kegel

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

kegel

Bericht door Marcel Oomen »

hallo,
wie kan vertellen hoe groot de kegel ongeveer is op de bodem bij 30 mtr. diepte
bij 50 hz?
bij 200 hz?

hoor het graag!

grts, marcel D.1013
grtz, marcel D.1013

Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

Bericht door Rob van der Zande »

De transducer die de geluidspulsen naar de bodem stuurt, heeft een bepaalde openingshoek. Dat wil zeggen dat de geluidspulsen worden uitgewaaierd, als een kegelvorm, weggezonden. De tophoek van deze kegel, de openingshoek van de transducer, wordt bundelbreedte genoemd. Deze bundelbreedte is van groot belang voor de nauwkeurigheid waarmee gemeten kan worden.

De bundelbreedte is afhankelijk van de gebruikte frequentie en van de afmetingen van de transducer.

Hoe lager de frequentie, hoe hoger de bundelbreedte. Hoe lager de frequentie, hoe groter de transducer.

Het effect van de bundelbreedte op echolodingen is echter zeer groot.

In alle gevallen zal echter het echolood de punten in het bundelgebied registreren die het dichtst bij liggen, de echo?s van deze punten zijn tenslotte het eerst terug. Dit kan onder andere tot gevolg hebben dat relatief smalle sleuven niet geregistreerd worden en dat in het algemeen oneffenheden verminkt zichtbaar worden. Bovendien zal de afwijking van de werkelijke diepte altijd naar ondiepere waarden leiden.

Er zijn transducers beschikbaar met zeer kleine bundelhoeken, bijvoorbeeld 3 graden bij een frequentie van 210 kHz is een veel toegepast type transducer. Men moet hierbij echter goed bedenken dat de voordelen van deze kleine bundelhoek alleen opgaan bij scheepsbewegingen die ook binnen die 3 graden (ofwel +1,5 en ?1,5 graden) liggen. Over het algemeen zal een peilvlet al snel meer slingeren dan deze waarde, zodat dan niet meer verticaal onder de transducer gemeten wordt en het effect van de kleine bundelhoek door de positiefout weer tenietgedaan wordt.


Dit komt uit wikipedia, je ziet dat de maat van de bundel
niet zo makkelijk is aan te geven.
Zal nog wel eens verder googelen, ik vind het een goede vraag.

dit vond ik ook nog:De transducer geluidskegel bestaat uit een hoek van 20 graden en tegenwoordig bestaan ze uit 3 x 20 = 60 graden die elkaar overlappen. Een 20 graden geluidsgolf bestrijkt een bodembreedte van ca 3 meter op een diepte van ca 10 meter .Ik weet niet of je dit kan
vermenigvuldigen, maar dat zou betekenen dat je op 30 mtr een
bundel van circa 9 a 10 mtr hebt.

Grt
Rob Delta 30

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

1/3

Bericht door Frans Salvo »

De meeste transducers zijn 20 graden transducers en dan kan je als vuistregel nemen dat je 1/3 van de bodem bekijkt. Met 30 m diepte gaat dit ongeveer 10 meter bodem zijn.

De hz zijn in onze streken niet zo van belang aangezien het hier quasi nergens veel dieper is dan 40 m. Alleen als je op dieptes zit boven de 100 m wordt de hz belangrijk maar dan heb je meer voordeel bij een 8 graden transducer omdat je dan een kleiner bodemoppervlakte krijgt maar wel een correcter beeld.

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

o.k. mannen,
heb begrepen dat de 'kegel' ong. 10 mtr. is en dat moest ik effe weten.
dus op 40 mtr. zal die ong. 13 mtr. zijn.
van de structurescan heb ik inmiddels gehoord dat het geen 'kegel' is maar een smalle strook in de breedte.( op 455 en 800 hz).
nog bedankt!
grtz, marcel D.1013

Plaats reactie