Lowrance Radar overlay functie

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
Roald Vos
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 27, 2007 7:21 pm

Lowrance Radar overlay functie

Bericht door Roald Vos »

Beste,

Ik heb een radar en heading sensor geinstalleerd (LRA 1800 in combinatie met Lowrance GPS 7200 en heading sensor RC42) alles werkt echter mijn probleem is dat het radarbeeld deels verschoven over de kaart ligt (dit is goed zichtbaar bij een stuk land en boeien). Ik vind nergens informatie hoe ik deze beeldverschuiving kan corrigeren? Op dit moment is de overlay functie dus niet goed bruikbaar

Wie weet raad hoe dit komt of hoe dit is op te lossen?

groet
Roald

Dennis Schmitt
Berichten: 110
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:07 pm

Bericht door Dennis Schmitt »

Op www.lowrance.nl vind je een forum waar je met al je vragen mbt lowrance apparatuur terecht kunt. :wink:

Groeten,
Dennis
D1167

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

Roald,
Hier hetzelfde met mijn spullen (3 verschillende plotapplicaties van heden en verleden).
Ook de AIS ligt niet goed op de kaart.

Allen hetzelfde probleem (30 meter offset) richting Noord.
Alle applicaties draaien met navionics kaarten, daar zit ook het probleem.
Bij de Humminbird kon ik dit via de plottersoftware corrigeren.

Het wordt tijd dat Navico eens bij Navionics aanklopt

Ik zou maar niet teveel van het Lowrance forum verwachten, maar je kunt het altijd proberen.

hendrik


Hieronder een link naar het hummingbird plaatje met kaartcorrectie
http://webdisk.planet.nl/keizerh/publie ... 45_PNG.jpg

Dennis Schmitt
Berichten: 110
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:07 pm

Bericht door Dennis Schmitt »

Het lowrance-forum wordt gerund door mensen van lowrance zelf. Dus mag je aannemen dat zij je hiermee kunnen helpen. Of klinkt dat soms onlogisch? :?: :?:
groeten,
en suc6 verder

Dennis
D1167

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

Dennis Schmitt schreef:Het lowrance-forum wordt gerund door mensen van lowrance zelf. Dus mag je aannemen dat zij je hiermee kunnen helpen. Of klinkt dat soms onlogisch? :?: :?:
groeten,
en suc6 verder

Dennis
D1167
Dennis,

Ik had wat serieuze vragen over de structurescan terwijl ik toen nog geen lowrance in bezit had.
Dit had een ip-ban zonder mogelijke verdediging als gevolg.
Lowrance actieforum heeft voor mij dus afgedaan, waarbij ik het vermoeden heb dat er maar 1 persoon aldaar een kort lontje heeft of een kruitvat is.
Wellicht staan mijn vragen nog online.

Inmiddels heb ik van lowrance/navico/simrad wel de antwoorden.
Helaas voor andere Lowrancers kan ik die kennis op het lowrance actieforum niet meer delen.
Gelukkig zijn er ook andere fora.

De prostaffers zijn geen mensen van Lowrance, daar moet je in Nederland en Belgie terecht bij Simnav. Moet je wel je producten hebben aangeschaft in dezelfde landen en geen grijze import hebben gedaan.
Dit geldt momenteel echter voor praktisch iedere fabrikant.


Voor mij heeft het lowrance forum momenteel dus geen enkele zin, zolang het 1 richtings verkeer niet wordt opgeheven. Modereren is prima, maar dicteren is iets anders.

Als jij er nog wel info kunt delen, prima!


hendrik

Eddy Claes
Berichten: 38
Lid geworden op: ma feb 04, 2008 7:49 pm

Bericht door Eddy Claes »

Heb zo een beetje het zelfde probleem, zo lang je maar geen al te moeilijke vragen stelt krijg je antwoord. Voor de problemen die ik zelf niet weet op te lossen krijg ik zelfs geen antwoord op het Lowrance forum.

Gr,
Eddy.

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

hallo hendrik,
(Inmiddels heb ik van lowrance/navico/simrad wel de antwoorden.
Gelukkig zijn er ook andere fora.).
zou je eens willen vragen bij welk forum of bij wie ik dan moet zijn.
zit met precies hetzelfde probleem, als de vragen wat moeilijk worden, dan haken ze af.
mijn laatste vraag over stromingsrichtingen moest ik maar contact opnemen met de dealer, maar wat is er nou voor eenvoudiger vraag als deze?
op een gegeven moment durf je nog niet meer te diep erop en te gaan, m.a.w. ze hadden het niet graag als het te moelijk werd.
grtz, marcel D.1013

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

Probeer het inderdaad via de dealer.
Er zit een hele goede in Zeeland, die heeft ook goede contacten met Simnav.

