accu's

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

accu's

Bericht door Marcel Oomen »

hallo,
wilde zondag gaan vissen, en aan de helling aangekomen bleek mijn startaccu volledig leeg te zijn.
nu heb ik nog een accu aan boord en deze is door middel van een behoorlijk dikke kabel doorverbonden met de startaccu, dit is wel onderbroken door een schakelaar.
echter , bij het aanzetten van deze schakelaar bleek ook deze accu leeg, waardoor de visdag over was.
de startaccu bleek bij nameting kapot te zijn, en niet meer oplaadbaar,( ik denk omdat het bilgepompje constant is blijven doorlopen op het droge,wat inmiddels gerepareerd is, en deze de accu volledig heeft leeggezogen) . hij was echter pas twee jaar oud.
nu is mijn vraag het volgende;
kun je die twee accu's zonder problemen doorverbinden , dus de + en de - zijn dan doorverbonden,en op de + kabel zit een onderbrekingsschakelaar, (de ene is een 70 A. startaccu en de ander een 50 A. semi tractie ( of zoiets) voor de apparatuur).tijdens het opladen.
de bedoeling van deze doorverbinding is dus eigenlijk alleen om de twee accu's tijdens de lange rit naar de wrakken allebei op te laden, en bij aankomst de schakelaar uit te zetten, om de apparatuur op de ene accu ( de 50 A.) te laten gebruiken, en de startaccu te sparen, zodat je nooit met een startprobleem komt te zitten.
ik heb er ooit wel eens iets over gelezen, maar kan het niet meer vinden.
mag je dus twee verschillende accu's doorverbinden tijdens het opladen?( volgens de autozaak waar ik de accu kocht wel, maar volgens mijn vismaat niet..)
of is mijn zelfbedachte constructie de oorzaak dat de startaccu het zo snel begeven heeft..
ben heel benieuwd.
grtz, marcel D.1013

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: accu's

Bericht door Koen De Bièvre »

Marcel,

In het "archief" van de site staat de schakeling voor 2 accu's zoals ze bij de bouw van de Seahunter geplaatst werden.
http://www.deltavissers.nl/pdf/aansluitschema.pdf

Als je die accu's gewoon met elkaar parallel zet en er gaat er eentje van de twee kapot, dan trekt die de andere accu zo leeg. Je kan ook zo'n diodebrug tussen je motor en accu's zetten. Dan kan de stroom wel van de motor naar beide accu's, maar niet van de ene accu in de andere

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: accu's

Bericht door Marcel Oomen »

klopt koen,

maar ik denk dat dit twee dezelfde accu's zijn..
grtz, marcel D.1013

Rene Kesting
Berichten: 55
Lid geworden op: ma jun 22, 2009 11:15 pm

Re: accu's

Bericht door Rene Kesting »

persoonlijk zou ik ook een paar tientjes uitgeven aan een goede hoofdsschakelaar die "uit" "1" "2" en "1+2" kan schakelen zodat je, als je niet vaart, de accu's kunt uitschakelen en een diode blok om ervoor te zorgen dat beide accu's goed en apart opgeladen worden

en bij beide inschakelen koppel je beide +'sen en -'nen , dus zoals eerder verteld schakel je ze parallel .. als je de + en - verbind krijg je een 24volt systeem .. dat kan denk ik de bedoeling niet zijn ?

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: accu's

Bericht door Alex Wycisk »

Ik heb 2 dezelfde accu's mbv een 1-2-1+2 schakel aan elkaar verbonden.
Starten op de een of de ander en opladen tijdens het varen als je ze op 1+2 zet......

Werkt tot nu toe prima.

In mn stalling heb ik altijd 1 van de 2 accu's op de lader staan en af en toe wissel ik.

Grtz Alex D561
e-tec rulez !!

Arnaud Teigeler
Berichten: 32
Lid geworden op: ma jan 28, 2008 11:16 pm

Re: accu's

Bericht door Arnaud Teigeler »

Vergeet even niet dat bij het schema van de Seahunter ook de lichtaccu (dus de accu waar de apparatuur op aangesloten zit) in dat geval ook als startaccu wordt gebruikt....
Je schakelt in dat geval 2 accu's aan elkaar om te starten middels het relais.
Ik installeer alleen nog maar automatische laadrelais, dit soort type relais schakelen alleen maar in indien de startaccu boven de 13,8 volt (laadspanning van dynamo) uitkomt en dat is alleen het geval bij een draaiende motor, anders niet.
Voordeel hiervan is dat je ook totaal geen 0,8volt verlies hebt zoals bij diodebruggen weleens het geval is.(nb. dit is ook weer te compeseren op je dynamo).
Als je de motor stopt schakelt ook dit relais weer uit en zijn je accu's weer gescheiden van elkaar.
deze relais zijn er in 2 uitvoeringen 1 weg of 2 weg.
1 weg = relais "meet" aan 1 accu
2 weg = relais "meet" aan 2 accu's (in het geval dat je een lader op de licht accu aangesloten hebt, wordt de startaccu ok nog bijgeladen).

Kosten van dit relais paar tientjes meer dan een diodebrug.
Voor meer info stuur mij maar een mailtje ( offshore<apestaartje>12move.nl ), kan je in alle informatie voorzien.

gr.

Arnaud.
D-419

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: accu's

Bericht door Marcel Oomen »

mannen ,
allen bedankt voor reacties,
ben er inmiddels uit,
het systeem is wel goed, mits ik de schakelaar áan' zet onder het varen naar de wrakken, en aangekomen gewoon effe uitzetten.( eigenlijk dus een handmatige laadrelais)
kan de accu's zo toch apart of beide opladen, en het verbonden zijn van start en semi accu tijdens het opladen moet ook geen probleem zijn.
de accu was gewoon kapot gegaan doordat het pompje was blijven doorlopen, ook dat is inmiddels opgelost.
grtz, marcel D.1013

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: accu's

Bericht door Mark Stuyck »

Hallo,

Misschien nuttig om nog eens te melden. Een semi-tractie accu krijg je het snelst stuk door hem helemaal te ontladen. Dus een lampje dat blijft branden of een bilgpomp die blijft draaien zijn dodelijk voor deze batterijen.


Mvg,

Mark

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: accu's

Bericht door Dre Frijters »

Kwam nog een link tegen met heel veel info over accu's en mogelijkheden aan boord:
http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... Stroom.pdf

Een aanrader voor iedereen !

Groet,
Dre

Plaats reactie