Ais ontvanger

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Ais ontvanger

Bericht door Niels Janse »

Hallo allemaal,

Ik heb een praktijk vraagje over een ais ontvanger.
Ik heb nu een ontvanger van advansea, maar ben niet tevreden.
Als ik mijn lowrance hds aanzet, dan zie ik vele schepen varen. Echter na een korte tijd bewegen de schepen niet meer op het scherm en komt er een kruis door dat hij de signalen kwijt is.
Dit gebeurt niet bij alle signalen, maar wel bij veel.
Ik heb hem gemonteerd met een kort vhf antenne, maar ook getest met de langere marifoon antenne.
Met deze antenne pakt hij verdere signalen, maar raakt er ook snel weer verschillende kwijt.
Weet iemand waar dit aan kan liggen? Alle verbindingen zijn met de hoogste zorg gelegd.

Misschien is een weatherdock ais ontvanger met interne splitter een idee?
Iemand ervaring met dit merk?

Bedankt alvast!

Grtz, Niels

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Ais ontvanger

Bericht door Koen De Bièvre »

Ik heb een Weatherdock met ingebouwde splitter en dat verkoopt totaal geen last, dat werkt als een tierelier. Er is echter wel veel verschil in de software die je plotter draait.
Bij mij aan boord heb ik het zo gemaakt dat ik de AIS-ontvanger kan aansluiten op beide plotters.
De Seiwa geeft beter zichtbare symbolen (groter scherm ook) en werkt uitstekend, maar toont de klasse D (pleziervaart) AIS-signalen NIET. Als ik de AIS aan de Standard Horizonplotter hang, komen ook de klasse D-signalen in beeld, maar daar zijn de symbooltjes kleiner (scherm is ook kleiner).
De ontvanger pikt de signalen op en stuurt ze door naar de plotter, maar de ene negeert die D-klasse signalen en de andere niet. Puur software.

Is dat een HDS van de eerste reeks? Sommige toestellen van die allereerste reeks liepen wel eens vast op een of andere functie. Voglens mij is dat allemaal opgelost nu. Zo ja, vraag dan eens na bij Boone of waar je hem gekocht hebt of die niet geupdated kan worden. Mogelijk heb je een softwareprobleempje. Weet je zeker dat je alle instellingen voor NMEA 0183 goed hebt staan voor die poort? Die kan je normaal gezien terugvinden in de handleiding van de ontvanger en de plotter.

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: Ais ontvanger

Bericht door Niels Janse »

Koen,

Ik heb een hds 2e generatie. Alle instellingen staan goed. Het zal misschien dan idd een probleem in de plotter of ais ontvanger zijn.
Ik zal eens met de boot langsgaan bij Boone in Middelburg. Zij kunnen dan een laptop aansluiten om te zien waar er een fout zit.
Anders word het een weatherdock ais ontvanger met ingebouwde splitter, zodat ik de marifoon antenne voor de ais kan gebruiken.

Grtz,

Niels

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: Ais ontvanger

Bericht door Niels Janse »

Koen,

Hoe heb jij het e.e.a. aangesloten, zodat je ais op beide plotters kunt zien met 1 ontvanger?
Heb jij op de weatherdock ook een fm radio aangesloten? Zo ja, hoe is het ontvangst?
Zou er nu veel kwaliteit verschil in de verschillende ontvangers zitten?

Grtz,

Niels

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Ais ontvanger

Bericht door Koen De Bièvre »

Ja, ik kan met 1 ontvanger 2 plotters bedienen.
Wel 2 kabeltjes aansluiten natuurlijk want de nmea aansluitingen zijn in mijn geval verschillend voor beide plotters. Ik gebruik het in de praktijk nooit op 2 plotters tegelijk, maar het werkt volgens mij wel als ik dat zou willen... Voor zo ver ik het me kan herinneren gebruik je enkel de nmea-IN van je plotter zodat er geen communicatie over en weer is tussen de toestellen en er dus ook geen conflict kan optreden als je er twee plotters tegelijk op aansluit.

De reden waarom ik dat zo gedaan heb is dat de grootste plotter ook de radar moet bedienen.
In geval van erg slecht zicht, gebruik ik de ene plotter voor de radar en de andere als plotter omdat de grote plotter wat moeite heeft als hij moet "plotten", "ais-sen" en "radaren" tegelijk...

Ik heb er geen FM-radio aan zitten en ik heb alleen maar ervaring met die Weatherdock AIS-ontvanger. Wellicht is er verschil in kwaliteit tussen diverse merken, maar ik heb geen idee wat het beste is. Die Weatherdock van mij doet het al enkele jaren prima, da's al wat ik daar over kan zeggen.

Plaats reactie