Welke ankerlier voor Beekman 505

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Welke ankerlier voor Beekman 505

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo,

Ik ben op zoek naar een goede ankerlier voor mijn Beekman 505.

Ik kwam uit bij een "Maxwell Anchormax" maar dan moet ik deze (traditioneel) op het "voordek" monteren en moet ik nog altijd via het klapraam of de zijkant naar voren om de koord rond de flens te draaien om zo het anker binnen te lieren.

Ik bedenk me net dat deze misschien wel op de zijkant van de console kan gemonteerd worden (horizontaal ipv verticaal) daar waar nu de haak zit om het ankertouw vast te maken.

Heeft er iemand ervaring met een ankerlier (zoals de Maxwell Anchormax) die op de zijkant van de console is gemonteerd zodat je lekker van binnenuit het anker kan binnenhalen?


Met dank bij voorbaat, Joeri
Somnium
Delta 1609

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: Welke ankerlier voor Beekman 505

Bericht door John Ezendam »

Dan kun je beter een C&J Capstan nemen.
Die kan makkelijk aan BB of Stb geplaatst worden.
Deze kaapstander kan touwwerk, staalkabel en ketting hebben.
Mocht je mee willen weten, stuur maar een mail: info@condor-international.be

Jan Voorwinden
Berichten: 14
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 3:35 pm

Re: Welke ankerlier voor Beekman 505

Bericht door Jan Voorwinden »

Hoi Joeri,

Ik heb een Maxwell Achormax op mijn Beekman 540 en ben er zeer tevreden over.
Als je mij een mailtje stuurt kan ik wat foto's opsturen zodat je een indruk krijgt hoe de boel bij mij gemonteerd zit. (voorwinden4675@gmail.com)
De inrichting van de cabin is bij mij niet standaard waardoor de mogelijkheden kunnen verschillen maar m.i. moet het mogelijk zijn deze te monteren waarbij alles van binnen uit te bedienen is.
Iets monteren op BB of SB kan niet altijd zomaar, de constructie moet ter plaatse wel sterk genoeg zijn om alle krachten op te vangen.

Jan Voorwinden

Bert Douwma
Berichten: 140
Lid geworden op: di nov 01, 2011 8:53 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Welke ankerlier voor Beekman 505

Bericht door Bert Douwma »

ik heb een: ANKERLIER CAPSTAN T-SERIE LOFRANS.
Dit is een haakse, makkelijker te monteren. De 500w is voor mijn boot ruim voldoende.
Kost ongeveer hetzelfde maar ik vindt hem beter dan de Maxwell.

Ik anker altijd vanuit de kuip, lier staat op het gangboord. Ankertouw gaat buitenom.
Ik kan de lier nu ook voor andere doeleinden gebruiken. Garnalennet, traileren, lostrekken van andere boten.
Bert Douwma
Delta 1664

Comtec Fisherman XL
Yamaha 60 pk

Plaats reactie