reel of molen

Voor alles wat je wil delen aangaande technieken en stekken
Plaats reactie
Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

reel of molen

Bericht door Marcel Oomen »

voor de kampioenen onder ons:
wie weet of een reel meer gevoel geeft omdat de lijn dan ahw óp de hengel ligt ipv eronder hangt, dan een molen?
grtz, marcel D.1013

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Re: reel of molen

Bericht door walter de landsheer »

Marcel,
Molen of reel maakt geen verschil, het gevoel komt uit je hengel en de lijn waar je mee vist.
Ik denk ook dat hengels voor een reel anders afgebouwd worden, maar dat kan je best eens aan een hengelbouwer vragen !!!

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: reel of molen

Bericht door Klaes Dijkstra »

Dat klopt een reel hengel wordt anders gebouwd dan een hengel met een molen. Elke hengel heeft een harde en een zachte kant en deze zit bij een reelhengel en een molen hengel tegen over gesteld.


.

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: reel of molen

Bericht door Marcel Oomen »

wat klopt er nu klaes,

dat een reelhengel gevoeliger is of dat het niks uitmaakt... :) ?
grtz, marcel D.1013

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: reel of molen

Bericht door Klaes Dijkstra »

Dat is volgens mijn erg persoonlijk. Het schijnt zo te zijn dat een reel gevoeliger vist omdat de lijn over de hengel recht de reel in gaat en dus direct op de as. Bij een molen zit hier de beugel tussen en maakt de lijn een haakse bocht. Hierdoor zou het minder gevoelig zijn Ik vis met beide als ik met shads vis gebruik ik graag een molen reden hiervoor is dat ik het gevoel heb dat de loodkop sneller beneden is door dat de lijn vrij van de spoel loopt bij een reel moet de loodkop de lijn mee van de rol afnemen wat in mijn beleving meer energie / tijd kost. Dit kan persoonlijk gevoel zijn ik kan dit niet wetenschappelijk onder bouwen. Als ik met pilkers en een octopuspaternoster er boven gebruik ik graag een reel.

Persoonlijk vindt ik een reel gevoeliger, als ik met een molen vis wil ik de hoek van de lijn direct onder de hengel hebben dat is een gevoel. Maar ik doe dat al jaren zo.

Zag je langeland verslag leuk stukje wij gaan volend jaar april.

Groet

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: reel of molen

Bericht door Klaes Dijkstra »

Marcel,

Die st croix lengte7,6 3/4- 2 wil je die echt niet verzenden? Ik wil m wel overnemen maar woon aan de anderekant van Nl

Klaes

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: reel of molen

Bericht door Marcel Oomen »

klaes,

ik ben in onderhandeling op het moment over die hengels,
als het niet door zou gaan, zal ik met je contact opnemen,
bedankt voor je uitleg,
ikzelf had ook gehoord dat een reel veel gevoeliger zou zijn , en ik geloof dat persoonlijk ook.
ik wil het dus eens gaan proberen, want daar draait toch alles om bij het vertikalen, nietwaar?
het 'langzamer' aflopen van de lijn, dat lijkt me meer een gevoel, maar in de praktijk lijkt het me niet veel uit te maken, want de vrijloop van een goede reel, lijkt me te verwaarlozen, de lijn loopt bij een molen ook over de rand van de spoel , en dat geeft ook weerstand, lijkt me.
bovendien zit er bij zo'n reelhengel zo'n opstaand randje , waar je fijn je vinger omheen kan leggen, waardoor je nóg meer contact met de hengel hebt.
ik ga het in ieder geval toch eens proberen.
grtz, marcel D.1013

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: reel of molen

Bericht door Klaes Dijkstra »

Dat aflopen van de reel zou best een persoonlijk gevoel kunnen zijn. Ik heb wel eens naar de abu revo toro gekeken mooie reel kost wel een paar centen maar alla. Vertikalen met een penn321lh is het niet in ieder geval te zwaar. Super reel daar niet van en ik gebruik hem graag, maar niet voor het fijne werk met shadjes. Vandaar ook mijn keus om met een molen te vissen.

Plaats reactie