Makreel??

Voor alles wat je wil delen aangaande technieken en stekken
Plaats reactie
Bert Douwma
Berichten: 140
Lid geworden op: di nov 01, 2011 8:53 pm
Locatie: Apeldoorn

Makreel??

Bericht door Bert Douwma »

Allen.
ben tweede pinksterdag en gisteren aan het zoeken geweest naar makreel.
Heeft iemand ze al gevonden of is het nog te vroeg i.v.m. de water temp.
Bert Douwma
Delta 1664

Comtec Fisherman XL
Yamaha 60 pk

Reinier Riemens
Berichten: 39
Lid geworden op: za jan 05, 2008 5:34 pm

Re: Makreel??

Bericht door Reinier Riemens »

Hoi Bert,

Kijk op het verslag van Yvonne Mijntje op zeevisland. Ver uit de kust denk ik maar ze moeten in aantocht zijn.

groet Reinier D73
Reinier Riemens D73

Meiert Kers
Berichten: 36
Lid geworden op: ma feb 06, 2012 8:49 pm

Re: Makreel??

Bericht door Meiert Kers »

Hallo Bert,

De makrelen zijn er al ik heb op 6 juni nadat het NK in scheveningen afgelast was ben ik toch even wezen kijken buiten de haven hoe het was en toen de boten van trip opgespoord en een lekker maaltje makrelen gevangen en een rode poon aan de makrelenlijn die ik daarna lekker heb gerookt en opgegeten.

Gr. Meiert Kers
DELTA1529

joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: Makreel??

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo,

gisteren "ergens" gelezen dat de opstapper Ms. Andromeda op de Steenbanken en de Schouwenbank verleden zondag een hele berg makreel gevangen hebben. Zo ver liggen die banken niet vanuit NJ...

Mvg, Joeri
Somnium
Delta 1609

Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Re: Makreel??

Bericht door Pim Janse »

Hallo, goed om te horen dat de makrelen weer een beetje in de buurt komen - nu moeten we ze alleen nog VINDEN en vangen!

Daarom ben ik wel eens benieuwd hoe jullie te werk gaan om de makrelen op te sporen. Ik weet dat je moet letten op groepen duikende meeuwen, maar wat als er op de hele zee geen meeuwen te bekennen zijn?? De meeste van ons zullen geen " meeuwen-radar" aan boord hebben, dus dan kun je ze ook moeilijk opsporen. Ik heb dat vorig jaar een keer gehad, en dat blijkt het echt zoeken in een hooiberg. Of gaan jullie op/bij wrakken proberen, of zijn er bepaalde gebieden (Steenbanken?) waar je best kunt proberen?
Het mooiste is natuurlijk als je echt in een school terecht komt, maar hoe zoek je nu als er geen scholen zijn? Alle tips welkom!

Groeten,
Pim - Delta 806

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: Makreel??

Bericht door harrie cas »

lokken met brood

Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Re: Makreel??

Bericht door Pim Janse »

Ja hoor Harry, bedankt voor je zinnige bijdrage ... :?

Groeten,
Pim - Delta 806

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Makreel??

Bericht door Mark Stuyck »

Dag Pim,

Vaar gewoon naar een groot wrak en laat daar je pluimen te water. Bijna altijd goed voor grote makreel.
Of maak lange driften over een zandbank. Kom je ze ook wel tegen.
En anders houd je de grote charters in het oog. Die vinden ze meestal wel.

Mvg,

Mark

Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Re: Makreel??

Bericht door Pim Janse »

Hallo Mark, bedankt voor je tips - we gaan ze proberen te vangen!

Groeten,
Pim - Delta 806

joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: Makreel??

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo,

IK ben gisteren (26/06) met mijn boot op een makrelentocht geweest.
Daar dit voor mij ook de eerste keer was, beslist om 's morgens naar het coördinaat "Makreel" te varen en kijken of de naam van dit coördinaat wel was is/was. Dit coördinaat werd ergens op dit forum gevonden. De coördinaten zijn: 51.39.376N en 03.21.827E.
Dit coördinaat ligt iets ten Oosten van de Magne.
Omdat de golfslag beslist had om te staken lag de zee er dus bijna spiegelglad bij en kon er flink gevlogen worden. Onderweg met of zonder de verrekijker meutes meeuwen proberen te spotten.
Ongeveer een kilometer voor het waypoint zagen we een hele horde duikende meeuwen

Vanaf hier liep het hier thuis even mis....
Ik had mijn Ron Thompson rooksetje op de tuintafel gezet met een stukje karton eronder om mijn vrouw haar nieuwe tafel toch een beetje te beschermen. Toen ik bovenstaande aan het schrijven was rook ik toch wel iets raars.(en het was geen gerookte makreel) Bleek het stuk karton onder de rookset in brand te staan. Even paniek en de rookset op de stenen geplaatst en het brandende karton geblust met vijverwater.
Het karton was niet het enige dat in brand stond want ook het hout eronder heeft wat brandschade opgelopen (slik...). Maar eind goed al goed. een tuintafel kan vervangen worden. :D

Vanaf hier loopt het verslagje verder:
Bij het zien van de jagende meeuwen gestopt en de hengels opgetuigd. Hierna in een boog rond deze meeuwen gevaren en ons hierna door de (weinige stroming) terug richting de meeuwen laten drijven. Op 70m hiervan het anker eruit en vissen.
Op deze locatie goed vis gevangen. Toen de beet er wat uit ging, het anker eruit en wat lopen zoeken rond de Magne en enkele kilometers te Westen hiervan waar er twee opstapboten lagen.
Hier nog een beetje bijgevangen.
Op de terugweg nog enkele plaatsen aangedaan maar nergens nog een makreel gevangen.
We hebben een 200-tal makrelen gevangen waarvan we er een 60-tal terug hebben gezet wegens te klein. Wanneer de haak maar net in het lipje zit is dit volgens mij mogelijk. Bij het minste bloed kan je beter de makreel meenemen daar deze toch dood gaat. Er zat nogal veel klein spul tussen.

