Helling breskens?

Voor alles wat je wil delen aangaande technieken en stekken
Plaats reactie
joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Helling breskens?

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo ieders,

Wij gaan de eerste week van november (= het herfstverlof hier in Belgie) naar Cadzand-Bad en was benieuwd of ik mijn boot zou kunnen meenemen en om deze via de helling in Breskens te traileren?
Volgens getij.nl is het op zondag 1 november om 11.10 laagwater. Dit betekend dat het later die week steeds later LW gaat worden en er dus (in theorie) makkelijk getrailerd zou moeten kunnen.
Is het nog steeds zo dat je 2 uur voor en na LW daar niet kan traileren?

Aangezien ik daar in de buurt nog nooit met mijn boot gevist heb, ben ik trouwens benieuwd of er iemand mij enkele coordinaten of locaties kan bezorgen in deze buurt? Varen tot Zeebrugge of tot de Paardenmarkt lijkt me heel makkelijk te doen vanuit Breskens.

Met dank bij voorbaat, Joeri
Somnium
Delta 1609

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Helling breskens?

Bericht door Koen De Bièvre »

2 uur is minimaal voor laag water om er IN te gaan. Dan sta je onder water al in de vette modder te trappen. Als je er UIT wil, moet je minstens 2,5 uur voor laag zitten en geen minuut later. Hou ook rekening met het volume van het tij en de wind. Bij een groot tij een oostelijke wind, zakt het sneller en verder dan voorzien!

joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: Helling breskens?

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo Koen,

Bedankt voor de reactie.
Als volgens de weersvoorspellingen voor die week wat kalm herfstweer wordt voorspeld, dan kan de boot dus mee.


Met dank, Joeri
Somnium
Delta 1609

joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: Helling breskens?

Bericht door joeri wilmssen »

Verleden week ben ik twee keer gaan vissen vanaf de helling in Breskens. (vangstverslagen volgen nog)

Op zondag 1 november ben ik er om 8u 's ochtends in gegaan en rond 16.00 uur weer terug en zonder problemen eruit. (voorspeld LW om 11.10)

maar.....

Op donderdag 5 november weer rond 8 uur 's ochtends de boot af de trailer en richting de Hompels. Omdat de wind en de golven in de vroege namiddag toch een beetje te erg werden beslist om een stukje vroeger dan gepland terug naar de helling in Breskens te keren. Ik had de dag ervoor het getij even bekeken (maar waarschijnlijk verkeerd gekeken) want toen we in de haven aan de helling kwamen was het 15.30 en net LW geweest. (achteraf even nagekeken)
Dit was wel duidelijk door de berg slib en smurrie die voor de helling lag.
De boot vastgemaakt aan een houten steiger en dan maar eerst een frietje met kibbeling gaan eten in het viskraam op de hoek. Hoe het mogelijk is weet ik niet maar zowel de friet als de kibbeling waren verschrikkelijk slecht.
Omdat ik ondertussen wist dat het LW geweest was om 15.20 en dat het dus nog een tijdje ging duren eer we de boot konden traileren een dutje gedaan in de auto (VW Transporter). Iets voor 17.00 uur terug naar de boot gelopen en daar de gevangen schar gekuist. Dit was tegen 17.45 klaar.
Toen het water al voldoende leek gestegen om een poging tot traileren te wagen werden de waadpakken aangetrokken en werd de boot in de blubber voor de helling geparkeerd. Door de stinkende smurrie me een weg naar boven gebaand om de auto te gaan halen.
Toen de boot eenmaal op de trailer stond, bleek het echter onmogelijk om mijn auto in beweging te krijgen. Na enkele pogingen, rokende banden en een stinkende koppeling tot gevolg, werd hiermee maar gestopt omdat het duidelijk werd dat op deze manier de auto nooit zou gaan bewegen. Omdat we op vakantie waren in Cadzand-Bad met een bevriend koppel, de man hiervan gebeld en gevraagd of hij even met de auto tot in Breskens kom komen om met zijn auto te komen mee-trekken.
Ondertussen had ik de boot al gecontroleerd terug in het water (lees blubber) gelaten en de auto een meter of twee hoger op de helling gereden. Net toen de boot terug op de trailer stond kwam de vriend aangereden en konden we met de hulp van zijn pk's de beide auto's en de trailer naar boven rijden.
Ondertussen was het al wel 19.00 uur.

Mijn conclusie: Ik weet nu weer waarom ik elk jaar de contributie van 47.5 Euro van de Deltavissers betaal waarmee ik bijna steeds een propere helling aan NJ vind. Mocht het daar wat moeilijk gaan dan staat er daar tenminste steeds een grote bak met scherp zand waardoor mijn rubber terug wat grip vindt op de helling.

ps. Vandaag bijna heel de dag bezig geweest om alle blubber en smurrie overal af te krijgen. Wat stinkt dat slib...

Met vriendelijke groeten, Joeri
Somnium
Delta 1609

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: Helling breskens?

Bericht door Frans Salvo »

is er ooit al een initiatief genomen door lokale vissers, organisaties, ZW Nederland, om die toestand aan te kaarten bij de gemeente Breskens ?

Ik moet wel zeggen dat ik het daar nooit anders heb geweten... kan dus best zijn dat die helling quasi onmiddellijk terug vol slib ligt

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Helling breskens?

Bericht door Koen De Bièvre »

Daar is al meerdere malen gebaggerd. Na enkele maanden ligt er weer een berg blubber. Die helling is op een ongelukkige plek gebouwd vrees ik. Om een of andere reden zakt alle blubber in die hoek bij elkaar. De Honte moet ook om de zo veel tijd de ligplaatsen laten uitbaggeren, die hebben er naar verluid ook last van. Het fijne weet ik er ook niet van.

Plaats reactie