vanstaal molens

Voor alle vragen en tips in verband met hengelsportmateriaal
Plaats reactie
erwin huysmans
Berichten: 5
Lid geworden op: za mei 11, 2013 11:12 am

vanstaal molens

Bericht door erwin huysmans »

ben van plan om in 2014 naar noorwegen te gaan
heeft er iemand ervaring met een vanstaal 250 molen
ik weet dat ze in nederland bij hafviske te koop zijn
zijn er nog andere winkels in belgie of nederland waar deze molens te koop zijn
of weet iemand een ander merk molen die geschikt is voor deze visserij

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: vanstaal molens

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Beste Erwin,

Laat je toch niet gek maken! Iedereen roept "zo" hard over die vanstaal molens, maar waarom? Die dingen zien er niet uit en vooral, ze zijn "belachelijk" duur voor wat het is. Wat kost zo'n ding 500 à 600€ voor een molen? Dat is trouwens geen enkele molen waard maar goed. Ik ben afgelopen april ook in Soroya geweest, en wij hebben daar met zen drieën ongelooflijk veel en grote vis van 28 en 30kg gevangen gewoon met een oer oude BG90. In mijn ogen nog altijd één van de beste molens die ze gemaakt hebben voor de visserij op kabeljauw. Deze molens geven geen krimp, hebben een fantastische goed afstelbare slip, en zijn in gewicht gewoon perfect voor dit werk. Ook reels zijn naar mijn idee af te raden en vissen niet echt prettig, maar dat is mijn persoonlijke mening. Weet zeker dat als je een beetje verstand van vissen hebt, je er met gemak nog een heilbot van 100kg+ uit sleurt met een BG90. Die molens zijn degelijk, oer sterk en niet kapot te krijgen. Die van mij zijn al meer dan 20 jaar oud en draaien (mits jaarlijks onderhoud) nog steeds als nieuw!

Mijn advies: koop één of twee nieuwe BG90's voor 90€/stuk, nieuwe gevlochten lijn naar keuze erop, en je kan geen betere molens vinden. EN je steekt nog 400 of 500€ in je zak, EN je kan die BG90 nog perfect hier gebruiken in onze wateren, wat met die vanstaal misschien niet kan?

Succes met je keuze

MVG Jerry

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: vanstaal molens

Bericht door Marcel Oomen »

groot gelijk jerry,
ik kan zelfs iemand die totaal geen onderhoud heeft gedaan aan zijn bg 90 ers.ook misschien wel 25 jaar oud,
ze zien er niet meer uit, zelfs de kleur is eraf, maar draaien nog altijd...
grtz, marcel D.1013

Eddy Timmermans
Berichten: 68
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 4:10 pm

Re: vanstaal molens

Bericht door Eddy Timmermans »

Toch even oppassen met de nieuwe BG 90. De oudere werden volgens mij in Japan of Korea gemaakt en als ik me niet vergis worden de nieuwe ergens in Vietnam gemaakt, dat kun je onderaan de bevestgingsvoet zien. D e nieuwe versie zou niet meer dezelfde kwaliteit hebben. Penn heeft naar het schijnt een prima vervang. Er, ook rond de honderd euro.

E. Timmermans

erwin huysmans
Berichten: 5
Lid geworden op: za mei 11, 2013 11:12 am

Re: vanstaal molens

Bericht door erwin huysmans »

heb net al min bg90 weg gedaan
penn molens vind ik ook niet zo geweldig

erwin huysmans
Berichten: 5
Lid geworden op: za mei 11, 2013 11:12 am

Re: vanstaal molens

Bericht door erwin huysmans »

heb ook al aan een reel van jigging master zitten denken
maar ik heb geen ervaring met een reel dus weet niet of dit een goede optie is

van nuffel tom
Berichten: 152
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 10:08 am

Re: vanstaal molens

Bericht door van nuffel tom »

hey Erwin ,
ik heb de vanstaal molens ook al eens vastgehad en tis toch wel een specialleke :)
persoonlijk vind ik dit wel een goede molen ( maar met 600€ ga je er niet komen ) en jigging master heeft gewoon "top" materiaal .
wat ik persoonlijk denk , iedereen koopt naar zijn budget en als jij 1000€ kan uitgeven aan een vanstaal moet je dat vooral doen :)
ikzelf gebruik op vakantie de stella's 18000en 20000 en vind dit geweldige molens ( ik gebruik ze enkel voor te jiggen en te popperen) en de rest van het jaar liggen ze in de kast na het gebruikelijke nazicht , dus ik kan met deze molens hopelijk heel mijn leven doen .
en persoonlijk vis ik niet graag met de bg's maar .......... niet schieten dit is mijn persoonlijke mening
besluit, ik ken mannen met een vanstaal en ze zijn er allemaal content van , tis ne lelijke molen maar dat maakt em ook weer wa anders als de rest
beleefde groeten :)
tom van nuffel

Bert Douwma
Berichten: 140
Lid geworden op: di nov 01, 2011 8:53 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: vanstaal molens

Bericht door Bert Douwma »

Ik vis zelf met de Penn spinfisher en Fin Nor offshore. Voor mij perfecte molens (bodem vissen), doen niet onder voor de BG90. Het oog wil ook wat, de Bg90 vind ik wel heel erg lomp.
Bert Douwma
Delta 1664

Comtec Fisherman XL
Yamaha 60 pk

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: vanstaal molens

Bericht door Mark Stuyck »

Velen onderschatten het belang van een snelle molen. BG90's zijn niet alleen lomp maar ook tergend traag. Daarmee kan je met kunstaas niets aanvangen. En dan dat vervelende geluid. Afschuwelijk.
Saltiga's zijn schitterend. Oersterk en snel. Maar prijzig.
Het is maar wat je ermee wil doen en wat je er aan wil uitgeven.
Ik ben geweldig tevreden van mijn Shimano Twin Powers 6000 FB. Anderen vinden dat ondingen.
Zo heeft ieder zijn mening.

Mvg,

Mark

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: vanstaal molens

Bericht door Mario Wauters »

Zoveel mensen zoveel wensen je ziet in het bos de bomen niet meer staan,mijn tweede stellamolen 8000 fa is binnen de lijnrol zit vast?3j oud dan kun je zeggen z'on dure molen inderdaad na 2jaar mijn eerste stella 8000 sw pg ook lijnrol en oxidatie sporen,dan heb ik hier wel vragen bij maaar het plezier van zulke molen is top.
Van staal ,saltiga ook al mee gevist in spanje met vrienden top top maar het is maar wat je wil geven.
De bg90 ok goede molens maar toch zo lomp en niet duur en sterk.
Ik heb nog shimanos biomasters mijn favoriete molens lopen nog als welleer.
Pas nog een pen atlantis gekocht voor het lichtere werk super molentje.
Zo zie je maar we kunnen nog een tijdje doorgaan .
elpescador

delta 1518

Plaats reactie