storing

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
Sjaak van Boxtel
Berichten: 87
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 6:43 pm

storing

Bericht door Sjaak van Boxtel »

Beste delta leden, zou iemand mij uit kunnen leggen hoe dat het komt dat als ik mijn motor opnieuw start dat mijn dieptemeter dan opnieuw opgestart moet worden deze springt telkens uit na een keer driften ik heb mijn schakelaar op 2 accu,s staan dus ik denk dat er voldoende stroom aangevoerd word, ze zijn pas nog nagezien b vd gr d 1069

Barend Verschoor
Berichten: 134
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 8:27 am

Re: storing

Bericht door Barend Verschoor »

Sjaak van Boxtel schreef:Beste delta leden, zou iemand mij uit kunnen leggen hoe dat het komt dat als ik mijn motor opnieuw start dat mijn dieptemeter dan opnieuw opgestart moet worden deze springt telkens uit na een keer driften ik heb mijn schakelaar op 2 accu,s staan dus ik denk dat er voldoende stroom aangevoerd word, ze zijn pas nog nagezien b vd gr d 1069
Hoi Sjaak , er treed een piek spanning op ,wat normaal is als je de motor start dan word er veel stroom naar de start motor toegevoerd, en waarschijnlijk kan je dieptemeter dat niet aan , deze zal daar tegen beveiligd zijn, als er veel stroom onttrokken wordt, ik zeg eerlijk als ik mijn motor start doe ik hem meestal even uit , en heb er dan geen probleem , probeer het eens op een aparte accu die los staat van je start accu , dan zou je er geen last van moeten hebben.

Succes.

Barend

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

hoi sjaak, weer op het forum?
mijn combi heeft precies hetzelfde, maar dat pas nadat ik de zwaardere motor erop heb gelegd.
mijn verklaring is dat deze zwaardere startmotor meer stroom nodig heeft, en dus de stroom aan de combi onttrekt, en dus gaat die uit.
volgende keer zet ik hem gewoon uit als ik eenmaal lig, is sowieso beter.
en dan het bakje pas aan , want dat stoort als de nete op de nieuwe motor.
grts, marcel d.1013

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Sjaak,
de vraag is ook hoe je dieptemeter ( en evt. andere verbruikers ) met de accu geschakeld staat. De plus van de dieptemeter afgetakt van een pool van je contactslot ? Het kan dan zijn dat, wanneer je dan start, de zo aangesloten verbruikers automatisch (tijdelijk) worden uitgeschakeld. Veel van dergelijke apparaten beschouwen dat als "uitzetten" en blijven daarna ook uit.

Mocht je dat gedaan hebben, dan is het beter om, los van en dus buiten het startcirquit om, vanaf de accuaansluiting een aparte en voldoende dikke + en - draad te leggen naar je dashboard voor alle verbruikers. Op de + draad zet je dan tussen accu en verbuikers de hoofd-/veiligheidschakelaar (met de bekende rode plastic draaisleutel).

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Bericht door harrie cas »

hey sjaak dat ligt toch aan je accu,s te weinig stroom heb dat probleem ook gehad met m,n koden kleuren dieptemeter .ik had m,n kleurendieptemeter apart staan op een accu los v/d moter want als je start krijg je piekstroom en dan trekt ie alles weg voor je appartuur.groetjes je ex vismaat

De Loose Eddy
Berichten: 53
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 9:28 pm

Re: storing

Bericht door De Loose Eddy »

Sjaak van Boxtel schreef:Beste delta leden, zou iemand mij uit kunnen leggen hoe dat het komt dat als ik mijn motor opnieuw start dat mijn dieptemeter dan opnieuw opgestart moet worden deze springt telkens uit na een keer driften ik heb mijn schakelaar op 2 accu,s staan dus ik denk dat er voldoende stroom aangevoerd word, ze zijn pas nog nagezien b vd gr d 1069
Beste Sjaak
als ik het goed begrijpt na een paar keer starten op drift schakelt je over op beide accu's door de schakelaar op 2 te zetten.
Het uitvallen van je dieptemeter is dan ook logisch je eerste accu heeft al minder stroom (door verschillende keren te starten) dan de tweede accu, door de schakelaar op beide accu's te zetten gaat de eerste accu stroom onttrekken van de tweede accu(om de strroom terug gelijk te krijgen) en daarbij komt er nog dat de starter ook veel stroom vraagt om de motor te kunnen laten draaien.
Ik weet niet hoe zwaar dat je accu's zijn maar de beste oplossing is om zwaardere accu's in de boot te zetten zodat je meer kunt starten op 1 accu dan te moeten omschakelen naar beide accu's of je kunt ook nog een tweede accu's van de zelfde amp?re bij je eerste zodat je 2 accu's hebt om telkens te kunnen starten
Het gaat wel iets langer duren tijdens het varen om beide accu's op te laden maar als je een trailer bare boot hebt kan je thuis of waar de boot staat de accu's op druppel lader zetten.

grts Eddy

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Sjaak,
Harry en Eddy hebben een goed punt: 1 of 2 te zwakke / bijna versleten accu(s). Ook de wintertemperatuur speelt dan een rol.

