Zeevaart vs Binnenvaartmarifonn

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
David van der Werf
Berichten: 8
Lid geworden op: za okt 27, 2007 10:31 am

Zeevaart vs Binnenvaartmarifonn

Bericht door David van der Werf »

Volgende tekst trof ik aan in een nieuwsbrief op http://www.vaarwijzer.info


Ben Ros van VBO Vaarbewijsopleidingen schreef ons: "Sinds enkele maanden examineert VBO het verplichte onderdeel Operationele Vaardigheden Marcom-B in het Holland Nautic Trainingscentrum in Apeldoorn. Er wordt van alles getoetst, maar ik wil er een opvallend aspect uitlichten en dat is de ATIS-functie. Vrijwel iedereen die een DSC-marifoon klasse D koopt, laat het ATIS en MMSI nummer door de leverancier invoeren. Vervolgens wordt de marifoon aan boord geinstalleerd en getest en men gaat varen, zowel op het binnenwater als op zee. Men realiseert zich niet dat de ATIS er voor zorgt dat de marifoon voldoet aan de eisen van Baselovereenkomst en dat daardoor functies als DSC (inclusief DSC distress alert), dualwatch en toets hoog/laag vermogen uitgeschakeld zijn. Deze functies zijn echter met name op zee weer erg belangrijk. Men vertouwt er blindelings op dat de toets 'distress' het altijd doet en de ATIS overruled.
Bij de nieuwe generatie DSC marifoons klasse D gebeurt dat niet. Je moet echt handmatig de ATIS uitzetten anders doet zelfs de 'distress'-toets het niet. Wij besteden daar in de opleiding en examinering veel aandacht aan.

ATIS aan -> binnenvaartmarifoon,
ATIS uit -> zeevaartmarifoon.

Ik heb echter het gevoel dat in de praktijk heel veel mensen dat niet doen omdat ze het gewoon niet weten. Kortom een marifoon heeft geen 'zoutwatersensor' en je moet hem handmatig overschakelen binnenwater naar zee en weer terug. Het zal je maar gebeuren dat je in nood de 'distress' knop indrukt en er gebeurt helemaal niets."


Lijkt me raadzaam na te gaan of dit ook voor jouw DSC-marifoon van toepassing is.

Mvg,
David
Delta 870.

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Bericht door Ronald Anderiesse »

David,

Goede opmerking.
Bij mijn marifoon de Icom IC-M411, staat in het schermpje
int ( internationaal) , zodat je weet dat de marifoon in zeevaartmodus staat, overschakelen naar binnenvaart kan natuurlijk ook.
Overigens is het natuurlijk altijd wel zo dat je de gebruiksaanwijzing van het toestel wel eerst goed moet lezen, voor in gebruikname...

Grtz,

Ronald Anderiesse

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Marifoon kanalen

Bericht door Alex Wycisk »

Als ik vanuit Stellendam vertrek luister ik uit op VHF 25 post Ouddorp.
Op welk kanaal luisteren jullie uit als je vanuit Neeltje Jans vertrekt ?

Welk kanaal gebruiken jullie om met elkaar te communiceren ?

Om in te haken op dat overschakelen, mijn GX1500 Standard Horizon staat op zeevaart, MMSI zichtbaar, het vermogen is wel om te zetten van hoog naar laag met de hi/lo knop. Bij het programmeren is het AtIS en MMSI doorgegeven, ik kan alleen nergens in de handleiding vinden hoe ik hem moet omschakelen naar binnenvaart.

Enig idee ????

Groeten

Alex D561
e-tec rulez !!

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

nav van deze topic :

Contact gehad met Brand marifoons, vandaag mn marifoon wezen brengen om hem om te laten bouwen cq herprogrammeren. Grijze import marifoon die dus gewoon niet om te schakelen is naar binnenvaart !! Op het Grevelingenmeer ben je bv verplicht om op binnenvaart stand te staan ivm verzenden van ATIS, en dat ging bij mij dus niet.

Denk je een marifoon te kopen bij een professionele winkel.........
Het gaat om een Standard Horizon GX1500E

Kan hem wel leuk op zeevaart laten staan maar wil wel aan de regeltjes voldoen.
e-tec rulez !!

Plaats reactie