andere boot gekocht, nu accu s schakelen incl. zonnepaneel

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
Jeroen Hengstmengel
Berichten: 7
Lid geworden op: za jan 22, 2011 8:34 am

andere boot gekocht, nu accu s schakelen incl. zonnepaneel

Bericht door Jeroen Hengstmengel »

hallo,

sinds een week in bezit van een andere boot en deze zal een vaste plek in de haven krijgen.
nu wil ik de schakeling van de accus en heel de elektra nalopen en grotendeels vernieuwen omdat dit
een behoorlijke warboel is.

bij me huidige boot heb ik 1 startaccu waar tevens me verstralers op zitten aangesloten omdat je deze alleen gebruikt tijdens varen. de lichtaccu doe ik altijd thuis opladen middels een druppellader.

nu is mijn vraag omdat ik een beetje door de bomen het bos niet meer zie hoe ik het beste de accus kan schakelen.
weet nu even niet uit me hoofd wat voor en hoe zware accus er in staan.

ik wil beide accus kunnen laden, en in geval van nood op beide kunne starten. het moet een simpele montage worden. het liefst met veel zekerheid dus automatisch is minder belangrijk.
en met zekerheid bedoel ik zo min mogelijk risico dat de ene accu de andere leeg trekt.

eventueel zou ik ook, mocht de lichtaccu sneuvelen stroom wille pakken van de startaccu uiteraard na het starten. maar dit is waarschijnlijk al mogelijk als je een keuze schakelaar op 1+2 zet.

tevens zit er een zonnepaneel op het dak welke uiteraard beide accus moet bijladen in een zo kleine mogelijke stroomkring.

ook wil ik een stroomonderbreker tussen accu en verbruiker en een stroomonderbreker tussen accu en motor.

iemand suggesties? en misschien graag een schema.

mijn dank is bij voorbaat groot

Jeroen Hengstmengel
<D 906>

Jeroen Hengstmengel
Berichten: 7
Lid geworden op: za jan 22, 2011 8:34 am

Re: andere boot gekocht, nu accu s schakelen incl. zonnepane

Bericht door Jeroen Hengstmengel »

nog wat vergeten, ik wilde er tevens 2 digitale inbouw voltmeter op aansluiten van een paar euro per stuk. heb je toch een globale indicatie of ze vol of leeg zijn

mvg Jeroen Hengstmengel

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: andere boot gekocht, nu accu s schakelen incl. zonnepane

Bericht door Mark Stuyck »

Ik heb dezelfde vraag ongeveer een maand geleden gesteld en kreeg deze relais als oplossing van een ander Deltalid voorgesteld.

Deze relais is "slim" en betaalbaar en een oplossing voor uw vragen.

Het schema staat er bij.

https://www.fraron.de/batteriemanagemen ... -26657263/

Mvg,

Mark

Jeroen Hengstmengel
Berichten: 7
Lid geworden op: za jan 22, 2011 8:34 am

Re: andere boot gekocht, nu accu s schakelen incl. zonnepane

Bericht door Jeroen Hengstmengel »

Hey Mark,

het was even zoeken naar jouw vraag maar die stond bij 'boten en motoren'.

met die cyric hoe zit het dan als 1 vd 2 accus kapot gaat?

dat relais kan continue 60amp hebben en een piek van 120amp, volgens mij heeft me suzuki 90pk
een dynamo van 27ah maar startstroom weet ik niet?? iemand?

had tevens nog een discussie van de week met iemand wat het slimste is om je hoofdschakelaars te plaatsen in de - of + plus kabels?

jeroen

Gerrie van Hengel
Berichten: 84
Lid geworden op: wo feb 02, 2011 10:13 pm

Re: andere boot gekocht, nu accu s schakelen incl. zonnepane

Bericht door Gerrie van Hengel »

Hallo,Jeroen.
Even inhakende op je vragen ,
Sinds wanneer gaat een accu ineens stuk ?
Eigenlijk nooit , toch ?
En zolang je niet 5 minuten constant start, kan dat relais dat makkelijk hebben.
En wat de plus en min betreft .Op een kunststof boot maakt dat niets uit .
Ik heb zelf een aluminium boot en heb met het oog op calamiteiten (draad breuk oid ) wel de min op de hoofd schakelaar zitten.
Groet,
Gerrie.

Plaats reactie