Cyrix scheidingsrelais

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
joeri wilmssen
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Cyrix scheidingsrelais

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo,

Nu ondertussen alle elektriciteit terug in orde gebracht werd en ook een Cyrix scheidingsrelais geplaatst werd (hetwelk hier op het forum aangeraden wordt) zit ik met een niet op voorhand voorzien probleem.

Is het normaal dat wanneer je zo'n scheidingsrelais hebt, dat je dan enkel met een draaiende motor je tweede batterij (met verbruikers zoals dieptemeter en kaartplotter enz.) kan gebruiken?
Voorheen kon ik tijdens het werken aan de boot mijn radio of mijn dieptemeter aan zetten en dit blijkt nu niet meer te gaan...


Met vriendelijke groeten, Joeri
Somnium
Delta 1609

Meiert Kers
Berichten: 36
Lid geworden op: ma feb 06, 2012 8:49 pm

Re: Cyrix scheidingsrelais

Bericht door Meiert Kers »

Hallo Joeri,

Ik denk dat je wat verkeerd aangesloten heb, je verbruikers worden rechtstreeks aan gebracht op je tweede accu en je motor op de startbatterij en als je dan het schema van de cyrix aanhoudt moet dit goed werken als de motor draait dan laad hij de 2 accu,s is de motor uit dan wordt dat contact verbroken en zijn je accu's gescheiden zodat je de start accu vol blijft en de andere gebruikt wordt voor je apparatuur.
Ik gebruik zelf ook de cyrix en dit werkt perfect heb nog nooit start problemen gehad.
Als de boot langere tijd stil staat hang ik een druppellader aan de tweede accu en dan laadt de start accu ook mee.
Ik zou je bedrading nog even nalopen er moet iets verkeerd zitten.

Gr. Meiert
DELTA1529

joeri wilmssen
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: Cyrix scheidingsrelais

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo Meiert,

Heb eea aangepast en nu werkt alles perfect. Ik kan nu ook zonder draaiende motor mijn plotter en alle andere zaken gebruiken...

Met zomerse groeten, Joeri
Somnium
Delta 1609

Plaats reactie