accuu opladen

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
hilbert van vlimmeren
Berichten: 76
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 7:56 pm

accuu opladen

Bericht door hilbert van vlimmeren »

Ik heb recent een nieeuwe accuu gekocht van 75ah toen ik wilde gaan opladen zag dat mijn acuuoplader tot 65 ah gaat is dit slecht voor mijn accuu ?
zwaardere acuuoplader nodig ?

groetjes :roll:
hilbert delta 1609

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

Die 10 Ah zal hem het ook niet doen.
Laden zal wellicht wat langer duren.

Hendrik

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Zoek op internet eens onder "accu laden" en je hebt allerlei tips en uitleg, o.a.:
De acculader moet in staat zijn om de accu binnen een afzienbare tijd vol te laden. Daarom moet de lader over voldoende capaciteit beschikken.

Een algemene regel is dat de laadstroom (amp?rage) ongeveer 10% van de accu-capaciteit moet hebben. Een 105 Ah accu kan dus het beste worden opgeladen met een 10 Amp acculader. Dit wil echter niet zeggen dat een lader met een mindere capaciteit niet geschikt is. Het duurt alleen veel langer om de accu op te laden met het risico dat een laadcyclus niet volledig is afgerond op het moment dat de accu weer stroom moet leveren. Dit kan leiden tot sulfatering van de accu en blijvend verlies aan capaciteit.
Bij het laden met een acculader gaat het dus om de A-capaciteit ( Ampere/vermogen) van de lader en een goede laadcyclus die moet worden gedraaid. Als een langere laadtijd niet zo'n probleem is, kun je dus ook met een "lichtere" kwaliteitslader uit de voeten.
In ieder geval altijd volledig laden.

Groet,
Dre.

Rene Kesting
Berichten: 55
Lid geworden op: ma jun 22, 2009 11:15 pm

Re: accuu opladen

Bericht door Rene Kesting »

hilbert van vlimmeren schreef:Ik heb recent een nieeuwe accuu gekocht van 75ah toen ik wilde gaan opladen zag dat mijn acuuoplader tot 65 ah gaat is dit slecht voor mijn accuu ?
zwaardere acuuoplader nodig ?

groetjes :roll:
dus jouw lader levert 65 ampere in een uur (1.083 A per minuut) , en je accu kan 75 ampere per uur leveren . als je accu dus volledig leeg is (wat nooit zou moeten / mogen gebeuren) duurt het dus 75/1.083 = 69.25 minuten voordat hij helemaal geladen is

Barend Verschoor
Berichten: 134
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 8:27 am

Re: accuu opladen

Bericht door Barend Verschoor »

Rene Kesting schreef:
hilbert van vlimmeren schreef:Ik heb recent een nieeuwe accuu gekocht van 75ah toen ik wilde gaan opladen zag dat mijn acuuoplader tot 65 ah gaat is dit slecht voor mijn accuu ?
zwaardere acuuoplader nodig ?

groetjes :roll:
dus jouw lader levert 65 ampere in een uur (1.083 A per minuut) , en je accu kan 75 ampere per uur leveren . als je accu dus volledig leeg is (wat nooit zou moeten / mogen gebeuren) duurt het dus 75/1.083 = 69.25 minuten voordat hij helemaal geladen is

Is een kwestie van lezen, zijn lader gaat tot accu's van 65amp.

succes.

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

Amp?re uur dus, voordat het verhaal nog een mijl langer wordt.
:wink:

hendirk

Rene Kesting
Berichten: 55
Lid geworden op: ma jun 22, 2009 11:15 pm

Re: accuu opladen

Bericht door Rene Kesting »

Barend Verschoor schreef:
Rene Kesting schreef:
hilbert van vlimmeren schreef:Ik heb recent een nieeuwe accuu gekocht van 75ah toen ik wilde gaan opladen zag dat mijn acuuoplader tot 65 ah gaat is dit slecht voor mijn accuu ?
zwaardere acuuoplader nodig ?

groetjes :roll:
dus jouw lader levert 65 ampere in een uur (1.083 A per minuut) , en je accu kan 75 ampere per uur leveren . als je accu dus volledig leeg is (wat nooit zou moeten / mogen gebeuren) duurt het dus 75/1.083 = 69.25 minuten voordat hij helemaal geladen is

Is een kwestie van lezen, zijn lader gaat tot accu's van 65amp.

succes.
eermm.. excuseer mijn 'beperkte kennis van electronica' maar er bestaat niet zoiets als een accu lader die gaat tot een bepaald maximum ampere voor accu's of tot accus van zoveel ampere/uur (wel verschillende laders voor verschillende type accu's , lood, gel , AGM etc etc die een verschillend laad patroon nodig hebben ) maar om e.e.a binnen de perken van laadtijd te houden en peak stroom op te vangen worden er wel bepaalde laders geadviseerd , maar een 65amp lader zou perfekt moeten werken op een 75Ah accu

Een lader levert een aantal ampere's per uur om een accu op te laden , dus kun je vrij eenvoudig de laadtijd uit rekenen . Hetzelfde principe als een dynamo dus

een 200Ah kun je met een 1Ah lader opladen , je bent alleen 200 uur bezig om hem vol te krijgen (puur theoretische waardes volgens de wet van ohm zonder rekening te houden met verlies door spanningsval over kabels , geoxideerde contacten en warmte ontwikkeling etc)

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

Dat bedoel ik dus.

Kom, we kleppen wel verder in het SBF havenkantoor.

Hendrik

Rene Kesting
Berichten: 55
Lid geworden op: ma jun 22, 2009 11:15 pm

Bericht door Rene Kesting »

Hendrik Keizer schreef:Dat bedoel ik dus.

Kom, we kleppen wel verder in het SBF havenkantoor.

Hendrik
we nemen er nog 1 in het havenkantoor ! :)

over 2 of 3 weken kom ik naar het 'hoge noorden' :D om een beetje te vissen , Hendrik wilde jij nog proberen hoe de Karnic op het gas reageert ?, je bent meer dan welkom voor een test

-Rene

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

Lijkt me goed.

Plaats reactie