Tevens kun je redelijk goed terecht bij http://www.bbcboards.net/zeroforum?id=13 maar dat is wel engels.

Als wij met een cluppie ergens een webstek hebben kunnen we ook verder.
Wellicht wil de beheerder hier een deeltje afschermen of wellicht kunnen we terecht bij Sieb (warrior 165), de beheerder van de Eemsvissers.

Het mooiste is zoiets als hieronder, maar dat kost veel tijd om te beheren.
http://forums.sideimagingsoft.com/index.php

Daar hebben ze zelfs een chatbox en een mogelijkheid om persoonlijke berichten te sturen.


Anders maar gewoon via de mail met een club cc-ers, maar dan heeft de rest van de wereld en ook Navico/Lowrance/Simrad er niet veel aan.

Hendrik

Roald Vos
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 27, 2007 7:21 pm

Overlay functie

Bericht door Roald Vos »

Allen,

Inmiddels dezelfde vraag ook aan simnav en op lowrance forum gesteld en keurig hetzelfde antwoord gekregen. Ik ga het advies (kalibreren heading sensor, middels 2x volledige cirkel te varen binnenkort uitproberen).

Mijn persoonlijke ervaring is overigens dat ook via het lowrance forum ik een aantal zeer nuttige antwoorden heb ontvangen.

groet
Roald
D1360

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Bericht door Mario Wauters »

Ik heb een navman 8200 met radar gps fishfinder gekoppeld aan de marifoon supper de lux maaar met de overlay of radar alleen heb ik ongeveer 10 a 20% afwijking, als ik op zicht een boei of boot recht voor heb bij dag heb ik op de radar er 10 a 20gr naast niet zonder gevaar als je blind vaart niewaar, ik heb het geprobeerd in spanje waar ik het allemaal goed wist met goed weer en goed zicht.
Het is wel zo op radar varen is prijsvaren dus let altijd goed op,men heeft mij gezegd dat je je radar moet afstellen of fijntunnen tijdens het varen?
elpescador

delta 1518

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Re: Overlay functie

Bericht door Hendrik Keizer »

Roald Vos schreef:Allen,

Inmiddels dezelfde vraag ook aan simnav en op lowrance forum gesteld en keurig hetzelfde antwoord gekregen. Ik ga het advies (kalibreren heading sensor, middels 2x volledige cirkel te varen binnenkort uitproberen).

Mijn persoonlijke ervaring is overigens dat ook via het lowrance forum ik een aantal zeer nuttige antwoorden heb ontvangen.

groet
Roald
D1360
Ligt ook vast aan de persoon die reageert.
Danny leek me wel iemand die zijn best doet en aangeeft als hij het niet weet en wel weerwoord wet te waarderen.

Nou, laat het maar weten of het al dan niet geholpen heeft als je wilt.
Ik ben uitgecalibreerd en heb het probleem nog steeds.
Compasheading is loepzuiver


Hendrik

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

Mario Wauters schreef:Ik heb een navman 8200 met radar gps fishfinder gekoppeld aan de marifoon supper de lux maaar met de overlay of radar alleen heb ik ongeveer 10 a 20% afwijking, als ik op zicht een boei of boot recht voor heb bij dag heb ik op de radar er 10 a 20gr naast niet zonder gevaar als je blind vaart niewaar, ik heb het geprobeerd in spanje waar ik het allemaal goed wist met goed weer en goed zicht.
Het is wel zo op radar varen is prijsvaren dus let altijd goed op,men heeft mij gezegd dat je je radar moet afstellen of fijntunnen tijdens het varen?

De richting (bearing alignment) van de radome moet je over het algemeen instellen.
Dat zal bij de northstar/navman niet anders zijn.
Zit vast wel ergens in je radarmenu
hendrik

Dit komt uit een boekje van een Northstar radar


Set the heading calibration (heading sensor not installed)
The heading calibration rotates the radar image on the screen so that a target dead ahead corresponds to a bearing of 0? on the screen.
1. Press RADAR so that the navigator displays radar only.
2. Find a target at least 1 nautical mile distant. Choose an obvious land target or solid object with a fixed reference such as a jetty, light house or pier. Steer the vessel until the reference target is directly head up then maintain this heading.
3. Zoom in as necessary to place the reference target near the outer edge of the screen.
4. Press Page 1, Page 2
5. Check that the chart rotation (Rotate button) is set to Hdg Up.
6. Press Page 2, Page 3, Page 4 and Install... .
7. Press Heading Calibrate then press the cursor pad left and right to rotate the radar image so that the reference target is at 0? (vertical from the centre of the radar sweep).

Plaats reactie