Plaatsen transducer

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
Jeroen Spierings
Berichten: 43
Lid geworden op: za nov 17, 2007 6:08 pm

Plaatsen transducer

Bericht door Jeroen Spierings »

Komend weekend weekend ga ik de transducer van m'n dieptemeter plaatsen. Wilde m eigenlijk in de boot plaatsen maar ivm de sidescan schijnt dit niet te kunnen.
Dan maar op de spiegel maar wat is wijsheid? Moet rechts komen ivm de rechtsdraaiende schroef maar heb ook smarttabs. Deze zitten op de plaats waar ik de transducer anders had geplaatst.
De ruimte tussen motor en tab is ca 60 cm. In het midden hiervan of....?
Kom in eerdere topics ook de verstelbare optie tegen maar als dit niet perse nodig is liever niet, wil niet telkens de boel moeten verstellen. Of dit moet zoveel voordelen bieden??

Hoop dat me wat advies kan geven
Vriedelijke groet,

Jeroen D-1154

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Plaatsen transducer

Bericht door Dre Frijters »

Feit is wel, dat je de sitescan tijdens het op snelheid varen van - naar niet aan hebt staan of er nut van hebt. Dat is pas als je langzaam varend op een bepaalde plaats onder water wil kijken. De tabs wil je ook niet missen natuurlijk en zo'n schuifsysteem staat ook weer als mindere blikvanger op je spiegel.
Ik had het zelfde probleem met de taps en koos voor de opbouw-transducer, die je tegen de onderzijde van je boot plakt en schroeft. Dus links of rechts van het midden, op een 50 cm voor de staart van de motor. En natuurlijk buiten de baan van de rollen van je trailer. Je voert de kabel dan ergens onder de motorbun of opbergruimten door de onderzijde van boot en kuipvloer, waarbij het gat, goed dichtgekit, natuurlijk onder de transducer uit het zicht valt. Van deze gestroomlijnde "pukkel" heb je tijdens het varen geen last en nauwelijks weerstand.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Plaatsen transducer

Bericht door Dre Frijters »

Vergeet ik te vermelden, dat mijn boot aan de onderzijde van de spiegel in het midden redelijk horizontale vlakken heeft voor zo'n plaatsing. Heb je een V-bodem dan weet ik niet in hoeverre dit de werking van je sidescan nadelig beïnvloedt en of onmogelijk is.

Rien Meijs
Berichten: 48
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:44 pm

Re: Plaatsen transducer

Bericht door Rien Meijs »

Hoi Jeroen heb zelf een beekman 540 alfa en heb ook smartabs er op zitten en de ruimte tussen hard moter en smartabs is 58 cm heb aan beide zijde een trancducer er tussen zitten en werken allebei perfect alleen bij snel varen is er een probleem maar bij zoeken wrak rustig varen geen probleem .
de transducer zit 20 cm van de smartabs .
Anders zou ik een proef opstelling aan je boot maken om te kijken of het werkt.
meer info bel even 0624742603

Jeroen Spierings
Berichten: 43
Lid geworden op: za nov 17, 2007 6:08 pm

Re: Plaatsen transducer

Bericht door Jeroen Spierings »

Hoi dre,

Had er niet bij stilgestaan dat ik de tranducer ook zo kon plaatsen. Qua rompvorm zou dit bij mij prima moeten kunnen, alleen is verleden week net de tank teruggeplaatst en om die nu weer te verwijderen.....
Wat ik me wel afvraag; heb je op deze manier geen last van vuil en wier wat er achter blijft hangen?

Hallo Rien,

Goed om te horen dat het zo dan toch werkt! Mijn andere dieptemeter heeft de transducer in de romp zitten en werkt prima op snelheid. De nieuwe combo word tijdens het varen gebruikt als plotter en dan op de stek om te zoeken.
Denk dat ik het dan ook maar zo ga doen. Ik geef je nog wel een belletje morgen.
Vriedelijke groet,

Jeroen D-1154

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Plaatsen transducer

Bericht door Dre Frijters »

Jeroen,
ik weet niet welke transducer jij hebt, in welke vorm.
Die van mij is ongeveer 20 cm lang, in de vorm van een worst, die in de lengterichting doormidden is gesneden, alwaar dan de platte kant et enkele schroefgaatjes aan de uiteinden tegen de romp kan worden geplakt en geschroefd. De kabel komt er in het midden van de platte kant uit. Heb de mijne van Boone, Middelburg.

Ben Morauw
Berichten: 3
Lid geworden op: ma jan 26, 2015 5:06 pm

Re: Plaatsen transducer

Bericht door Ben Morauw »

Hoi Jeroen,

IK weet niet of je de transducer al geplaatst hebt maar let wel op dat je bij het traileren op laag water de kabels niet beschadigt. Op neeltje Jans kiept je boot vrij scherp van de trailer en kan de onderkant over het beton schrapen en ook je kabels kapot schuren. Ik spreek uit ervaring zelf ook kabels stuk gehad en paar honderd euro schade.
Gr Ben delta 1226

Jeroen Spierings
Berichten: 43
Lid geworden op: za nov 17, 2007 6:08 pm

Re: Plaatsen transducer

Bericht door Jeroen Spierings »

Beetje late reactie, druk druk, maar heb de transducer toch achterop de spiegel gemonteerd. Dus tussen de motor en tabs.
Gebruik deze combo tijdens het varen als plotter en alleen bij het zoeken als scan. Hoop dat de weergave dan goed zal zijn. Mocht dit niet zo zijn ga ik voor jou optie dre.

De boot is ondertussen zo goed als klaar, alleen de electricien moet er nog een dagje in en wat kleine klusjes en dan kunnen we weer!! Kan niet wachten......
Vriedelijke groet,

Jeroen D-1154

Plaats reactie