trekkracht vislijn voor wrakken

Voor alle vragen en tips in verband met hengelsportmateriaal
Plaats reactie
joris kik
Berichten: 35
Lid geworden op: ma dec 26, 2011 9:54 pm

trekkracht vislijn voor wrakken

Bericht door joris kik »

hallo

ik vis dit jaar voor het eerst op de wrakken.nu heb ik alleen het idee dat mn gevlochten lijn
veel te sterk is,krijg zo af en toe het gevoel dat ik het wrak een stukje van de bodem trek.
Wat is een beetje een gebruikelijke treksterkte die ik hiervoor nodig heb?

Theo Ringenaldus
Berichten: 61
Lid geworden op: do jan 28, 2010 7:57 pm
Contacteer:

Re: trekkracht vislijn voor wrakken

Bericht door Theo Ringenaldus »

Joris,

Zonder een merk te willen noemen zou ik voor een gevlochten lijn gaan tot maximaal 17|100ste .
De betere kwaliteitslijnen hebben dan al een trekkracht tot volgens mij zo,n 21 a 22 kilo. Dit is ruim voldoende. Wij gebruiken dan wel een voorslag van nylon met een mindere trekkracht als de gevlochten lijn die je gebruikt. Wil je nog harder aan het wrak kunnen trekken als je vastzit, bedenk dan wel dat dit altijd ten koste van de ogen van de hengel en je gebruikte dyneemalijn gaat.

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: trekkracht vislijn voor wrakken

Bericht door Mark Stuyck »

Max 15%. 17% kan natuurlijk ook nog.
Heeft een trekkracht van rond de 11 kg. Meer dan voldoende voor elke vis die hier rondzwemt.
Neem min. 3 m onderlijn in nylon 40%-50% of fluocarbon.
Dit is veel minder wrakgevoelig dan dyneema. Snijdt minder snel door op de scherpe kanten van wrak of schelpen.
@Theo: 17% en 21-22 kg trekkracht. Ik vrees dat je er hier even naast zit. :D

Mvg,

Mark
Delta 560

Theo Ringenaldus
Berichten: 61
Lid geworden op: do jan 28, 2010 7:57 pm
Contacteer:

Re: trekkracht vislijn voor wrakken

Bericht door Theo Ringenaldus »

Mark,

Kan goed zijn dat ik er naast zit. Ik ben tenslotte ook geen wetenschapper op dit gebied. Maar ik heb het dus nog even nagekeken voor de zekerheid.
Ik gebruik alleen de gevlochten lijnen van Berkley Whiplash in de kleuren groen en wit.
Berkley Whiplash groen met een diameter van 0.17 (100ste) vermeld een trekkracht van 21.7 kg en 50 LB.
Berkley Whiplash wit met een diameter van 0.12 (100ste) vermeld een trekkracht van 16.2 kg en 35 LB. Ik mag er toch vanuit gaan dat dit kloppen zal. Net als jou gebruik ik natuurlijk ook altijd nylon of fluorcarbon onderlijnen.

Mvg,

Theo

joris kik
Berichten: 35
Lid geworden op: ma dec 26, 2011 9:54 pm

Re: trekkracht vislijn voor wrakken

Bericht door joris kik »

bedankt voor de tips.21 kilo is toch wel wat minder dan ik nu heb(37 kilo).
Wanneer je vast in een wrak zit was dit niet echt handig.IK ga het zeker eens met 21 kilo
proberen.

Bob Janssen
Berichten: 63
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:03 am

Re: trekkracht vislijn voor wrakken

Bericht door Bob Janssen »

Joris,

vergeet niet een voorslag te knopen zoals door anderen is aangegeven, anders blijft het zonde van je hengel en lijn

gr Bob

joris kik
Berichten: 35
Lid geworden op: ma dec 26, 2011 9:54 pm

Re: trekkracht vislijn voor wrakken

Bericht door joris kik »

ja ik ben inderdaad van plan om er een voorslag aan te knopen met net iets minder trekkracht,zodat mn gevlochten lijn intact blijft wanneer ik vast kom te zitten.ik heb een gevlochten lijn besteld van 21,7 kg en een voorslag van 18 kg.ik denk dat dit dan wel moet lukken zo.

groetjes joris

Theo Ringenaldus
Berichten: 61
Lid geworden op: do jan 28, 2010 7:57 pm
Contacteer:

Re: trekkracht vislijn voor wrakken

Bericht door Theo Ringenaldus »

Dat gaat helemaal goed komen Joris! En Mark: Ik vrees dat jij er nu toch echt zelf naast zat met jou veronderstelling dat een gevlochten lijn met een diameter van 17\100ste GEEN trekkracht van 21 a 22 kg kon hebben.

Theo

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: trekkracht vislijn voor wrakken

Bericht door Mark Stuyck »

Beste Theo,

Berkley en andere dyneema lijnen van mindere kwailteit zijn niet rondgevlochten.
Powerpro en de gevlochten lijn van Muizelaar zijn rondgevlochten en van hoge kwaliteit en hebben een trekkracht van rond de 11 kg voor 14%.

