Zeebaarshengel boot

Voor alle vragen en tips in verband met hengelsportmateriaal
Plaats reactie
Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Zeebaarshengel boot

Bericht door Alex Wycisk »

Afgelopen zaterdag onverwacht een dagje met de Valkyrie op zee geweest.
(Bedankt Marco)
Het betrof een zeebaarstrip waar ik duidelijk nog wat te leren had, de techniek aan boord had ik na een korte tijd gelukkig onder de knie. Wel merkte ik dat m'n pilkertjes net iets te licht waren en m'n hengel had iets stugger gekund.

De zeebaars werd maar mondjesmaat gevangen, je haalde de handige jongens er zo uit.
De dag werd afgesloten met een paar driftjes waarbij ik mijn eer kon redden, dikke gullen kwamen achter elkaar naar boven. Mijn oranje gele wormshads hebben hun dienst weer bewezen!! De kunst was om het shadje tegen de bodem te laten rusten en de stroming de actie laten maken, de een na de andere gul vergiste zich in het bewegende shadje.

Nu ben ik bijna jarig en zit te denken aan een nieuwe zeebaars stok voor op de charterboot.

Wie heeft er een tip? Ik heb het niet over peperdure hengels van een paar honderd euro, het moet wel leuk blijven.

Groetjes Alex.
e-tec rulez !!

Marco Hoek
Berichten: 67
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:16 pm

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Marco Hoek »

Alex,

Goed om te horen dat jullie toch nog een leuke dag hebben gehad.
Als er in het najaar weer eens een plekje vrijkomt neem ik wel weer contact met je op.
Zelf vis ik met de st.Croix Seabass, dat is echt een geweldige hengel maar wel prijzig (250 Euro).
Daarvoor viste ik altijd met een Sportex BLACK BREAM,(winkelwaarde volgens mij rond de 100 Euro) en dat is zeker ook een aanrader. Beide hengels komen bij Eef Hoek vandaag en liggen ook aan boord van de Valkyrie. Als je volgende keer mee bent en ik ben WEL van de partij regel ik dat je ze even kan uitproberen, dan weet je tenminste hoe ze vissen voordat je eventueel iets gaat kopen.

Groeten,

Marco
D696

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Alex Wycisk »

Hey Marco,

Het was top, ik vis geregeld vanaf charter boten maar de Valkyrie is echt een heel dik schip.
Kees ( of Cees ) was uiterst behulpzaam en kan lekker hengelen zeg maar !!!
Ondanks een klein baarsje ben ik toch wel aangestoken met het baars virus....

Dat aanbod sla ik niet af !!!

We houden contact.

Grtz Alex
e-tec rulez !!

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Mark Stuyck »

Beste Alex,

Zoals Alex al zei is de Seabass van St-Croix een schitterende stok. En echt prijzig is die 250 € niet.
Als je ziet hoe deze stok de vangsten in positieve zin beïnvloeden, zul je niet lang twijfelen.
Ik vis het liefst met de Illex Ashura Avalanche omdat die net dat tikkeltje gevoeliger is maar de Seabass moet hiervoor kwa kwaliteit zeker niet onderdoen. De St-Croix heeft bovendien als voordeel dat indien er veel gul tussendoor loopt, deze stok toch nog voldoende body heeft om ook de dikke gullen boven te krijgen.

Maar koop zeker geen goedkope stok. Weggesmeten geld. Voor 2 maal de prijs van een dagtrip als opstapper heb je een goede hengel. Is 250 € dan duur als dit zowel de vangsten als het vangstplezier verhoogt?