Kijk eens in de technische specificatie ( handleiding) van je dieptemeter naar het spanningsbereik waaronder die kan werken, bijv. 12.1 - 13.4 V.
Meet tijdens het starten met een multimeter het voltage dan eens tussen de + en - van de draden die naar de dieptemeter gaan. Zou me niet verbazen, dat die onder het laagste spanningsbereik duikt. Waarop de d.meter reageert als "geen stroom = uitschakelen".

Als dit het geval is: Beide accu's afkoppelen, afzonderlijk met de lader opladen tot ze "vol" zijn en er mee naar de garage voor een accutest (hoge belasting gedurende een bepaalde tijd).
Je krijgt dan vanzelf te horen hoe het er met de 2 accu's bij staat en of er onderling veel verschil is.

Bij een 2-accu systeem is belangrijk: 2 accu's van dezelfde merk, type en vermogen EN in dezelfde staat van onderhoud. Een nog goede accu zal zich altijd aanpassen aan de slechte en al snel net zo slecht zijn.

Rob Puijk
Berichten: 17
Lid geworden op: ma okt 29, 2007 6:34 pm

Storing bij starten

Bericht door Rob Puijk »

Dit "probleem" is als volgt op te lossen: je neemt een kleine gel-accu van +/_ 7 ah, zet deze paralel in je stroom circuit via diodes van 30amp. als je nu deze stroom bron gebruikt voor de voeding van je instrumenten zoals je deltabak, fishfinder en kaartplotter dan zullen deze geen hinder ondervinden van het fenomeen spanningsdip/ spanningspiek. Let er wel op dat je een goede kwaliteit diode gebruikt: slechte (lees meestal goedkope) diodes kunnen wel tot 1 volt lagere spanning leiden. De diodes zorgen ervoor dat tijdens het starten de spanning niet kan "dippen" aangezien zij er voor zorgen dat de stroom maar 1 richting uit kan lopen. Voor de duidelijkheid: je instrumenten sluit je aan tussen de diode en de kleine accu.
Succes gewenst Rob Delta 1558

Danny Walhout
Berichten: 22
Lid geworden op: do feb 12, 2009 4:19 pm

Bericht door Danny Walhout »

Dit probleem is ook wel veel eenvoudiger op te lossen hoor. een diode, extra accu etc geeft allemaal meer componenten die naar mijn mening storing kunnen gaan veroorzaken.

Zelf hebben wij dit probleem ook gehad en ondertussen heb ik een cyrix relais van victron energy tussen de beide accu's geinstalleerd.

Dit relais zorgt ervoor dat wanneer de motor uit staat de twee accu's van elkaar worden gescheiden. Wanneer de startmotor en dynamo dan op accu 1 aangesloten zijn en de apparatuur op accu 2, zal er geen spanningsdip ontstaan in het circuit van accu 2 tijdens het starten. Wanneer er met de dynamo geladen wordt zal het relais schakelen en zullen de accu's wel weer parralel staan, zodat beide accu's toch worden opgeladen.

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

hallo, heb bij mij het probleem( geruis bakje en uitvallen dieptemeter) inmiddels opgelost.
tweede accu aangelegd voor in de boot( met na alle goede adviezen een goede dikke kabel) parallel met de startaccu.
de plus onderbroken door een hoofdschakelaar.( wist niet of een diode het storen ook tegenhield).
tijdens het varen zet ik de hoofdschakelaar aan zodat de accu bijvult, en als we gaan vissen uit, zodat het bakje niet stoort en de dieptemeter bij driften en iedere keer starten niet uitgaat.
perfect en alweer wat gewicht naar voren in de boot geplaatst.
grts, marcel d.1013

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

hallo,

ben zaterdag gaan vissen, en zo perfect was mijn oplossing eigenlijk toch niet.
aangekomen op de visplek, heb ik de hoofdschakelaar, ( die op de + kabel zit) uitgezet, in de veronderstelling dat nu mijn bakje niet meer zou ruisen.
omdat we driftend aan het vissen waren, moest ik iedere keer mijn motor even starten, en wat bleek, het bakje stoorde nog altijd hevig op de nieuwe motor, terwijl de accu van het bakje alleen met de - kabel nog verbinding had met de startaccu.
dus hij stoort nog altijd via de min-kabel.
hoe kan ik dit het gemakkelijkste oplossen?
kan er wel een hoofdschakelaar tussen zetten, maar de plaats voor schakelaren word wat klein, of is dit ook door een diode op de min-kabel op te lossen?
m.a.w. laat een diode geen storing door?
voordeel was wel dat de dieptemeter niet iedere keer uitsloeg.
hoor het graag !

grts. marcel d. 1013

Plaats reactie