Het trucje van Berkley en andere platte lijnen is dat zij de platte kant (dunste kant) meten en dit plaatsen op de verpakking. Ze vergeten wel te vermelden dat de brede kant meer dan dubbel zo dik is en dus ook veel meer stroming vangt.
Aldus komen zij aan een trekkracht die absoluut ver boven de normale trekkrachten ligt.
Alleen zou men deze merken moeten verplichten steeds de breedste diameter te vermelden om appelen met appelen te kunnen vergelijken.
Blijkbaar zijn er dus toch nog mensen die hier in trappen.

Mvg,

Mark

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: trekkracht vislijn voor wrakken

Bericht door Marcel Oomen »

hey mark,

ik ben vorig jaar overgestapt op de wiplash , omdat de powerpro die ik ergens had besteld 'nep'
( china)bleek te zijn ( bij vele dikke vissen breuk op de knoop, hetgeen ik niet van de originele powerpro gewend was).
ik mocht toen van de leverancier ruilen , en omdat ik geen vertrouwen meer had in hun powerpro ( al bleven ze erbij dat die toch origineel was, hetgeen ik zeker wist van niet), heb ik tot volle tevredenheid geruild met wiplash.( op aanraden van enkele zeevismaten).
vis nu met 10/100 op zee, en ook op gul is dat geen enkel probleem.verder vis ik met 6/100 op snoekbaars,meer dan sterk genoeg voor de hengels die ik gebruik.
de lijn is niet plat , zoals vroeger, maar toch rond gevlochten, alleen iets ruwer dan bv. de powerpro.
waar jij het over hebt is al een tijd geleden.toen was de wiplash idd plat.
over de kracht van de lijn:
10/100 14,1 kg ( Prijs per Meter 0,10832 EUR op bulkspoel )
17/100 20,7 kg
en over de diameters, ja die kloppen bijna nergens, doch ik ben tevreden met mijn 10/100 wiplash,
en daar gaat het om, zeker qua prijs/kwaliteit.
als een lijn al iets ruwer ie, wie zegt dat dat slecht is, als de lijn iets meer stroming pakt...
dat deze lijn van mindere kwaliteit zou zijn, durf ik niet te beweren.
grtz, marcel D.1013

Theo Ringenaldus
Berichten: 61
Lid geworden op: do jan 28, 2010 7:57 pm
Contacteer:

Re: trekkracht vislijn voor wrakken

Bericht door Theo Ringenaldus »

Marcel,

Ben om exact dezelfde reden overgestapt op whiplash. Voor op zee gebruik ik de 12 100ste lijn, voor het zoete de 8 100ste lijn. Wat je schrijft klopt helemaal. Ik ben over deze lijnen dan ook meer dan tevreden.

M.V.G. Theo

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Re: trekkracht vislijn voor wrakken

Bericht door walter de landsheer »

Joris,
Voor op de boot vis ik met Penn lijnen, 17% trekt 19,2 kg oftewel 14% trekt 13,4 kg.
Deze lijnen kosten in bulkspoel 1800m tussen de 10 en 11 euro per 100m.
Deze lijn heeft mij nog nooit in de steek gelaten.
Als je vanaf de kant vist met kunstaas is voor mij 8Braid van daiwa de betere lijn !!
Grtz Walter

Thijs Demeester
Berichten: 2
Lid geworden op: ma dec 09, 2013 12:05 pm

Re: trekkracht vislijn voor wrakken

Bericht door Thijs Demeester »

Ik twijfel tussen de powerpro 0.15mm (9 kg) en de spiderwire 0.14 (10.2) kg voor op de wrakken.
Iemand ervaring met deze laatste?

Mvg,
Thijs Demeester

Danny Vandenheede
Berichten: 3
Lid geworden op: ma dec 09, 2013 8:33 am

Re: trekkracht vislijn voor wrakken

Bericht door Danny Vandenheede »

ik vis met witte berkly van 10% en heb daar nog geen problemen mee gehad,er zijn er ook die vissen met een nylon voorslag das handig als je vastzit je verlies geen gevlochten draad.
Het zwaarst vissen ze op onze boot met 17% in de vangsten op gul zie ik er weinig verschil in,maar ik vis liefst zo licht mogelijk ook van pikkers en shads.

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: trekkracht vislijn voor wrakken

Bericht door Mark Stuyck »

Iedereen die met dyneema vist maakt gebruik van een voorslag.
Je verliest minder dyneema als je voorslag minder sterk is dan je dyneema.
De voornaamste reden is dat nylon veel beter bestand is tegen de scherpe randen van rotsen en schelpen. Dyneema is veel minder slijtvast.

Gerrie van Hengel
Berichten: 84
Lid geworden op: wo feb 02, 2011 10:13 pm

Re: trekkracht vislijn voor wrakken

Bericht door Gerrie van Hengel »

Hallo.
Kan iemand mij op een simpele manier uitleggen waarom een fabrikant van gevlochten lijn.(iets met een spin ) 0,2 met een trekkracht van 18,1 , op de spoel mag zetten, terwijl deze draad consequent bij elke trektest (ook op 4 mtr volgens leverancier) bij 9.5 kilo al breekt?
Nog even mijn dank aan de winkelier die al mijn tests nog eens over deed.

Groet,
Gerrie.

Plaats reactie