Marifoon advies gevraagd

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Marifoon advies gevraagd

Bericht door Pim Janse »

Hallo, ik heb me een tijdje geleden laten overhalen (mede op jullie advies ;-) om toch ook een marifoon op mijn boot te plaatsen, naast de deltabak die ik natuurlijk aan boord heb. Ik heb me hier wel een beetje in verdiept, maar vind het moeilijk om de goede keuze te maken... Daarom eerst een paar basis vragen, misschien dat jullie eens wat advies kunnen geven?

1) Ik heb begrepen dat er marifoons zijn voor binnenvaart en zeevaart, elk met hun eigenschappen en zendbereik. Nu ben ik niet van plan om heel erg ver de zee op te gaan, maar wel zo'n 10-15 mijl uit de kust en op de Scheldes. Heb ik dan zo'n zee-marifoon nodig met groter zendvermogen (25W) of kom je met een 1W-versie ook wel rond?

2) Zijn er bepaalde functies die je echt moet hebben, of is een basis marifoon wel voldoende in alle gevallen?

3) Heb je voor zo'n zee-marifoon altijd het Marcom-B of SRC certificaat nodig, of is dat afhankelijk van welke functies (DSC?) je wel/niet actief hebt?

4) Er zijn vast heel veel marifoon gebruikers onder de Deltavissers, dus ben benieuwd of iemand een advies kan geven voor een goed bruikbaar instapmodel - niet al te duur maar wel goed bruikbaar voor het soort visserij dat ik wil doen.

Alle tips welkom - meer vragen volgen misschien daarna nog wel!

Groeten,
Pim - Delta 806

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Re: Marifoon advies gevraagd

Bericht door walter de landsheer »

Pim,
Met 1 wat zendvermogen kom je toe,als je maar 10 tot 15 myl ver gaat.
Op die afstand het je zelfs nog bereik met je gsm.
Dus een basismarifoon als back-up voor je deltabak is ruim voldoende.
Wel belangrijk is dat je een zeer goede antenne neemt.
Walter

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: Marifoon advies gevraagd

Bericht door John Ezendam »

Pim,

Bel even met Mateijsen watersport. Hij verkoopt Standard Horizon en deze marifoons liggen goed in de markt Komen links en rechts in de diverse landen als nr.1 uit de testen.
Je hebt portables en vaste marifoons. De goedkoopste is de HX 280E$ als portable en de vaste is de GX1199E, die ongeveer net zo duur is.

Tel. Mateijsen: +31 620609310

Succes

John

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: Marifoon advies gevraagd

Bericht door John Ezendam »

Lees GX 1100E.

Ik heb even gezocht naar de laatste produkt-testen(2011) in Engeland en de volgorde is als volgt:

1.Standard Horizon
2.Icom
3.M-Tech
4.Cobra
5.Lowrance

Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Re: Marifoon advies gevraagd

Bericht door Pim Janse »

Bedankt voor de tips!
De HX 280E handmarifoon van Standard Horizon lijkt me wel wat. Ik zie ook dat die een omschakelbaar zendvermogen heeft van 1W/5W, betekent dat dus dat je met deze marifoon sterker/verder kunt zenden dan met een 1W inbouwmarifoon? Kun je zo'n handmarifoon ook aansluiten op een normale (lange) dak-antenne, zodat daarmee het bereik nog groter wordt?
Heeft er iemand ervaring om zo een handmarifoon aan boord te gebruiken?

M.v.g. Pim - Delta 806

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Marifoon advies gevraagd

Bericht door Koen De Bièvre »

Een handmarifoon heeft een zeer beperkt bereik. Deze zijn destijds ontwikkeld voor "aan boord"-communicatie op grote schepen. Ze zijn handig om mee te nemen op een reddingsvlot of als de vaste marifoon droog opgesteld staat in de kajuit van een zeilboot en je moet vanuit de kuip communiceren met schepen rond je of sluizen/bruggen... Als back-up is het ook altijd handig zo'n apparaat bij te hebben. Ik zou in ieder geval altijd eerst voor een vast opgestelde marifoon gaan.

Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Re: Marifoon advies gevraagd

Bericht door Pim Janse »

Hm. wel een beetje verwarrend hoor.. De één zegt dat een 1W handmarifoon voldoende is voor 10-15 mijl (toch een behoorlijke afstand!) en de ander zegt dat het meer voor directe communicatie met schepen/bruggen/sluizen is en dat op zee toch eigenlijk een vaste marifoon nodig is.
Is het dan een optie om de handmarifoon aan te sluiten op een dakantenne (voor groter bereik?), als dat tenminste mogelijk is?

M.v.g. Pim - Delta 806

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: Marifoon advies gevraagd

Bericht door Frans Salvo »

Pim,
op 1 W zal je NOOIT 10 à 15 mijl kunnen zenden/ontvangen. Ik heb zelf een Standard Horizon handmarifoon HX280E als back up aangeschaft, en met 5 W slaag ik er in om pakweg een km of 7 te zenden/ontvangen. Heb de test gedaan en ik kon wel een boodschap ontvangen van iemand die 12 km op zee zat, maar hij hoorde mij niet...
Waarschijnlijk zal het in ideale omstandigheden iets verder gaan, maar veel meer als dat geloof ik niet.
Ik zou in de eerste plaats gaan voor een vast toestel en dan heb je 25 W; daarmee moet je zonder problemen 10 km mee kunnen overbruggen, en afhankelijk van de hoogte van je antenne (en die van de ontvanger), kan je 20 km overbruggen. Er zullen natuurlijk verhalen de ronde doen van 40 km enzovoort, maar daar zou ik maar niet op rekenen.
groeten

Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Re: Marifoon advies gevraagd

Bericht door Pim Janse »

Kijk, dat is heldere taal! Ik ga nu zeker voor een vaste marifoon, want er moet natuurlijk wel voldoende bereik zijn. Ik heb een Navman 7100 op het oog of een Lowrance LVR-250; deze lijken wat bediening betreft erg veel op elkaar. Heeft iemand ervaring met deze bakjes, of tips voor een betere?

Groeten, Pim
Delta 806

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: Marifoon advies gevraagd

Bericht door John Ezendam »

Je kunt het beste de GX1100E kopen. Zie de test volgorde.

Succes

Ron Hermse
Berichten: 154
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:10 am

Re: Marifoon advies gevraagd

Bericht door Ron Hermse »

Heb een Navman 7100 werkt perfect beter dan een draagbare heb ik ook gehad maar was waardeloos

Theo Ringenaldus
Berichten: 61
Lid geworden op: do jan 28, 2010 7:57 pm
Contacteer:

Re: Marifoon advies gevraagd

Bericht door Theo Ringenaldus »

Mijn advies is: Wat voor marifoon je ook besluit te kopen je de deze t.a.t. moet uitrusten met een goede antenne. En dan bij voorkeur een antenne uit de beroepssector. Bijvoorbeeld antennes die ook vrachtschippers gebruiken.
Je zult zien dat als je dit doet je bereik minstens 50 procent beter is als bij diegenen die dit niet hebben.
Doe er je voordeel mee.
Succes,

Theo

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: Marifoon advies gevraagd

Bericht door John Ezendam »

Inderdaad. Professionele antennes zijn het beste. Ik heb er zelf eentje van AC Marine uit Denemarken.

Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Re: Marifoon advies gevraagd

Bericht door Pim Janse »

Nou, inmiddels heb ik een goede (vaste!) marifoon op de kop getikt: een Northstar 725E - helemaal nieuw, maar zeer veel afgeprijsd :-) Dit type is gelijk aan de Navman 7200 en biedt nogal wat handige extra functies, zoals bv. een barometer. Nu ga ik nog een goede antenne zoeken en dan de hele set maar eens inbouwen in mijn boot.

Weet iemand misschien of ik hier nog rekening moet houden met een bepaalde lengte van de coax-kabel, of mag die in principe zo kort mogelijk zijn?

M.v.g. Pim - Delta 806

de gussem erwin
Berichten: 27
Lid geworden op: za apr 18, 2009 3:49 pm

Re: Marifoon advies gevraagd

Bericht door de gussem erwin »

beste
meestal zit er bij een nieuwe antenne coaxkabel bij. en zover ik weet is het best van de kabel niet intekorten (spreek nu niet over 10 of 20 cm)
gr delta1024 erwin

Plaats reactie