haaitjes

Voor alles wat je wil delen aangaande technieken en stekken
Plaats reactie
Erik van der Velden
Berichten: 32
Lid geworden op: za apr 02, 2011 5:07 pm

haaitjes

Bericht door Erik van der Velden »

Vorige zondag nog eens gaan vissen op de oosterschelde, er begint weer wat leven te komen in het water.... Toch weer enkele botjes kunnen landen... :D Deze zomer zou ik graag eens een haaitje willen vangen :roll: , maar wat is hiervoor de aangewezen vistechniek? Levend aas onder een dobber, dood aas op de bodem, kunstaas? En wat als je er één gevangen hebt? Hoe breng je hem best aan boord zonder de vis onnodig te kwetsen en hoe onthaak je hem? Heeft er iemand raad?

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: haaitjes

Bericht door Koen De Bièvre »

De meest voorkomende is de gevlekte gladde haai en deze vang je met een gewone 3-haaks paternoster en zagers. Kweek of steek, het werkt allebei.
Neem de stalen afhouders niet te lang 10 tot 15 cm is prima en gebruik een haakje 2.
gewoon uptide vissen. Je maakt zo ook kans op wat anders.

Haal de vis aan boord met een schepnet. Onthaken kan gewoon met je handen, ze hebben geen tanden en ik heb nog nooit eentje gehad die geslikt had. Het zijn kraakbeenvissen til de vis steeds met 2 handen op en laat hem niet aan zijn staart bengelen, zo voorkom je dat zijn rug breekt.

Zet de vis terug met de kop in de stroming zodat er water over de kieuwen stroomt en houdt hem even vast tot hij wil gaan zwemmen. Je voelt dat meteen en dan laat je hem los. De vis zwemt dan meestal rustig weg.

Met licht materiaal heb je leuke sport aan deze vissen. Je vindt ze vaak tegen steile taluds waar een lekker stroompje loopt en je lekker diep kan komen.

Erik van der Velden
Berichten: 32
Lid geworden op: za apr 02, 2011 5:07 pm

Re: haaitjes

Bericht door Erik van der Velden »

merci voor je tips. gewoon met een haakje nr 2? hoe groot (klein) zijn deze haaitjes dan? dat zijn toch niet de exemplaren van 1m + waarover je leest op de verschillende fora... of vergis ik mij daar in?

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: haaitjes

Bericht door Niels Janse »

Hallo,

Zijn er specifieke plekken in de voordelta waar je gerichter op haaitjes kan vissen?

Mvgr,

Niels

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: haaitjes

Bericht door Koen De Bièvre »

Die gladde haaitjes zijn 50 tot 120 cm groot. De meesten zijn tussen de 70 en 85 cm.
Ik gebruik een haakje 2 op een Amnesia haaklijntje van 6,8 kg trekkracht.
De haaitjes zitten in heel de Voordelta en Oosterschelde meestal op de diepere stukken.

Plaats reactie