor de kustwateren lijkt het mij een perfecte boot.

Echter om mee naar de "verre" wrakken te gaan, lijkt het me toch niet ?cht geschikt.

Wanneer je met een bootje als dit plotseling slecht weer krijgt, zou ik er het liefst niet nog 40 mijl mee willen varen...

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

Ik vind de 500 orka toch wel iets klein bemeten en met 2x25l benzine om naar de wrakken 30 - 40 mijl te gaan en met welke moter er achter.Ik heb een fishcabin 5,4 volgeschuimd met 115pk gewicht +- 1400kg en 2x42l benzine + 20l reserve en dit heb je wel nodig voor 40m heen en terug.
Mijn boot kan ook wel iets hebben ,in spanje op de terugweg van het vissen naar de haven slecht weer gekregen binnen het kwartier midden september kan daar ook spoken onder de kust golven van 2,5 a 3meter dan moet de boot zich wel bewijzen,de spanjaarden met hun 7 a 8meter boten trokken grote ogen hoe stabiel mijn bootje was,dit was wel een noodgeval je moet toch terug,en 5-6mijl valt dan nog mee.
Je moet het zeeeker niet zoeken en goed plannen en het weer bekijken maar het kan je wel overkomen en dan nog 20-30mijl naar huis?nee dank u wel.
elpescador

delta 1518

peter jagt
Berichten: 37
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:37 pm

Bericht door peter jagt »

natuurlijk heb ik naast de 2 x 25 liter tanks ook 2x10 liter reseve bij. Nooit nodig gehad als ik 40 mijl weg ga, maar je weet het nooit. ook de 500 is geschuimd. Het grote voordeel is het mindere gewicht en de kuipruimte. Wij varen hier vanaf het strand met 6 orka's 500, gaat prima.

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Bericht door Niels Janse »

Ik zag dat de vrijboord hoogte hetzelfde is als de 535 nl. 70 cm, enkel bij de totale hoogte is de 535 hoger nl. 210 tegenover 220/230. Ik denk zelf dat de kwestie veiligheid geen verschil maakt gezien de vrijboord hoogte en de keuringsklasse (allebei klasse c ).
Ik zelf vind denk ik het enigste nadeel dat de achterkant van de kuip open is en dus de tank of de accu's op het zicht moet monteren, maar ja dat tegenover het feit dat het een mooie boot is en vooral betaalbaar En het gewicht is ook een stuk minder dan de 535.

Laura Kleijn
Berichten: 11
Lid geworden op: za jul 19, 2008 6:21 pm

Bericht door Laura Kleijn »

hoi niels,

ik heb zelf een orka 500 met twee accu's en een 70 liter tank voor in de kajuit staan en er hang een 75pk E-tec achter de boot
eennege probleem is als je tank bijna leeg is en hij staat op de trailer dat je kogeldruk erg lag is 40 kg minder

Gr Richard Kleijn
D932

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Bericht door Niels Janse »

Hoi Richard,

Dat is ook een mogelijkheid om de accu's en de tank in de kajuit te zetten. Heb je dan nog genoeg ruimte in de kajuit over?
Hoe bevalt de boot bij jou? Ondervind jij misschien nog belangrijke minpunten over het algemeen?

Laura Kleijn
Berichten: 11
Lid geworden op: za jul 19, 2008 6:21 pm

Bericht door Laura Kleijn »

het leg er aan wat je mee wil nemen
zelf vind ik dat er nog genoeg ruimten is
op de tank heb ik een viskist met het ankertouw
en nog en kist met wat visspullen en dan is het wel vol
min punten zijn er niet vaart zeer goed en sne

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Bericht door Niels Janse »

Richard, heb jij er een inbouwtank in zitten of is het een gewone kunstoftank?

Grtzz

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

Heeft er iemand een idee wat de 500 weegt met motor en alles erop en aan zoals ik in een andere rubriek schreef weegt mijn boot +- 1450kg dwz zeggen je kunt geen appellen en citroenen met mekaar vergelijken.
En nogmaals bezin eer je begint ,ik koos toen gelukkig voor een trailer
zb1850 (ipv een zb1500 laadverm 1650) van pega laadvermogen totaal met trailer 2000kg omdat ik er toch mee naar frankrijk en spanje wou en heb nu getankt geladen een gewicht trailer met boot 1850kg op de weegbrug,hiervoor heb je wel al een flinke auto nodig.
elpescador

delta 1518

Nat van Adrichem
Berichten: 125
Lid geworden op: wo apr 02, 2008 8:57 am

Bericht door Nat van Adrichem »

Een ?kale? Orka 500 weegt 475 kg
een 4T 60PK weegt ? 120kg

Tel daar nog zo?n 250kg aan toeters en bellen aan op (incl benzine) dan kom je op z'n 850kg.

Laura Kleijn
Berichten: 11
Lid geworden op: za jul 19, 2008 6:21 pm

Bericht door Laura Kleijn »

Kunststof tank

geef je Mail adres dan kan ik je een foto sturen

trk@planet.nl

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Bericht door Niels Janse »

Hoi Richard,

Je hebt mail!!!

steven de bruyn
Berichten: 7
Lid geworden op: zo sep 19, 2010 11:47 pm

Re: Orka 500

Bericht door steven de bruyn »

hoi ,ik heb een orka 500m ,zeer goede boot varen als een speer. :wink:

Plaats reactie