En wat het gewicht van je pilkertjes betreft. Zelfs met springtij moet 100 gram voldoen. Ook al ligt het wrak op 40 m diepte, 100 gram is zwaar genoeg. Het probleem zal toch eerder in je gevlochten lijn, aan je hengel of aan je techniek gelegen hebben. Maar dat laatste betwijfel ik. :D :D :D

Mvg,

Mark
D560

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Marcel Oomen »

alex,

heb me laatst via visdeal.nl de squadspin zeebaars hengel van spro gekocht voor de prijs van slechts 52 eurootjes.
een heel mooi hengeltje voor een evenredige prijs. 2.70 mtr lang en gemakkelijk tweedelig.
en laat nu niemand gaan vertellen dat je met een goedkope zeebaarshengel geen zeebaars vangt want dat is allemaal lariekoek.
ik durf met dit hengeltje gerust naast mark te gaan baarzen en weet zeker dat ik niet minder zeebaars mee vang als mark met zijn ( overigens prachtige) illex.
ik wil echt geen merken afkraken hoor, maar kijk ook naar jou budget.
alles ligt gewoon aan je combinatie van je materiaal en hoe je er mee vist.
ikzelf vis soms zwaar op de baars, met harde springtij tot wel 150-175 gram, en dat evenals gullenomhoogtakelen is voor deze hengel zeker geen enkel probleem.
deze hengel lijkt me voor te beginnen voor jou ideaal, ik geloof dat hij zo in de winkel om en om de 100 euro kost, dus denk ik dat het in de prijsklasse ligt die jij zoekt.
alleen jammer dat de actie bij visdeal verlopen is,

succes,
grtz, marcel D.1013

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Alex Wycisk »

He lekker, fijn tegenstrijdig allemaal...

En dat is grappig bedoeld hè mannen!! :P :P :P

Een hengel met een wat stevigere body is wat ik zoek, wat betreft de lijn gebruikte ik spiderwire code red .14
Techniek: geankerd - upstream inwerpen zinken tot de bodem dan binnen spinnen, weer laten vieren enz...
80 gram pilkertjes. Nu zat er weinig baars dus dat zal de rede geweest zijn.....en niet m'n techniek haha :shock:
Overigens gebruikte ik een 2.40 hengel cormoran redpilk Penn sargus en dus de .14 spiderwire.
Lastig aan de grond komen ...

Met deze combi viste ik vanaf m'n eigen bootje altijd op de wrakken...driftend.

PS Marc ik heb je verslagen net gelezen , nuttig.

Komt u maar met meer tips ! :lol:

Grtz Alex
e-tec rulez !!

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Mark Stuyck »

He Marcel,

Ik meen me te herinneren dat ik je al eens een pak voor de broek heb gegeven. Hoeveelste was je toen ook al weer op die grote wedstrijd? Even denken..... :D :D
Een ander Delta lid had me toen ook uitgedaagd. Die man heb ik nadien ook niet meer gehoord.
Ik ben nog altijd bereid de uitdaging aan te gaan. Je krijgt zelfs 10 kg bonus.
Maar beloof me wel dat je deze keer niet door je anker gaat he, zoals toen met Peter en Sven en Wes.

Even serieus.

Elke zeebaarsvisser weet dat goed materiaal echt belangrijk is. Laat je niet vangen en ga voor kwaliteit. Ik ben zeker dat je je dit niet gaat beklagen.
Als je in een gote school baars terecht komt, vang je met goedkope stokjes ook wel vis. Zit er niet teveel baars, dan speelt goed materiaal een belangrijke rol.


Een goedkope wagen rijdt ook. Een duurder net iets langer, beter en met meer rijplezier. Zo is het met alles in dit leven.

Geniet van het kiezen en ga in op Marco's voorstel. Test die hengel eens.
Dan weet je gelijk wat een goede hengel waard is.

He Marcel,

Laat maar weten wanneer.

Ter info: Marcel en ik kennen elkaar zeer goed. Wij kunnen tegen een stootje.

