meerdere accu's verbinden

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
leo Bouman
Berichten: 6
Lid geworden op: do dec 20, 2007 9:28 pm

meerdere accu's verbinden

Bericht door leo Bouman »

Wie kan me vertellen hoe ik meerdere accu's kan verbinden, en dan toch 12 volt blijf houden ?

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

Parallel, + aan + en - aan -

hendrik

Danny Walhout
Berichten: 22
Lid geworden op: do feb 12, 2009 4:19 pm

Bericht door Danny Walhout »

Let er wel even op dat beide accu's exact dezelfde capaciteit hebben, anders gaan er gigantische stromen lopen met alle gevolgen van dien..

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Danny, dit kan inderdaad het geval het geval zijn tijdens het laden van beide accu's zonder gescheiden laadsyssteem.
Naar de verbruikers (dashboard) toe, blijf je met parallel geschakelde accu's 12V houden, maar dan met het vermogen/capaciteit van de slechtste/zwakste accu.

Groet,
Dre.

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

gescheiden houden

Bericht door Frans Salvo »

Ik ben hoegenaamd niet technisch of electrisch onderlegd maar het lijkt me geen goed idee om 2 of meer accu's aan mekaar te koppelen.
Beter is om ze volledig gescheiden te houden, terwijl ze wel gezamenlijk worden opgeladen als de motor draait.
Zelf heb ik de winch en de motor op 1 batterij staan en "al de rest" van de gebruikersapparaten, staat op een andere batterij; voor dit laatste zou je dan een tractie of semi-tractie accu kunnen gebruiken; terwijl voor de motor en winch je een startaccu neemt.
Als je dan ook nog eens een systeem installeert die je toelaat om ook de "gebruikers-accu" door te schakelen naar de start-accu (zoals je vraagt), dan heb je steeds 2 accu's om te starten indien de start-accu het zou begeven.
Ben er wel zeker van dat er diverse leden zijn die je haarfijn kunnen uitleggen wat (en hoe) je precies dient te installeren om eea te bekomen.
succes

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

Zo hou je 12 V

"Parallel, + aan + en - aan - "
Ook voor het laden kun je ze keihard parallel zetten, maar beter is via een diodebrug, fetbrug of scheidingsrelais.

Hoe je dit wilt uitvoeren is inderdaad afhankelijk van wat je hebt en wilt.
Als je je nadere wensen kenbaar hebt gemaakt, kunnen we verder kijken.

De optie van Frans is er 1.

Ik heb een soortgelijke boot, maar dan met de lier aan de andere zijde en verder van de accu's. Voor de lier gebruik ik een derde accu.
Het spul wordt geladen en gescheiden via een 3 weg prosplit van Sterling.
Met een 0/1/2/both schakelaar kan ik 2 accus parallel zetten voor een noodstart.

Hier nog een fotootje van de tijd van een 2 accu installatie.
Afbeelding

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Bericht door Koen De Bièvre »

In het archief op deze website staat een duidelijk aansluitschema voor 2 accu's
http://www.deltavissers.nl/pdf/aansluitschema.pdf

Arnaud Teigeler
Berichten: 32
Lid geworden op: ma jan 28, 2008 11:16 pm

Accu's parallel

Bericht door Arnaud Teigeler »

Leo,

Als je er niet uitkomt moet je mij maar effe contacten.

offshore-apestaartje-12move.nl

gr.
Arnaud.

Plaats reactie