Roadcom deltabak

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
Job Kostense
Berichten: 4
Lid geworden op: zo apr 06, 2014 11:08 am

Roadcom deltabak

Bericht door Job Kostense »

Wie kan mij helpen, heb deze deltabak al vanaf 2008 hij ontvangt super maar heb er nog geen woord mee kunnen zenden. Antenne is een scout 150cm (nieuw).

Rinus Visser
Beheerder
Berichten: 171
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:09 pm

Re: Roadcom deltabak

Bericht door Rinus Visser »

Vraag: als je de mike inknijpt om te zenden slaat de S-meter dan maximaal uit? En hoe heb je ontdekt dat hij niet zendt?

Job Kostense
Berichten: 4
Lid geworden op: zo apr 06, 2014 11:08 am

Re: Roadcom deltabak

Bericht door Job Kostense »

De meter slaat niet uit, op de enkele viswedstrijden die ik heb meegedaan kwam vast te staan dat de wedstrijdleiding mij niet kon horen (ik hun wel) In 2008 bak bij de club ingeleverd bak was niets mis mee. Heb enkele maanden geleden nieuwe antenne geplaatst omdat de kabel doorgesleten was dacht dat dat het probleem was maar hij zend nog steeds niet

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Roadcom deltabak

Bericht door Koen De Bièvre »

U heeft wellicht de eindtrap van uw bak opgeblazen door die kapotte antennekabel.
Mogelijk dat dat hersteld kan worden, maar daar weert Rinus meer van.

Job Kostense
Berichten: 4
Lid geworden op: zo apr 06, 2014 11:08 am

Re: Roadcom deltabak

Bericht door Job Kostense »

Het metertje slaat trouwens wel uit bij binnenkomend signaal of heeft dat niets met de eindtrap te maken?

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Roadcom deltabak

Bericht door Koen De Bièvre »

Nee, de eindtrap levert het zendvermogen. Om te ontvangen heb je geen vermogen nodig.

Job Kostense
Berichten: 4
Lid geworden op: zo apr 06, 2014 11:08 am

Re: Roadcom deltabak

Bericht door Job Kostense »

Vandaag de bak omgeruild, ontvangst is goed heb een gesprek op kunnen vangen van 2 vissers(ik denk op de Wester) waarvan er ééntje geep zag springen.
Zenden nog niet uitgeprobeerd, metertje slaat wel helemaal uit als ik de mike in knijp .In ieder geval alvast bedankt voor de service Rinus komt wel goed denk ik met deze.

Bert Douwma
Berichten: 140
Lid geworden op: di nov 01, 2011 8:53 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Roadcom deltabak

Bericht door Bert Douwma »

Heeft iemand een Deltabak + antenne over.
Mag ook een nieuwe zijn.
Bert Douwma
Delta 1664

Comtec Fisherman XL
Yamaha 60 pk

Rinus Visser
Beheerder
Berichten: 171
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:09 pm

Re: Roadcom deltabak

Bericht door Rinus Visser »

Bert,

De vereniging heeft nieuwe bakken en antennes in voorraad.
Bak + antenne kost bij ZWN € 135 + € 50 = € 185.-- .

Waar je ook koopt zorg er voor dat je een machtiging hebt voor een Deltabak.
Zonder machtiging (door mij te verzorgen) is een Deltabak niet legaal!

In het geval je over een marifoon beschikt vraag ik me af wat het nut is van nog een Deltabak te installeren, zo druk wordt de bak tegenwoordig niet meer gebruikt, lijkt mij.

Groeten,

Rinus Visser

Jeroen Spierings
Berichten: 43
Lid geworden op: za nov 17, 2007 6:08 pm

Re: Roadcom deltabak

Bericht door Jeroen Spierings »

Rinus,

Is het niet zo dat buiten een stukje veiligheid de deltabak word gebruikt tijdens wedstrijden? Of kan je deze informatie ook allemaal via een bepaald marifoon kanaal ontvangen? Ik ben hierin een leek maar heb net het aanbod gekregen een deltabak over te nemen. Wil hiervan zeker gebruik maken maar t moet we nut hebben natuurlijk.

