gpsmap 720s Garmin

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
Guy Adriaensen
Berichten: 8
Lid geworden op: ma dec 05, 2011 10:47 am
Locatie: Brasschaat

gpsmap 720s Garmin

Bericht door Guy Adriaensen »

Hallo,
heeft er iemand ervaring met de gpsmap 720s van garmin,
Hier op het forum heb ik gelezen voor het ankeren op het wrak, dat de gps bv. 210° aangeeft, als ik mijn coordinaten ingeef en naar het wrak vaar en ben aangekomen
Geeft de gps aan dat ik ben aangekomen, maar hoe kan ik dan verder zien op hoeveel graden dat het wrak ligt om te ankeren?
Alvast bedankt voor de reacties
Mvg Guy

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: gpsmap 720s Garmin

Bericht door harrie cas »

misschien op je je kompas

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Re: gpsmap 720s Garmin

Bericht door walter de landsheer »

Guy,
Je moet weten hoeveel graden de stroom loopt, dit is op elk wrak anders !!
Dit verandert dan ook nog eens gedurende het getij !!
Als hulpmiddel kan je wel eens ankeren een paar honderd meter voor je aankomst op het wrak,zo kan je zien op je kompas hoeveel graden je boot ligt !!
En deze graden kan je dan gebruiken bij het ankeren.
Walter

Aad Boomman
Berichten: 143
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:43 pm

Re: gpsmap 720s Garmin

Bericht door Aad Boomman »

Guy,
Als jo op je goede co-ordinaat bent, dus boven het wrak, leg je de boot stil en laat hem op stroom en wind 100 mtr wegdrijven, je krijgt dan een spoor op je plotterscherm, vaar dan dat spoor terug en verleng dat, dan zit je precies bovenstrooms van de plaats waar je wil zijn.
succes, mvg Aad

Guy Adriaensen
Berichten: 8
Lid geworden op: ma dec 05, 2011 10:47 am
Locatie: Brasschaat

Re: gpsmap 720s Garmin

Bericht door Guy Adriaensen »

Allen bedankt voor de reacties.
beste methode vind ik van Aad, van Walter is ook wel goed, maar dan moet ik mijn anker extra ophalen
Groeten Guy

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: gpsmap 720s Garmin

Bericht door Frans Salvo »

Guy, als je de methode van Aad gaat toepassen op het moment dat er daar op zeebaars wordt gevist.... ga je misschen wel moeders mooiste zijn, maar zeker niet moeders geliefste...

als er al iemand op het wrak ligt, zou ik je toch Walters methode aanraden; of je plotter gegevens leren interpreteren; of doorvaren naar een ander wrak waar je alleen bent...

er is ooit een cursus gegeven (hoe ankeren) en dat is later ergens op het Forum gepubliceerd; zeker niet slecht om dit eens door te nemen en proberen te begrijpen

oefening baart kunst ! geef je zelf een uurtje de tijd en oefen op een boei ergens in zee; beschouw die boei als een wrak (vaar er vlak langs en neem er een waypoint van) en anker je boot dan zodat je die boei achter je boot hebt liggen; noteer dan hoe je kompas en je plottergegevens zijn; en dan zou het "ongeveer" moeten lukken met die stroming; 180° bijtellen/aftrekken voor de andere stroming;
30° en 210° ; 40 en 220 zijn de meest voorkomende graden

succes

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: gpsmap 720s Garmin

Bericht door Mark Stuyck »

Beste Guy,

Dit is niet echt de methode: varen tot boven het wrak en dan laten afdrijven.
En dan wil je nog vis vangen?
Met de motor aan boven het wrak houdt in dat alle baars en alle grote gul weg is. Ook fijn voor de anderen. :cry: Niet doen dus.
Elk degelijk GPS toestel laat toch de graden zien van je boot tov het wrak dat ingesteld staat als waypoint? Moeilijk is dit toch niet.

Ik denk dat je gewoon eens enkele uren moet uittrekken hiervoor door op de Meerkerk te gaan oefenen. Smijt daar even een wrakboei op het wrak en toertjes maken, driftlijnen bepalen en je apparatuur leren kennen. De wrakboei is dan een perfect herkenningspunt tijdens het oefenen.
Lukt het ankeren daar dan lukt het op elk wrak (zonder boei) en stoor je niemand. Zelfs de vis niet.
Maar om juist te kunnen ankeren moet je ook wel kennis hebben van de getijden op het tijdstip waarop je op het wrak bent alsook van de wind en de windrichting. Allemaal bepalend om juist te ankeren.

Mvg,

Mark

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: gpsmap 720s Garmin

Bericht door Mark Stuyck »

Dag Frans,

Onze berichten zijn bijna identiek. Jij was eerst. Ik heb pertang niet afgekeken. :D
Dus er moet toch iets van waarheid in schuilen.

Groet,

Mark

Aad Boomman
Berichten: 143
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:43 pm

Re: gpsmap 720s Garmin

Bericht door Aad Boomman »

Hallo Guy,
Uiteraard moet je het niet doen zoals ik zei als er reeds één of meerdere boten bij het wrak liggen, dan is het ook niet nodig omdat je aan de ligging van de andere boten kan zien hoe je moet liggen, ga je dan boven/over het wrak klooien dan is het geheid oorlog, maar dat alle vis direct verdwenen is, is ook weer een beetje overtrokken, voor de baars is dit misschien 100% waar, maar voor de gul zeker niet.
In de tijd voor de plotters, die nu tot op de meter nauwkeurig werken, had je de gps met alleen de cijfertjes, die hadden toch een redelijke afwijking in meters, je voer dan naar je co-ordinaat, zette de dieptemeter aan en ging dan cirkels rond die plek varen tot je het wrak op de dieptemeter zag, dan een wrakboei met een kleinere voor de stroomrichting te bepalen overboord , keek op het kompas hoeveel graden dat was en voer dan in de juiste koers van die boei vandaan om te ankeren.
We vingen daarna nog volop gul, geen zeebaars maar ik denk dat de zeebaars populatie in die tijd ook veel lager was.
Uiteraard doe je alle handelingen bij of boven het wrak met beleid en nogmaals, alleen als je er alleen bent.
Jij bent in het bezit van een goede plotter en zou de manier van Frans, Walter, Marc en vele anderen moeten toepassen, zoals zij zeggen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
veel succes, mvg Aad

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: gpsmap 720s Garmin

Bericht door Frans Salvo »

Hoi Mark,
in de politiek zijn er verschillende waarheden blijkbaar; al naargelang de kleur van de politieke partij; maar als er moet geankerd worden op een wrak, komt het op cijfertjes en graden op aan.
En om die cijfertjes en graden te kunnen interpreteren moet je oefenen, oefenen, en oefenen.
Hopelijk zijn we binnenkort van dat ijs vanaf en kunnen we nog eens gaan.
groeten
Frans

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: gpsmap 720s Garmin

Bericht door Dre Frijters »

Guy,

kijk hier ook nog eens:

http://www.deltavissers.nl/initiatie.htm

Groet,
Dre.

Plaats reactie