Radar....

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
Ard Hulsen
Berichten: 107
Lid geworden op: do okt 25, 2007 1:35 pm

Radar....

Bericht door Ard Hulsen »

Hallo


Ik hoor allemaal raren verhalen over een radar(certificaat) wat heb je daar nou percies voor nodig want ik heb gehoort dat het tot .... KW vrij is en daar boven pas een vergunning moet hebben en denk er over om mischien een radar te plaatsen maar vraag me nu wel af hoe het nou percies zit met die papieren....



alvast bedankt


Groeten Ard

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Radar

Bericht door John Ezendam »

Als je een marifoon aan boord hebt, moet je de radar op je marifoonvergunning laten bijschrijven

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Bericht door Ronald Anderiesse »

Als ik zo de wet en bepalingen bekijk die er voor ons watersporters
gelden(en dat zijn er heel wat...).
Dan blijkt dat als je op radar wil varen, op de wateren waar een BPR en RPR- regeling geldt, je een radar diploma moet hebben.
Je mag hier echter met goed zicht, wel oefenen !?
Op de Noordzee heb je deze papieren dan weer niet nodig.
Verder moet de (jacht)radar een typegoedkeuring hebben en moet er een marifoon aan boord zijn, ook moet de radar continu bij staan tijdens het varen, en moet je de radar aanmelden bij AgentschapTelecom( vanaf Feb.2008),nu nog een vergunning.
Verder is het verstandig en noodzaak dat je goed met de radar weet om te gaan, en de beelden goed kan interpreteren.

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Bericht door harrie cas »

dat geldt voor elk apparaat aan boord dat je er goed mee om kan gaan en wat te denken van kaartlezen wat denk je als je gps er op 20 mijl mee stopt zul je toch via je compas naar huis moeten.er zijn maar weinig vissers die dat kunnen op hun compas naar huis varen zonder gps.het zijn wel veiligheids aspecten daarom als je ver gaat alles dubbel aan boord 2xgps 2xdieptemeter ook een handpeil compas is makkelijk.

Willy Bellens
Berichten: 31
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 10:12 am

Bericht door Willy Bellens »

Ik heb (nog) geen marifoon, wel een deltabak, en vis vanaf Neeltje Jans.
Heb ik nu wel of niet een vergunning, of wat dan ook,nodig voor een radar?? Ik heb de mijne immers gedemonteert omdat iedereen mij zei dat ik een vergunning nodig had, maar nu lees ik hier weer dat het op de Noordzee niet nodig is???
Ik heb het ook al aan de Waterpolitie gevraagd, (op 3 verschillende plaatsen) en die gaven mij 3 keer een andere uitleg. De ene zei wel vergunning, de andere zei niks nodig,weer een andere zei dat het gekoppeld was aan de marifoon....
Dus wie weet het eigenlijk wel???
Alvast bedankt
Willy

Peter Beeckman
Berichten: 121
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:18 am

Bericht door Peter Beeckman »

In de cursus waarmee ik mijn Marcom-B heb behaald staat het volgende: Het is zo dat schepen met een radar op de binnenwateren ook moeten voorzien zijn van een marifoon & bochtenaanwijzer (voor de pleziervaart mag deze laatste vervangen worden door een kompas). Er staat niets over een verplichting om ook een marifoon aan boord te hebben als je enkel de zee opgaat en je met een radar bent uitgerust.
Als je echter een marifoon hebt moet je steeds over een bedieningscertificaat beschikken, ongeacht je deze enkel gebruikt op zee of elders.
De radar blijkt echter volledig losgekoppeld van de marifoonverplichting in geval je enkel de zee opgaat (Let er echter wel op dat vele hellingen aan binnenhavens liggen en die verplichting dan wel geldt, evenals voor de Ooster- en Westerschelde)

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Bericht door Ronald Anderiesse »

Fijn dat er nu een discussie op gang komt.
De combinatie radar/marifoon is inderdaad alleen op de BPR en RPR wateren nodig,dus ook Ooster-en Westerschelde.
Vanaf Neeltje Jans de Noordzee op heb je dus voor de radar geen marifoon en een radardiploma nodig.

Op een boot zou inderdaad alles dubbeluitgevoerd moeten zijn, maar dit brengt wel de nodige kosten met zich mee, het is een afweging,
de meesten hebben ook een hulpmotoretje bij zich, just in case of...

De radar moet je vanaf feb.2008 aanmelden bij Agentschap Telecom,
dit is nu nog een vergunning, net als de marifoon,wordt straks allebei een meldplicht,dus geen kosten meer voor de vergunning.

Guido Mees
Berichten: 3
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 9:09 pm

Bericht door Guido Mees »

Vermeld Nederlander of Belg als het gaat over en marifoon en Radar

Ard Hulsen
Berichten: 107
Lid geworden op: do okt 25, 2007 1:35 pm

Bericht door Ard Hulsen »

in elkgeval iedereen bedankt een marifoon heb ik die zat in me boot toen ik die kocht maar heb geen certificaat er voor daarom dat ik hem er uit gehaalt heb maar als ik dat certificaat dan tog moet halen ook voor radar omdat ik ook wel is op de schelde kom dan kan die dus ook meteen weer terug


bedankt allemaal voor jullie reactie

Groeten Ard

Willy Bellens
Berichten: 31
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 10:12 am

Bericht door Willy Bellens »

Peter Beeckman schreef:In de cursus waarmee ik mijn Marcom-B heb behaald staat het volgende: Het is zo dat schepen met een radar op de binnenwateren ook moeten voorzien zijn van een marifoon & bochtenaanwijzer (voor de pleziervaart mag deze laatste vervangen worden door een kompas). Er staat niets over een verplichting om ook een marifoon aan boord te hebben als je enkel de zee opgaat en je met een radar bent uitgerust.
Als je echter een marifoon hebt moet je steeds over een bedieningscertificaat beschikken, ongeacht je deze enkel gebruikt op zee of elders.
De radar blijkt echter volledig losgekoppeld van de marifoonverplichting in geval je enkel de zee opgaat (Let er echter wel op dat vele hellingen aan binnenhavens liggen en die verplichting dan wel geldt, evenals voor de Ooster- en Westerschelde)
Bedankt Jongens,
Mijn radar zal snel terug gemonteerd zijn.
Toch wat meer "zicht" dan bij mist.
Vis en vang ze nog en voor ieder prettige feestdagen.
Greets.
Willy D1157

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Bericht door Koen De Bièvre »

Denk er om dat ALLE havens langs de Nederlandse kust onder BPR-regeling vallen. De ENIGE UITZONDERING hierop is de buitenhaven van Neeltje Jans. Daar loopt de scheiding over de kering i.p.v. over de havenhoofden.

DILLEN FRANK
Berichten: 37
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 12:34 pm

marifoon/radar

Bericht door DILLEN FRANK »

hoi heren vissers.
heb een klein vraagje .
ben belg(hopelijk vind niemand dat erg,kan er ook niet aan doen).
heb een nederlandse boot.
een belgisch marifoon certificaat......
wat moet ik doen om met alles in orde te zijn
groetjes frank:?: :?:

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Bericht door Koen De Bièvre »

Belgische boot, Belgische regels
http://www.bipt.be

Nederlandse boot, Nederlandse regels
http://www.agentschaptelecom.nl

De oorsprong van je certificaat is niet belangrijk. Ik heb zelf een Belgische vergunning en een Nederlands certificaat. Bedenk wel dat in jouw geval je met een Nederlandse vergunning zal moeten werken en dat wanneer je slechts over een basiscertificaat beschikt, je maar met 1 watt mag werken.

Plaats reactie