Alvast bedankt.
Vriedelijke groet,

Jeroen D-1154

Rinus Visser
Beheerder
Berichten: 171
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:09 pm

Re: Roadcom deltabak

Bericht door Rinus Visser »

Jeroen,
Tot voor een aantal jaren had de Deltabak qua veiligheid een zeer grote betekenis.
Echter door de sluiting van de Kustwachtposten Westkapelle en Schouwen (Haamstede) is het belang van de Deltabak minder geworden. De opkomst van het gebruik van de marifoon deed de veiligheid weer enorm verbeteren. Eerder advies mijnerzijds: heb je een marifoon hoef je geen Deltabak te installeren. Inderdaad wordt bij wedstrijden kanaal 2 van de Deltabak gebruikt voor het uitwisselen van gegevens en eventuele weersverslechtering. Tijdens de wedstrijden worden deelnemers zonder Deltabak geadviseerd op marifoonkanaal 25 van de Kustwachtpost Ouddorp stand-by te staan. De wedstrijdcommissie staat ook op dit kanaal stand-by en zal bij weersverandering ook op dit kanaal met KW Ouddorp overleggen wat te doen. Kanaal 25 is geen praatkanaal, dat is op de marifoon 77. Ook is er tijdens de wedstrijden (3 of 4 die jaarlijks doorgang kunnen vinden) een 06 wedstrijdtelefoon stand-by.

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: Roadcom deltabak

Bericht door Niels Janse »

Ik vind de deltabak wel zeker een aanrader.
De deltabak heeft een groter bereik dan de marifoon.
Mocht je dus pech krijgen op de verre wrakken, dan heb je kans dat je met de marifoon de kustwacht niet meer kan bereiken (wel andere schepen in de buurt natuurlijk), maar met de deltabak kan je hoogst waarschijnlijk kustwacht ouddorp nog gewoon bereiken!

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Roadcom deltabak

Bericht door Koen De Bièvre »

Daar ben ik het helemaal mee eens...
Ik wil niet weg zonder beide. Deltabak, én marifoon.
Als het er om spant wil ik alle opties open houden om hulp te krijgen. Langs welk kanaal dat dan uiteindelijk gebeurt, kan me dan geen ene fluit schelen!

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Roadcom deltabak

Bericht door Mark Stuyck »

Daarom heb ik gewoon een satelliet telefoon.
Niet duur en altijd bereik.Je hangt van niemand af.
Marifoon gebruik ik ook. Heb je ook overal bereik.
Deltabak heeft geen nut. Amper bereik. Enkel in Nederland in het kustgebied van het Deltagebied. En dan nog. En duur in abonnement.

Jeroen Spierings
Berichten: 43
Lid geworden op: za nov 17, 2007 6:08 pm

Re: Roadcom deltabak

Bericht door Jeroen Spierings »

Jongens allemaal bedankt voor jullie advies. Het is niet allemaal eenduidig, maar zoveel mensen zoveel meningen.....
Denk dat ik de deltabak in eerste instantie maar installeer en de abbonementskosten maar voor lief neem. Dan kan ik zelf een mening vormen en wegdoen kan dan altijd weer. De eerste keren zal toch wel spannend zijn verder de zee op te gaan en elk stukje veiligheid lijkt me dan meegenomen. Misschien dat er mensen zijn die ons eens op sleeptouw willen nemen als we eens gaan. Naar de wraken ga ik voorlopig toch nog niet! Eerst maar is een jaartje richting Meerkerk of haaitjes vangen lijkt me ook super. Maar dan nog lijkt me dan samen wel zo prettig!!
Vriedelijke groet,

Jeroen D-1154

Plaats reactie