Mvg,

Mark

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Marcel Oomen »

dag mark,

om de een of andere reden wist ik al dat ik op een antwoord kon wachten...

maar goed ; effe ter info;
de wedstrijd hadden we toen verloren met 20 gram, en ik met een vismaat die nog maar nét de eerste keer op zee (en op zoet) viste.
dus als het één tegen één was geweest....dan zou ik niet gelijk durven zeggen dat ik iemand een pak voor zijn broek heb gegeven. :oops:
nogmaals blijf ik erbij dat ik met een goedkope hengel prima baars weet te vangen, misschien weet mark alleen niet hoe ik dat doe, het is hem blijkbaars zelfs 10 kg baars waard om het te weten te komen, :wink:
nee alex, doe je eigen ding, en geef gewoon datgene uit aan de hengel wat je van plan was, en daarbij is die squadspin van spro echt geen verkeerde keus.
grtz, marcel D.1013

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Mark Stuyck »

1 560 Stuyck Aerts 25.020
2 1013 Oomen Maessen 24.720

Het was toch wel 300 gram Marcel. :D
Maar zoals reeds gezegd:"Meedoen is belangrijker dan winnen".
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Alex Wycisk »

Mannen voor alle 2 de meningen is wat te zeggen.

Binnenkort maar eens buurten bij Hoek hengelsport, even de hengels bevoelen.
Gelukkig stromen de donaties komend weekend binnen (verjaardag!!)

En ik snap dat jullie elkaar goed kennen ....ik schrik niet van een geintje hoor.

Grtz Alex.
e-tec rulez !!

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Alex Wycisk »

Vandaag een St. Croix aangeschaft :P :P

Het missende hoes probleem bij deze hengels voor weinig opgelost via deze website ...
http://fishingrodcovers.com.au/

Maatwerk hengelhoezen voor weinig.

Grz Alex.
e-tec rulez !!

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Mark Stuyck »

Dag Alex,

Wat is het geworden? De seabass of een Avid Medium?
Hiervan ga je zeker geen spijt krijgen.
En mits minimaal onderhoud (afspoelen na het vissen), ga je hier jaren visplezier aan beleven.
Laat maar weten hoe de hengel je bevalt. Er zal een nieuwe wereld voor je opengaan. :D :D

Nog een weliswaar late maar toch oprecht gemeende gelukkige verjaardag.


Mvg,

Mark

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Alex Wycisk »

Mark,

Het is de Seabass geworden, eenmaal in de hand was ik verliefd.
Wat een strakke stok en vederlicht. Heb meteen een maatwerk hoes besteld ( zie link eerdere bericht) en een pvc opbergkoker gefabriceerd.

Bedankt voor de felicitatie!!

Grz Alex.
e-tec rulez !!

Ron Bout
Berichten: 33
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 8:02 pm

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Ron Bout »

Hooi

Heb een week of wat geleden de "Edge Dynamic Powercast 8’ H 6-8 lbs/40-130 g" incl. een PENN Sargus SG 4000 aangeschaft, vederlicht, strak én standaard mét hoes en kunststof koker :D , gaat 'm over een paar weken uitproberen op de Langelandsbelt (Denemarken)....

Ron Bout

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Alex Wycisk »

Even gegoogled (mooi werkwoord), maar dat ziet er heel gelikt uit Ron.
Mooi kokertje ook :P :lol:
De sargus is ook mijn favoriet (prijs kwaliteit), maar dan in de 5000 uitvoering.
Veel plezier in Denemarken (jaloers)

Grz Alex
e-tec rulez !!

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Mark Stuyck »

He Ron,

Mooie stok.
Wie verdeelt dit merk?
Wat is de prijs?

Mvg,

Mark

Ron Bout
Berichten: 33
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 8:02 pm

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Ron Bout »

Hooi Mark en Alex

Ik heb de hengels, mijn vrouw vist lekker mee dus ik koop bijna altijd alles dubbel, (behalve de boot, dit is én blijft er gewoon één :wink:) aangeschaft bij "Ahoy Hengelsport" te Rotterdam, de prijs welke ik er voor betaal hebt is € 185,- p/stuk....
Zoals ik al zei heb ik er nog niet mee gevist, eerst Denemarken en dan maar eens bv op de Oosterschelde de Zeebaars proberen te belagen, is voor mij ook een primeur omdat ik sinds een maand of 2 pas in het bezit bent van VBA (Vaarbewijs aanvullend + ICC), omdat je dit nodig blijkt te hebben om in Denemarken in het kustwater te mogen varen....