Vang ze.

Mvg, Joeri
Somnium
Delta 1609

Kees Michielsen
Berichten: 156
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 9:35 am
Locatie: Rijen
Contacteer:

Re: Makreel??

Bericht door Kees Michielsen »

Hallo Joeri,

Dank voor je leuk geschreven levendige verslag, ik heb daar beelden bij :-)

140 makrelen gevangen om mee te nemen, mooi hoor!
rooksetje van Ron T. kunnen er 4 in.(met een beetje proppen 6)
Brandertjes aan en na ca 25 - 30 minuten gerookte makreel :P

140 : 4 (of 6) = 35 (dan wel 23 afgerond)
35 x 30 minuten = heel veel minuten oftewel je bent een hele lange dag aan het roken :-)

Groeten,
Kees
Boston Whaler Montauk fanatic
http://www.zeevissenlangeland.nl/

joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: Makreel??

Bericht door joeri wilmssen »

Hey Kees,

Dat rotding van R. Tompson rookt alleen maar tuintafels. :lol:
Mijn goeie oude rookton (lees: oud olievat van 200 liter) was vele malen beter...

Ik heb er 6 "proberen" te roken. Mijn buurman, die gisteren mee geweest is, gaat vanavond ook makreel roken in een grote ton en ik heb hem daarnet hem een 15-tal gepekelde makrelen gegeven om mee te roken.

De andere zitten in de diepvries en worden ontdooid wanneer we BBQ-en.
Wanneer al het aanwezige vlees zwartgeblakerd is, is de BBQ meestal nog lekker warm en wordt dan gebruikt om een portie makrelen te roken. We hebben een Weber BBQ met deksel en hiermee gaat dit heel goed.

ps. iemand een idee hoe je dat R. Tompson rotding moet gebruiken? Ik krijg alleen maar gestoomde makreel ipv gerookte...

Mvg, Joeri
Somnium
Delta 1609

Bert Douwma
Berichten: 140
Lid geworden op: di nov 01, 2011 8:53 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Makreel??

Bericht door Bert Douwma »

Joeri,
zorg dat de makreel, kurkdroog is.
Als de makreel vochtig is dan stoom je hem in zijn eigen vel.
Bert Douwma
Delta 1664

Comtec Fisherman XL
Yamaha 60 pk

Bert Douwma
Berichten: 140
Lid geworden op: di nov 01, 2011 8:53 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Makreel??

Bericht door Bert Douwma »

Gisteren op de makreel geweest, binnen uur uur ongeveer 50.
Is voor mij meer dan genoeg 25 de man.

Ze gaan bij mij nooit de vriezer in, ik vindt dat zonde. Ik houd van verse vis, en ik heb genoeg voorraad verse (in de Noordzee). Daar doe ik het nog wel mee tot oktober.
Bert Douwma
Delta 1664

Comtec Fisherman XL
Yamaha 60 pk

Wil Wycisk
Berichten: 38
Lid geworden op: do okt 25, 2007 5:43 pm
Locatie: Hoogvliet

Re: Makreel??

Bericht door Wil Wycisk »

zoek op bbqforum naar makreel roken. Vind je alle variaties. Ook haring roken enz. Eet smakelijk.
Iedereen wil oud worden maar oud ZIJN, is niet leuk.

Bert Douwma
Berichten: 140
Lid geworden op: di nov 01, 2011 8:53 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Makreel??

Bericht door Bert Douwma »

Heeft iemand ze momenteel kunnen vinden. Na de storm is het beneden de Maasvlakte helemaal kl....
Makreel zit volgens de berichten erg noordelijk. Het lijkt erop dat de mesheftenbanken compleet zijn weggeslagen door de storm of aan gort getrokken door UK.

Even bij Hoek geinformeerd, en zij moeten ook zo ongeveer 40 mijl naar het noorden om wat te vangen. Het begint momenteel pas bij Scheveningen, dat is mij wat te ver voor een paar makrelen.

Ben van plan om zaterdag nog te gaan proberen, dus als iemand een tip heeft.
Bert Douwma
Delta 1664

Comtec Fisherman XL
Yamaha 60 pk

ErikVerstappen
Berichten: 6
Lid geworden op: ma aug 03, 2015 8:33 pm

Re: Makreel??

Bericht door ErikVerstappen »

Gisteren nog een dagje het water op geweest, was de bedoeling om een gulletje te vangen. Die kwam er uiteindelijk maar 1 boven bij de Magne. Daarna naar de Sjoel geweest en mezelf klem gevangen aan de makreel rondom het wrak. Een leuk maaltje meegenomen en de rest mogen jullie er nog een keer uit gaan halen.
Wel een persoonlijk record gevangen. Makreel van 42cm


Vang ze.
Erik Verstappen
Delta1542

Plaats reactie