Keuze radar...

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
Ard Hulsen
Berichten: 107
Lid geworden op: do okt 25, 2007 1:35 pm

Keuze radar...

Bericht door Ard Hulsen »

Dag vissers,


Ben tog nog verder aan het kijken voor een nieuwe radar niet omdat de oude niet goed is maar heb andere gezien met een groot scherm wat tog duidelijker werkt nu mijn vraag....



heeft iemand een merk/type om aan te raden ?

mijn voorkeur gaat nogsteets uit naar lowrance omdat de rest ook lowrance is en dan zit ik gewoon met het zelfde menu maar heb er ook van raymarine gezien die me erg aan spraken terwijl de ander weer vol lof is over simrad en er zo ook bij zijn die zweren bij lowrance.... dus dat maakt de keuze er niet makkelijker op



en wat is het verschil tussen raymarine.... radar, digital radar, hd digital radar ?



Groeten Ard

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

hallo ard,

ik heb sinds kort de broadbandradar van lowrence, en ik kan je vertellen, ik wil niet meer zonder.
gisteren geweest, en je hoeft je echt niet meer druk te maken als het mistig is, zonder radar was ik gisteren niet de zee opgegaan, , in breskens zat het potdicht, hoorde ik en dat is toch niet zover van neeltje , waar wij vertrokken,het zou maar eens dichttrekken ook al is dat gisteren niet gebeurd, maar dat weet je nooit vantevoren, h?.
je kan met de broadband echt blindelings veilig binnen komen, zo zuiver beeld, uiteraard zullen van andere merken de nieuwe modellen even goed zijn, maar dit is dus mijn ervaring met mijn nieuwe radar.
twee voordelen: geen schadelijke straling op een kleine boot
v.d.broadband : zeer zuiver beeld, je ziet echt alles.
nadeel : ik vind hem wat groot voor een bootje van 5.50 mtr.
succes,
grtz, marcel D.1013

Ard Hulsen
Berichten: 107
Lid geworden op: do okt 25, 2007 1:35 pm

Bericht door Ard Hulsen »

Marcel,


Ik heb een radar en heb ik ook nodig met het in het donker varen en met mis terug komen maar vind de stipjes op de JRC klein... en dat hij wat aan de trage kan is als je gewoon gas wil kunne geve in het donker en persoonlijk lijkt overlay me wel makkelijk daarom dat ik naar iets anders aan het kijken heb maar die nieuwe broadband radars..... ik hoor er tot dus ver goede berichten over maar zijn ze nu echt zo veel beter als een ouderwetse magnatron ? aan gezien ik tog geen las van die straling heb omdat ik binne zit en dat ding boven op de beugel staat

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

Overlay op de kaart is erg makkelijk.
Ik ga binnenkort ook over op broadband, als de dooi hier tenminste ook gaat invallen.
Voorheen een 4kw 60cm op het dak.

Broadband start ook sneller op en kun je wegens stroomverbruik aan laten, zonder bang te zijn voor een lege accu.
Voor de veiligheid een arpa ring definieren, zodat het ding je een seintje geeft als er een ander schip te dicht in de buurt zit.

Merk Simrad
hendrik

Roald Vos
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 27, 2007 7:21 pm

Radar selectie

Bericht door Roald Vos »

Ook ik ben druk bezig met de juiste radar selectie, De Broadband radars "praten" niet met mijn conventionele Lowrance apparatuur (Broadband werkt alleen met Lowrance HDS serie). M.a.w deze valt af voor mij want al mijn apparaten zijn van het pre-HDS tijdperk. Een ander merk lijkt me niet handig daar er dan ook een ander scherm noodzakelijk is. Overlay is volgens de kenners zeer nuttig/noodzakelijk . Betekent wel installatie van een "heading sensor" ofwel digitaal kompas. Helaas zijn die dingen behoorlijk aan de prijs. Mijn keuze is in principe gevallen op een Lowrance LRA1800 HD, een conventionele radar welke eenvoudig lijkt aan te sluiten op het lowrance NMEA netwerk. Al met al een forse investering maar gezien het fiet dat ik ook in de winterperiode vis en al diverse keren in zware mist ben beland wil ik zeker tot aanschaf over gaan.

Eerlijk heidshalve is me wel opgevallen dat de Garmin Radar voor een zeer interessante prijs wordt aangeboden.