Staat er regelmatig op voor de Valkyrie, echter slecht weer of werkzaamheden gooien al maanden roet in het eten, wellicht komen we elkaar nog wel eens op deze boot tegen Alex .... veel succes !

Groetjes
Ron Bout

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Alex Wycisk »

Ron ,

Ik sta er voor 18 Juni op .......
e-tec rulez !!

Ron Bout
Berichten: 33
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 8:02 pm

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Ron Bout »

Alex,
dat bedoel ik nou, verhinderd vanwege het werk....hoop dat het voor jullie een mooie visdag word :!:

Groet
Ron Bout

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Mark Stuyck »

He Alex,

Je hebt de hengel nog eens goed kunnen testen las ik net.
Tevreden?
Maakt een goede hengel nu het verschil?
Heb je ook zeebaars gevangen of alleen gul?

Groetjes,

mark

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Alex Wycisk »

haha zal niet veel met de hengel te maken hebben.

Maar ik ben zeer tevreden over de hengel, heerlijke strakke stok met een mooie aktie.
Het was zeker een mooi tripje, driftend over de wrakken gegaan dus zeebaars was niet waar we voor gingen. Ik heb met mijn lichte visserij toch wel nog een hele dikke vis verspeeld .. maarja dat weegt niet op tegen de sport die je hebt met licht materiaal !!
Uiteindelijk gaat het niet om de hoeveelheid maar de lol die je hebt, elke dag vis is ook niet lekker meer haha

Grtz Alex.
e-tec rulez !!

Ron Bout
Berichten: 33
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 8:02 pm

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Ron Bout »

Hooi
Zo is het maar net Alex, mijn vrouw en ik zijn net terug van 3 weken Langeland en we hebben met de EDGE 2.40 een vracht aan Gul van 3 tot 6 Kg gevangen, tjonge jonge geweldig wat een sport aan dit lichte materiaal en ja, hierdoor zeker ook grote en zware vis verspeeld, afgebroken lijnen, opengebogen wartels etc. etc. fantastisch wat een sport !!!!
Maar ook hier....een fantastische hengel met een geweldige actie...enne, mijn eerste keer Langeland word zeker niet de laatste keer, wat een visserij !!
Oh ja, niet alle vis is omgezet in filet (teveel).....een ruim aantal van behoorlijk formaat hebben we terug in zee gezet, dit vaak tot verbazing van de overige bootvissers om ons heen...echter, hoeveel heb je nodig en genoeg is genoeg.. :D

Groetjes
Ron Bout

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Alex Wycisk »

Ron,

Zo is het maar net, het plezier weegt voor mij op tegen hoeveelheid.
Genoeg is genoeg, maar plezier kun je niet genoeg hebben !!!

Binnenkort maar weer eens kijken of ik weer een dagje de zee op kan.....

Grz Alex
e-tec rulez !!

Jan Bel
Berichten: 10
Lid geworden op: zo mei 08, 2011 7:02 pm

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Jan Bel »

hallo Alex,

je had het over het volgende; is voor mij ook een primeur omdat ik sinds een maand of 2 pas in het bezit ben van VBA (Vaarbewijs aanvullend + ICC), omdat je dit nodig blijkt te hebben om in Denemarken in het kustwater te mogen varen. Nu heb ik vaarbewijs 1 en 2 en ga ook naar Denemarken (langeland) met eigen boot, maar volgens mij heb je toch geen vaarbewijs nodig voor de Deense kust.

