zwaardere marifoonexamens

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
Dennis Dijst
Berichten: 4
Lid geworden op: za nov 17, 2007 5:03 am

zwaardere marifoonexamens

Bericht door Dennis Dijst »

beroepsmatig ben ik genoodzaakt om m'n basiscertificaat marifonie en gmdss module te halen. iets wat ik altijd al een keertje zou willen gaan doen, ik dacht zo van ach dat doe ik nog wel eens een keertje in een stille winterperiode.
maar nu ik daadwerkelijk de voorbereidingen ervoor tref kom ik erachter dat het een en ander gaat veranderen.
met name de examens worden lastiger.
tot nu toe zijn de examens schriftelijk multiple choice, maar ze zijn voornemens om eind 2008 een gedeelte van het examen in te vullen met een praktijk test. een en ander is nog in ontwikkeling, maar het word zeker niet zo eenvoudig als het nu is.
voor iedereen die ooit nog eens van plan is om met een marifoon aan boord weg te gaan zou ik adviseren om het binnekort voor het examen op te gaan. zelf heb ik bij TON een plaatsje gereserveerd op 18 januari om in ??n keer basis en gmdss te gaan doen.
op alle andere plaatsen waar je examen kan doen moet je eerst de basis doen, 4-5 weken wachten op de uitslag en vervolgens met het d?n nog aan te vragen certificaat het examen gmdss aan te vragen.
en als de examendata dan ook nog eens erg dun gespreid zijn zit je zo tegen het eind van 2008.
misschien is het wel een idee om een groepscursus te verzorgen voor delta leden.
ik kan me zo voorstellen dat zo'n "deltacursus" niet alleen de veiligheid op zee bevorderd, maar ook voordeliger is dan een puur commerci?le cursus en vooral heel gezellig kan wezen.

de visgroeten,

dennis dijst

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Is dat hetzelfde als Marcom B ??

Lijkt mij geen gek idee om een groepscursus te organiseren net zoals de navigatiecursussen toen !
Ik heb zeker interesse !

Groetjes Alex D561
e-tec rulez !!

hans huijsmans
Berichten: 3
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:40 pm

marifoonexamens

Bericht door hans huijsmans »

Ik wou eigenlijk 23 februari op examen basismarifonie gaan maar als ik ergens mijn basis en marcon b gelijk kan halen lijkt me dit makkelijker.
Wie of wat is Ton en waar kan ik wat meer info vinden?
Is dit wel een officieel examen van vamex?

Dennis Dijst
Berichten: 4
Lid geworden op: za nov 17, 2007 5:03 am

Bericht door Dennis Dijst »

als je interesse hebt in een nu nog vrij eenvoudig examen basis en module b in ??n keer kijk dan op www.t-o-n.nl.
officiele examens met een steuntje in de rug van Tienstra Organisatie Nautische opleidingen.

groeten,

Dennis Dijst

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Bericht door Ronald Anderiesse »

Onderstaand stukje is misschien handig :

Toch nog GMDSS-examens "oude stijl" voor de watersport
Bron: KNWV


Watersportverbond organiseert toch weer GMDSS-examens!
Overleg met Agentschap Telecom heeft opgeleverd dat het Watersportverbond minimaal nog twee examens GMDSS ?oude stijl? (zonder praktijkgedeelte) zal organiseren.
Deze examens zijn vastgesteld op 23 februari 2008 in Alkmaar en op 19 april 2008 in Amsterdam.

Het Watersportverbond moest na juni 2007 stoppen met de GMDSS-examens omdat Agentschap Telecom in 2007 wilde overgaan op GMDSS-examens inclusief een praktijkgedeelte. Een zwaarder examen dan tot nu toe gebruikelijk was. Bij Telecom is echter vertraging ontstaan met de invoering van het nieuwe examen. Hierdoor dreigden veel watersporters voorlopig niet meer aan bod te komen.

