Transducer/dieptemeter

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
jurgen van der gucht
Berichten: 12
Lid geworden op: ma jan 12, 2009 8:15 pm

Transducer/dieptemeter

Bericht door jurgen van der gucht »

hallo medevissers,
ik heb zaterdag een 2de dieptemeter/visvinder gekocht. De transducer van mijn bestaande dieptemeter zit gelijmd aan de binnenkant van de romp. Nu ben ik aan het twijfelen of ik die 2de ook aan de binnenkant zou lijmen of achterop de boot zou plaatsen. (ben nie zovoor die kabel achter op de spiegel, en gaten maken) Nu mijn vraag; zouden 2 transducers storingen geven, of moeten ze dan een bepaalde afstand uit elkaar staan??
Orka 535SX

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

garantie op problemen

Bericht door Frans Salvo »

Vrees dat je deftig wat storingen gaat krijgen, zelfs als je 1 van die transducers "buiten" zet; laat staan dat je ze naast mekaar zet.

probleem zit hem in de frequentie waarop de toestellen uitzenden; indien dat dezelfde toestellen zijn (en dus ook dezelfde frequentie) dan heb je storingen.
Als de frequentie heel verschillend is, zou het kunnen werken;
vrees dat je zal moeten kiezen met welk toestel je gaan zoeken... tenzij je ze beiden met 1 transducer kan "bedienen"

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Bericht door harrie cas »

dat ligt aan de hertz die je dieptemeters uitzenden je hebt 50 hz en 200 hz als je deze combinatie hebt zal je geen storing ondervinden maar zenden ze allebei op dezelfde freqentie uit dan wel dan storen ze mekaar maar waarom voer je je kabel van je transducer dan niet door de spiegel van je boot en dat zet je er zo,n rvs schelpje op dan zie je er niks van en de kabel in een plastic gootje wat je met sicaflex lijmt. is wel de beste oplossing.

jurgen van der gucht
Berichten: 12
Lid geworden op: ma jan 12, 2009 8:15 pm

Bericht door jurgen van der gucht »

Heb een humminbird en heb nu een lowrace x510c bijgekocht. ik dacht dat die humminbird 50 hz is en die lowrance 200hz. heb het rvs schelpje al liggen, maar zie er tegenop om zo'n groot gat in die spiegel te boren om die stekker door te krijgen.
Orka 535SX

Rob Weenink
Berichten: 112
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:48 am

Bericht door Rob Weenink »

Hallo Jurgen,je moet het grote gat natuurlijk wel flink hoger boren.
Je kan dan de kabel netjes naar beneden leggen,wellicht m.b.v een kabelgootje welke je eerst gemonteerd heb.
Onder het afdekplaatje kan je wat kit doen,maar is meestal niet nodig.
Succes met plaatsten.

Groeten
D829

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Bericht door Koen De Bièvre »

Ik heb de transducerkabels via de gaten in de motorbun waarlangs ook de bedieningskabels van de motor naar buiten gaan binnenboord gebracht. Dan hoef je niet dwars door de spiegel te boren. Om die stekker door dat gat te krijgen moet je toch een akelig dik gat boren anders...

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Zoals Koen dat heeft gedaan heb ik ook gedaan, dan het kabeltje tijdelijk met ducktape vastgezet naar de transducer, links en rechts naadje sikaflex gezet, laten drogen en voila !!

Groetjes

Alex
e-tec rulez !!

jurgen van der gucht
Berichten: 12
Lid geworden op: ma jan 12, 2009 8:15 pm

Bericht door jurgen van der gucht »

Morgen ga ik er aan beginnen. Zouden die kabelgootjes ook in rvs te krijgen zijn? Het oog wil ook wat he!! Alvast bedankt voor jullie reacties.
Orka 535SX

Peter Beeckman
Berichten: 121
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:18 am

Bericht door Peter Beeckman »

Jurgen,

gebruik anders een RVS transducerstang. Met enkele gaatjes boor je deze vast in de spiegel, de kable kun je onderaan bevestigen aan de stang zelf en de kabel laat je naar voor lopen zoals Koen uitlegt.

Bijkomend voordeel: Tijdens het traileren kun je de transducer naar boven schuiven zodat deze nooit de grond kan raken.

Afbeelding

jurgen van der gucht
Berichten: 12
Lid geworden op: ma jan 12, 2009 8:15 pm

Bericht door jurgen van der gucht »

Bedankt voor jullie reacties. Heb hem vandaag geplaatst zonder problemen. En om de kabel van de transducer weg te werken aan de spiegel ga ik zelf een rvs kabelgootje maken. morgen eerst eens gaan testen of alles naar behoren werkt.
Orka 535SX

Plaats reactie