Dennis Schmitt
Berichten: 110
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:07 pm

Radar

Bericht door Dennis Schmitt »

Hoi Ard,

Een radar is natuurlijk een goed hulpmiddel bij het varen in mist of donker.
Maar we maken het denk ik allemaal wel eens mee dat we een pallet of balk of iets dergelijks tegen komen. Overdag kun je die ontwijken maar 's nachts of in de mist wordt dat toch een ander verhaal. En dergelijk materiaal is zelfs met de beste radar niet te zien. Dus volgas varen onder die omstandigheden is in mijn ogen behoorlijk riskant.

Suc6,

Groeten,
Dennis
D1167

Ard Hulsen
Berichten: 107
Lid geworden op: do okt 25, 2007 1:35 pm

Bericht door Ard Hulsen »

Dennis,



gewoon normaal kruissnelheid..... anders duurt het een eindeloosheid eer dat je er bent en overdag zie je die ook niet als het wat golft dus... die risico factor blijf je tog houden


en in de winter drijft er minder rotzooi in het water als in de zomer dus dat is dan in het voordeel :)

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

hallo,
de hele overlay is allemaal niet nodig, ik heb er ook enige tijd over nagedacht, maar als je beide kaarten naast elkaar hebt ( radar-kaart) dan is het heel simpel om het beeld te vormen van wat je moet zien, m.a.w. overlay is wel makkelijk , maar als je kunt begrijpen wat de beelden betekenen is het niet noodzakelijk ( een flinke besparing in de beurs en minder kans op een crash van je computer , want het hele overlayverhaal vergt toch flink wat capaciteit van je plotter).
grtz, marcel D.1013

Ard Hulsen
Berichten: 107
Lid geworden op: do okt 25, 2007 1:35 pm

Bericht door Ard Hulsen »

Hallo Marcel


zijn er gevallen bekent dan dat je plotter naar de K***en gaat van die overlay ? want als dat een optie is van uit lowrance neem ik aan dat de toestellen daar ook opgemaakt zijn dat ze dat zonder probleem aan kunnen en als dat niet zo zou zijn moet dat tog 100% onder de garantie vallen ? niet dat ik er zin in heb om iedere maand de plotter terug te brengen


Groeten Ard

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

hallo ard,

lees maar eens het lowrence forum door, daar kun je zoiets allemaal lezen.
een overlay plaatsen schijnt niet gemakkelijk te zijn, het heeft met magn. velden etc. te maken.het kastje wat je moet plaatsen, moet een meter van alle andere apparatuur afstaan e.d.
en het toch weer een belasting voor je plotter.
eddy heeft er een ais op zitten en als hij die aanzet, werkt alles veel langzamer.
ik hou gewoon de kaart radar functie naast elkaar, en vind het wel goed zo.
grtz, marcel D.1013

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

Marcel Oomen schreef:hallo,
de hele overlay is allemaal niet nodig, ik heb er ook enige tijd over nagedacht, maar als je beide kaarten naast elkaar hebt ( radar-kaart) dan is het heel simpel om het beeld te vormen van wat je moet zien, m.a.w. overlay is wel makkelijk , maar als je kunt begrijpen wat de beelden betekenen is het niet noodzakelijk ( een flinke besparing in de beurs en minder kans op een crash van je computer , want het hele overlayverhaal vergt toch flink wat capaciteit van je plotter).
Behalve er over nadenken heb ik het ook een jaar of 5 in gebruik.
Super en zonder vastlopers tot nog toe.
Vooral bij hoge snelheden (zo boven een knoop of 3) een genot.
hendrik

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

Beste mensen ik heb een combinatie serderd 1jaar ,gps dieptemeter radar en marifoon van navman ben er tot hiertoe zeer tevreden over{natuurlijk zoals met computers is je systeem na 1jaar bijna reeds verouderd}
Ik ben met mijn bootje verledenjaar reeds 2maal naar spanje in de buurt van Valencia geweest en heb er al een beetje ervaring mee, voor dat het licht word buiten, in het donker terug in de haven gaat allemaal goed en duidelijk met mijn systeem het is wel trikkie om met een grote snelheid in het donker over de zee te varen er drijft tegenwoordig zoveel rommel op zee dat je radar niet waarneemt.
In september in spanje na een 2tal dagen storm en regen kwam er via de rievieren die normaal droog staan zoveel bomen en struiken in zee en houten palletten daar wil je niet tegenaan varen.
grtj delta 1518
elpescador

delta 1518

Plaats reactie