mal

Voor alle vragen en tips in verband met hengelsportmateriaal
Plaats reactie
Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

mal

Bericht door Marcel Oomen »

hallo allemaal,

ik heb me een mal gekocht voor jigkopjes te maken,
en nu zit ik met het volgende probleem.
als je een jigkopje maakt zit er achter het kopje een soort vinnetje waar je de shad overheen moet schuiven,zodat deze op de plaats blijft zitten, echter deze vind ik te groot, ik heb ze zelfs liever helemaal niet erop, zodat ik het shadje rechtstreeks op het kopje kan plakken met wat superlijm.
is een manier om de mal op die plaats op te vullen met iets, zodat er na het smelten geen 'vinnetje' meer aan zit?

grts, marcel d.1013

Danny Walhout
Berichten: 22
Lid geworden op: do feb 12, 2009 4:19 pm

Bericht door Danny Walhout »

Ja je kan hem natuurlijk vollassen en netjes afslijpen maar dat is toch niet ideaal..

zoveel werk is het toch niet om na het gieten je kopjes even na te lopen en met een scherpe kniptang even deze vinnetjes eraf te knippen?

Overigens vind ik die vinnetjes ideaal. Wanneer tijdens het vissen je shadje aan gort gaat (uitscheurt of wat dan ook) kan je er snel een andere opzetten waar je dan relatief lang mee kan vissen zonder dat hij afzakt :)

Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders..

Succes!

chris lourdon
Berichten: 100
Lid geworden op: za jul 12, 2008 6:33 am

Bericht door chris lourdon »

Hoi,
Je kan proberen met vloeibaar metaal maar ik knijp ze gewoon plat met een tang en werkt prima.
vang ze
chris

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

klopt,

maar deze vinnetjes zijn te dik, je krijgt er geen shad overheengeschoven , zonder dat hij openscheurt.
ik kan ze idd wel met een tang afknippen, maar als er een gemakkelijkere manier is om ze te vullen, zou ik dat toch liever doen.
ze zijn dan gelijk gebruiksklaar..

grts, marcel d.1013

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Bericht door Koen De Bièvre »

Mal met kneedbaar metaal daar waar nodig opvullen en dan na uitharding glad schuren? Ik heb er alleen geen idee van of dat spul hitte-bestendig genoeg is. Is het dat niet, springt het er wellicht gewoon uit en is er nog geen man overboord.

peter de witte
Berichten: 8
Lid geworden op: za nov 03, 2007 12:13 pm

jigkop loodmal

Bericht door peter de witte »

Over wat voor loodkop en gewicht praten we ,en hoe lang zijn de shads die je gebruik?
Ik heb er al 100den mallen verkocht en nog nooit van een klant gehoord over het probleem.
etails?

Heb je wat meer datails?

Nat van Adrichem
Berichten: 125
Lid geworden op: wo apr 02, 2008 8:57 am

Bericht door Nat van Adrichem »

Nou Peter, dan heb je hier je 2e 'klacht'.

Ik heb 2 Do-It mallen voor 7gr en 10gr rondkop jigheads.

Het probleem heb ik met verschillende merken/soorten shads.
Zeker de slankere modellen die ik voor de 7gr kopjes gebruik.

Natuurlijk bestaan er vele soorten en bijbehorende verschillende kwaliteiten. Maar toevallig de soorten die bij mij de beste vangresultaat geven, scheuren op dat haakje/vinnetje. En dat kan gebeuren tijdens de dril van een vis of zelfs spontaan nadat ie eneige tijd in de box gezeten heeft.

Voorheen lijmde ik de shads (en twisters), nu zelden tot nooit, maar dat maakt ook geen verschil.

(Ik moet wel een opmerking erbij maken dat ik bij gebruik van bepaalde secondenlijmen het idee had dat de lijm van invloed was op het scheuren.
(weet niet meer welke- ook de duurdere merken, heb ik niet wetenschappelijk onderzocht))

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

peter,

spire point jig mold spi-3-l

op de foto ziet de gegoten jigkop perfect uit, maar in werkelijkheid zo'n hele dikke vin, helemaal rondom.

grts, marcel d.1013

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Mallen

Bericht door Mark Stuyck »

Hallo Peter,

Bijna alle mallen hebben dit probleem. De meeste vissers knippen dit loodgedeelte rond de haaksteel weg want bijna alle shads scheuren er op.
Diegenen die het wegknippen zullen niet zo snel klagen doch het is een feit dat dit deel meer nadelen dan voordelen biedt. knip je dit lood weg dan dien je wel je shad te lijmen om afschuiven te voorkomen.
Misschien nuttig om eens een oplossing hiervoor te bedenken want het knippen is ook niet echt een leuk werkje.


Mvg,

Mark

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

ziezo,
probleem opgelost: vloeibaar staal van het merk bison ( 5 euro, heb er 8 jigkopjes mee kunnen behandelen).
heb er gisteren jigkopjes mee uitgevuld en het is perfect gegaan,
de mallen even ruw gemaakt met de dremel, daarna NIET teveel aanmaken (tweecompementen), want het hard erg snel uit, uitvullen, afsnijden, haak erin duwen voor de pasvorm, en na uitharding afschuren en klaar is kees. heb vandaag gegoten en de mallen extra warm laten worden en er is niks mee gebeurt.
gebruik wel iedere keer een beetje talkpoeder, dat ik met een kwastje even over de ingang, waar je het lood inschud, strijk, zodat het lood niet op de 'ingang', maar gelijk ook niet op het nieuwe staal blijft plakken.
resultaat dus perfect, heb nu de mooiste jigkopjes van het zuiden en omstreken!
grtz, marcel D.1013

peter van der sterren
Berichten: 64
Lid geworden op: do okt 25, 2007 12:56 pm

Bericht door peter van der sterren »

misschien een idee om mee op de deltabeurs te staan en het te demonstreren.
gr peter delta 1458

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

sorry,

vloeibaar staal moest zijn kneedbaar staal van bison,
grtz, marcel D.1013

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

hallo,

voor iedereen die misschien ge?nteresseerd is in de 'behandelde mallen',en eens wil zien hoe ze zijn geworden,
ze liggen op de beurs bij de stand van peter van der sterren, vanaf een uur of half elf.
grtz, marcel D.1013

chris lourdon
Berichten: 100
Lid geworden op: za jul 12, 2008 6:33 am

Bericht door chris lourdon »

Hoi,
vandaag 50tal jigkoppen gegoten en de overtollige gaten opgevult met SOUDAL kachelkit.Werkt vanzelf en direct bruikbaar en geen gepruts met 2 componenten,potjes en stokskes om te roeren en opvullen.En met 1 tube kunt ge veeeel gatjes dichtmaken.
vang ze
chris

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

Ik heb laatst lock tide gekocht om mijn vijzen van de boot vast te zettten en kreeg er een brochure bij van hun producten ongelooflijk wat die allemaal hebben oook vloeibaar metaal heb het nog niet geprobeerd maar moet wel geschikt zijn om mallen te maken
elpescador

delta 1518

Plaats reactie