M.v.g,
Jan.

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Mario Wauters »

Heb je hier op zee kust ook niet nodig maar dek je best in het zal niet lang meer duren en dan heb je nu toch je basis en is het omschakelen niet zo moeilijk in frankrijk en spanje word er wel al naar gevraagd en is het daar nog veel ingewikkelder,hier bestaat natuurlijk ook al een brevet kust en zee maar voor yachtman zee moet je in belgie wel een zwaaar examen afleggen .
elpescador

delta 1518

Jan Bel
Berichten: 10
Lid geworden op: zo mei 08, 2011 7:02 pm

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Jan Bel »

Hoi Mario,

waar moet je deze cursus dan gaan aanvragen, en is dit een pittige cursus, want
het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn vaarbewijs heb gehaald .
Ik wist niet eens dat er een dergelijk bewijs bestond om op zee te vissen.
Weer iets om voor te gaan blokken.
Mario bedankt voor je reactie, ik ben in ieder geval weer wat wijzer.

M.v.g,
Jan.

Aad Boomman
Berichten: 143
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:43 pm

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Aad Boomman »

Hallo Jan,
Je kunt je vaarbewijs zo omwisselen voor een nieuw met ICC, kost je wel € 21,00
Dit moet je regelen via de Vamex, even op google "aanvragen vaarbewijs + ICC" intikken en je hebt de site met adres e.d.
succes, mvg aad

Aad Boomman
Berichten: 143
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:43 pm

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Aad Boomman »


Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Mario Wauters »

Hoi Jan het vaarbewijs heb je niet nodig om op zee te VISSEN maar wel om te varen ttz op zee is het nog geen plicht dus vertrek je vanaf neeltje jans kon het nog zonder.
Om zeebrevetten te halen kun je best informeren via vaaropleidingen ik heb bv cursus gevolgd voor mijn gewoon stuurbrevet bij Altair brasschaat geven op veel plaatsen in Belgie cursussen wat het voordeel bij hen is dat je ook al voorbereid word op een hoger brevet.
grtjs
elpescador

delta 1518

Jan Bel
Berichten: 10
Lid geworden op: zo mei 08, 2011 7:02 pm

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Jan Bel »

Dus als ik het goed begrepen heb dan hoef ik alleen mij vaarbewijs 1 en 2 in te ruilen voor het internationale ICC bewijs, gelukkig ik dacht dat ik alweer een cursus moest gaan volgen.
Ik vond het al vreemd want ik had speciaal mijn vaarbewijs 2 gehaald om op zee te kunnen vissen en om vanuit de zeehavens de zee op te kunnen.
Jongens bedankt voor de uitleg.

M.v.g,
Jan Bel.

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Alex Wycisk »

Uh Jan Bel,
Ergens is dit topic scheef gegaan..... Ik heb het alleen maar over een zeebaars/wrakkenhengel gehad.........
Graag als je over een vaarbewijs wil discussiëren een nieuw topic openen.

Grz Alex
e-tec rulez !!

Jan Bel
Berichten: 10
Lid geworden op: zo mei 08, 2011 7:02 pm

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Jan Bel »

sorry Alex,

dit kwam even ter sprake in een van de reacties op jou, en ik schrok eigenlijk een beetje, moeten we weer een bewijs gaan halen vandaar mijn reactie daar op.
Nogmaals sorry dit is mijn laatste reactie.

m.v.g,
Jan.

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Alex Wycisk »

Nou.... Sorry is nou ook weer overdreven :D
Misschien drukte ik mij wat knullig uit....
Ik kon mij alleen niet herinneren dat ik iets over een vaarbewijs had gezegd in dit topic.
Gelukkig hoef je geen ander vaarbewijs te halen !!! :D



Sportieve Groeten
Alex
e-tec rulez !!

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: Zeebaarshengel boot

Bericht door Mario Wauters »

Over and out
elpescador

delta 1518

Plaats reactie