deltabak cobra

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
Ron van den Broek
Berichten: 14
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:50 pm

deltabak cobra

Bericht door Ron van den Broek »

Hoi een maat van mij heeft een visboot met een 40 kanalen cobra deltabak , hij zegt dat hij niks kan ontvangen , op welke kanalen zitten 1 , 2 en 3 van de deltakanalen?
Groeten Ron

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: deltabak cobra

Bericht door Koen De Bièvre »

Als het een Deltabak is, heeft dat apparaat geen 40, maar 43 kanalen...
Het zijn precies die 3 extra kanalen die een CB van een Deltabak onderscheiden.
Voor zo ver ik het me herinner, ik heb zelf namelijk nooit een Cobra aan boord gehad, waren dat kanalen in de trant van 67, 69 en 71 of zo iets... Als ik het mis heb, zal onze penningmeester wel een berichtje naplaatsen.

Ronny Blommers
Berichten: 26
Lid geworden op: di apr 21, 2015 2:54 pm
Locatie: Etten-Leur

Re: deltabak cobra

Bericht door Ronny Blommers »

Goede morgen,

Gezien dit een van de laatste posts is over de Deltabak, dacht ik dat ik hier het beste even op kan reageren met een vraag.

Als aanstaand lid heb ik ook de zendvergunning alvast aangevraagd. Maar had er nog wel wat vraagjes over.

- Klopt het dat voor de deltabak verder geen diploma nodig is, omdat het eigenlijk een uitgebreide "bakkie" is, en dus geen marifoon.
- en in hoeverre wordt hij op dit moment nog gebruikt?
- en voor mij het belangrijkste waarvoor ik hem (het liefst niet) wil gebruiken, kan ik er nog steeds voor de veiligheid de kustwacht ouddorp mee bereiken voor het geval in nood? En kan/word er nog gezellig gekletst over het andere kanaal met mede leden? (ook een stukje redzaamheid)

In de boot die ik gekocht heb zat een bakkie gemonteerd, nu had ik me nog niet verdiept of dit misschien ook een deltabak is, hij had wel meer dan 40 kanalen dacht ik me te herrinneren.
Weet iemand welke merken deltabakken er inmiddels bestaan?

En anders mocht dit niet een juiste zijn, Heeft er misschien nog iemand een deltabak over incl antenne?

alvast bedankt iedereen!
Delta 1528

Shetland 536 SeaSport
Evinrude 70 PK

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: deltabak cobra

Bericht door Koen De Bièvre »

Je hebt geen certificaat nodig voor een Deltabak, wel een vergunning/machtiging.
De bakken worden nog steeds gebruikt, maar niet meer zo intensief als in de gouden dagen. Bij wedstrijden is het nog steeds de nummer 1.
Kustwachtpost Ouddop is overdag, als de toren bemand is, nog steeds bereikbaar via de Deltabak.
In het verleden zijn er een aantal merken geweest. Satcom, Danita, Cobra, Roadcom... Je kan zien of het Deltabak dan wel een CB is. Op de achterkant zit een label met een uitroepteken als het Deltabak is. Als je een andere nodig hebt, zou ik toch even contacten met de penningmeester, een nieuwe kost niet zo heel erg veel en je voorkomt een hoop miserie! Zeker de antenne moet je gewoon nieuw aanschaffen.

Ronny Blommers
Berichten: 26
Lid geworden op: di apr 21, 2015 2:54 pm
Locatie: Etten-Leur

Re: deltabak cobra

Bericht door Ronny Blommers »

ok,

Bedankt voor de info!

Vergunning aanvraag is dit weekend de deur uit gegaan. Zal even duren las ik al. Maar heb toch (helaas) pas over een week of 7 tijd om erop uit te trekken ivm werk en vakantie.
Delta 1528

Shetland 536 SeaSport
Evinrude 70 PK

Martin Droog
Berichten: 35
Lid geworden op: zo dec 01, 2013 7:49 am

Re: deltabak cobra

Bericht door Martin Droog »

Het verschil tussen de deltabak en de cb is dat de delta frequenties onder de 27 mhz zitten. Een gewone 27 mc (bakkie) kan dat niet. Tenzij je een export bak hebt. Export 27 mc die hebben veel meer vermogen dan 4 watt. En zijn kwa frequentie bereik veel uitgebreider.
Dus met een export bak kun je wel op de delta kanalen komen
Dit weet ik toevallig omdat ik chauffeur ben geweest en altijd een export bak in de auto heb gehad.

Ik heb er nog 2 liggen van het merk predident 1 van 15 watt en 1 van 28 watt vermogen. Let op dit mag officieel niet.

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: deltabak cobra

Bericht door Koen De Bièvre »

Onzin! De frequenties van 27 MC kanalen eindigen op 5, de frequenties van de 3 deltakanalen eindigen op een 0. Alle kanalen op zo'n "exportbak" zullen naar boven en naar onder, ook buiten de "normale" CB-kanalen een frequentie hebben, telkens eindigend op een 5. Bovendien is het bezit('B) van zo'n "exportbak" en gebruik (B + NL) illegaal!

Martin Droog
Berichten: 35
Lid geworden op: zo dec 01, 2013 7:49 am

Re: deltabak cobra

Bericht door Martin Droog »

Toch is dit geen onzin. Met een exportbak kun je namelijk de frequentie met kleine stapjes omhoog en omlaag fine tunnen. Heb dit zelf uitgeprobeerd en contact kunnen leggen met ouddorp

Rinus Visser
Beheerder
Berichten: 171
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:09 pm

Re: deltabak cobra

Bericht door Rinus Visser »

Exportbak of omgebouwde bak, beiden zijn illegaal, ook voor chauffeurs. Bij controle ben je de bak kwijt en een boete van € 250,-- . Marifoon is momenteel het beste om te bezitten.
Deltabak (goedgekeurde) komt daarna.

Plaats reactie