GMDSS certificaat nodig voor uitgebreide communicatie met moderne apparatuur
Het GMDSS-examen is bedoeld voor watersporters die het basiscertificaat Marifonie al bezitten, maar op hoog vermogen willen gaan zenden, bijvoorbeeld op zee en/of met DSC, EPIRB, INMARSAT-C willen werken.

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Bericht door Ronald Anderiesse »

Bij; De Ruyter Training & Consultancy in Vlissingen,
kan je ook examen doen voor de verschillende marifoon
diploma's.

Check: www.hzsafety.nl/drtc
eerstvolgende examendata's:
18 januari
14 maart
23 mei
20 juni

Kees Michielsen
Berichten: 156
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 9:35 am
Locatie: Rijen
Contacteer:

marifoon

Bericht door Kees Michielsen »

Ik ben ook bezig met het basis-certificaat marifonie.
Voor het vissen met een kleine boot op zee is dan dit basiscertificaat voldoende met een marifoon met zendvermogen van 1 watt of moet ik nog wat doorleren (en doorsparen?) voor het marcom-B papiertje.
Wie geeft advies?
(ik ben nederlander)
Boston Whaler Montauk fanatic
http://www.zeevissenlangeland.nl/

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Bericht door Ronald Anderiesse »

Allereerst is zendvermogen afh. van type marifoon.

Binnenvaartmarifoon heeft een verplichte automatische vermogensreductie(tot max. 1watt), en ATIS ingeprogrammeerd.Marifoon heeft geen GMDSS elementen, zoals o.a DSC.
om deze marifoon te bedienen is het Basiscertificaat Marifonie voldoende.
Je mag hem dus wel op zee gebruiken.

Zeevaartmarifoon heeft geen verplichte automatische vermogensreductie
en kan dus werken tot 25 watt.
Kan wel met DSC uitgevoerd zijn, dit is echter voor de watersport niet verplicht, wordt echter wel aanbevolen.
Marcom B ( basiscertificaat + GMDSS module-B) is nu vereist

Verder is het natuurlijk zo dat je met hoog vermogen een groter zend/ontvangst bereik hebt, e.e.a. afh. van o.a.de hoogte van je antenne.

Kees Michielsen
Berichten: 156
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 9:35 am
Locatie: Rijen
Contacteer:

Bericht door Kees Michielsen »

Hallo Ronald,

dank je voor de uitleg.
Heb ik aan een marifoon met 1 watt vermogen wel genoeg voor de normale kustvisserij vanuit Neeltje Jans?

groeten

Kees
Boston Whaler Montauk fanatic
http://www.zeevissenlangeland.nl/

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Bericht door Ronald Anderiesse »

Beste Kees,

Daar ikzelf nog niet zo lang met een bootje vis,
heb ik hier geen ervaring mee.

Misschien andere mensen op het forum?

Persoonlijk vindt ik het een veilig gevoel om de zeevaartmarifoon aan boord te hebben, mede door de DSC mogelijkheid en hoog vermogen.
Ik doe 18 januari examen voor Marcom B, bij De Ruyter Training &
Consultancy in Vlissingen.

Nico Opdebeeck
Berichten: 39
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:09 pm

vraagje

Bericht door Nico Opdebeeck »

Hallo

Ikzelf denk er ook over om marifoon aan boord te nemen. Ik ben Belg, heb een boot in Nederland ingeschreven en een vaarbrevet in Belgi? gehaald. Kan ik in Nederland en Belgi? examen doen, of ben ik beperkt om het in belgi? te doen?

Groeten
Delta 946

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Bericht door Ronald Anderiesse »

Nico,

Als je als Belg op de Nederlandse wateren wil varen,
volstaat, voor wat betreft je marifoon, het Belgische
marifooncertificaat(en)
en de daarbij behorende zendvergunning.
Je dient je wel te houden aan de Nederlandse wetgeving, op het gebied
van het gebruik van de marifoon.

groet,

Ronald

Plaats reactie