vervangen bedrading, welke draaddikte

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
jan van den berg
Berichten: 44
Lid geworden op: vr jan 16, 2009 11:45 am

vervangen bedrading, welke draaddikte

Bericht door jan van den berg »

Hallo mannen,

na de nodige storingen heb ik besloten alle bedrading ( 12v) uit mijn Orka 535 sx te knippen en te vervangen.
Dus vanaf zekeringen-> schakelpaneel-> gebruikers zoals boordlichten en zaken als de hoorn, lenspomp etc.
Welke bedrading kan ik het best gebruiken om de boel te vernieuwen? Is tweeaderige 0,75mm2 voldoende of toch iets dikker? De afstanden zijn redelijk kort want de bedrading vanaf de accu`s naar de hoofdzekering in het kajuitje zijn vlak voor de aanschaf vervangen en zijn nog nieuw en zonder enige oxidatie.
Bedankt alvast voor degenen die willen adviseren

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: vervangen bedrading, welke draaddikte

Bericht door Dre Frijters »

Als het inderdaad allemaal redelijk korte bedrading is, richt je dan op de dikte van de bedrading die je al hebt in het schakel-/zekeringpaneel en bijv. de bedrading die van fabriekswege al aan je apparatuur zit, zoals je lenspomp e.d.
Bij twijfel( bij een grotere verbruiker) voor de zekerheid een maatje dikker nemen. Spuit alle contacten / verbindingen goed en regelmatig in.

jan van den berg
Berichten: 44
Lid geworden op: vr jan 16, 2009 11:45 am

Re: vervangen bedrading, welke draaddikte

Bericht door jan van den berg »

Bedankt voor de tip Drè,

inmiddels ben ik de bedrading van de verbruikers aan het vervangen met 1,5 en 2,5mm2 bedrading. Iets dikker dan hetgeen erin gemonteerd zat door Hobim maar zekerheid voor alles.

Plaats reactie