simrad pc30

Voor alles met betrekking tot dieptemeters, gps, plotters, radars, marifoon, enz...
Plaats reactie
Eddy Timmermans
Berichten: 68
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 4:10 pm

simrad pc30

Bericht door Eddy Timmermans »

Ik ben reeds jaren in het bezit van een plotter Simrad CP30, heb ook Garmin en Lowrance plotters. Ben in het algemeen zeer tevreden over mijn Simrad op ??n vervelend puntje na. Het gebeurt soms dat hij kuren heeft ttz. in plaats van het normale beeld weer te geven verschijnt plots een soort gekleurde ( rood, blauw en groen ) streepjeskode op mijn scherm ( vericale strepen ) Dit kan gebeuren bij het aanztten van het toestel, of nadat hij een tijdje normaal functioneert en plots verandert in streepjes. Zonder enige reden verandert dit na een tijdje weer in normale beeldweergave. Boone ( Middelburg ) zegde het is de batterij en deze werd vervangen, Resultaat : idemdito. Bij Simrad in Nederland werd het toestel gedurende +/- een week op de band getest : resultaat alles normaal. Topch vertoont hij soms nog dezelfde kuren. Stekkers werden gekontroleerd op oxiadatie : resultaat : niets.
Heeft ooit iemand hetzelfde probleem gehad en wat is een eventuele remedie. Vermits ik 2 andere toestellen heb, is het niet levensbedreigend, maar ik werk graag met dit toestel en zou graag weten wat de mogelijke oorzaak is + remedie.

Alvast bedankt, eddy timmermans / delta 1052.

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Bericht door walter de landsheer »

Eddy,
Ik heb een viertal jaar geleden hetzelfde gehad met een plotter van garmin, deze is toen vervangen door een nieuwe ( toestel was nog geen twee jaar oud)
Grtz Walter

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

te weinig stroom ? slecht contact ?

Bericht door Frans Salvo »

Eddy, ik heb dit verschijnsel in het verleden ook een paar keer gehad met een Lowrance toestel.
Ik neem mijn toestellen altijd mee naar huis en monteer iedere keer als ik ga vissen.
Door die handeling blijven de contactjes vrij zuiver door het telkens weer in en uitpluggen.
Maar enige weken terug had mijn LCX 19 hetzelfde probleem... en dit na een inactive periode van diverse weken.
Nadat ik de fiche een paar keer had in en uitgestoken, werkte mijn toestel weer normaal (en doet het dit tot nu toe nog steeds); hoop dat het zo blijft !!

In het begin van het jaar won ik die Seiwa Oyster en wou ik die thuis wat leren kennen. Bleek dat ik er quasi niets anders op zag dan ... jawel : strepen; effe mijn adapter nagekeken en bleek dat die niet voldoende Amp?re doorgaf. Met een sterkere adapter geen probleem meer.

Naar mijn idee komt het bij veel merken en boten voor dat er na verloop van tijd wat condensatie/roest/zoutfilm komt te liggen op de contactpuntjes waardoor er enig stroomverlies is.

In het verleden heb ik ook wel eens een totale reset gedaan (op aanraden van John Ezendam) en ook dit gaf het gewenste resultaat...

Ik ben in ieder geval benieuwd naar de reacties (en oplossingen) van andere leden.

grtz

Eddy Timmermans
Berichten: 68
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 4:10 pm

simrad pc 30

Bericht door Eddy Timmermans »

Frans, ik neem mijn toestel ook telkens mee naar huis, ook de totale reset is reeds gebeurd echter zonder resultaat. Heb vorige week nogmaals de supermarkt op mijn scherm zien verschijnen en na een tijdje opnieuw gewoon helder normaal beeld. eddy delta 1052

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

Eddy,

Hoe is de bedrading vanaf de CP30 voedingskabel richting accu?
Wellicht zit daar corrosie en daardoor spanningsverlies als er stroom gaat lopen.

Hendrik

Eddy Timmermans
Berichten: 68
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 4:10 pm

pc 30

Bericht door Eddy Timmermans »

Hendrik, ga het nakijken en laat iets weten, alvast bedankt voor de eventuele oplossing.
eddy, delta 1052

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

eddy,

die spanning kun je toch zeker op je toestel aflezen?
hoef je niet alles na te gaan kijken.
grtz, marcel D.1013

Arnaud Teigeler
Berichten: 32
Lid geworden op: ma jan 28, 2008 11:16 pm

Wegvallende beeldlijnen Simrad CP30

Bericht door Arnaud Teigeler »

Wegvallende beeldlijnen in een display is vaak te wijten aan het ontbreken van de aansturing van die desbetreffende lijn in het display.
Vaak zie je dan rode blauwe of groene lijnen in je beeld verschijnen, wit kan ook maar dan wordt die desbetreffende lijn continue hoog op RGB aangestuurd.
DIT heeft dus TOTAAL NIETS te maken met een back-up batterij, leuk voor de handel maar lost je probleem niet op, meer zonde van je geld.

Vroeger sprak men ook wel over het zgn. "dead pixel" dat is slechts 1 pixel die uitgevallen is, is je gehele lijn weg dan is het een "Dead line".
Meestal worden dit soort klachten veroorzaakt door in ieder geval in onze toepassingen aanboord door het vele klappen van de boot of in veel kleinere mate door vocht.
De display's in een Simrad plotter worden dmv. kleine dunne flatkabeltjes vanaf de main print naar het display aangesloten soms komt het voor dat hier een slecht contact tussenzit, en anders is het de overgang vanaf het displayframe naar de LCD display.
Meestal komen deze problemen vaker en langer voor na een eerste constatering.
Ander probleem is dat de zgn. sunview display's zeer lastig te vervangen zijn daar deze door een zgn. bonding techniek aan de glazen frontplaat zijn gelijmd (niet bij de CP30).
Ik heb regelmatig Bonding displays gerepareerd maar echt vrolijk wordt je daar niet van, gaat veel tijd in zitten plus een nieuw los display erin en dan al met al komt het op een aardig portie geduld.
In ieder geval 1 advies, ga niet zelf de unit openen als je niet weet wat je doet, en ga nooit en te nimmer met contact spray in de weer, dit is meer een soort uitstel van executie.

Ik repareer regelmatig Simrad apparatuur welke al vaak een rondje hebben gehad bij diverse bedrijven.
Kan alle soorten display's repareren en leveren.

Mocht je er niet uitkomen, contact mij even dan.

offshore - apestaartje - 12move.nl

Gr.
Arnaud Teigeler
Delta-419

Eddy Timmermans
Berichten: 68
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 4:10 pm

simrad pc 30

Bericht door Eddy Timmermans »

Bedankt voor je reactie, is iets te technisch voor mij om 100% te begrijpen, Kom ik er uiteindelijk niet uit, neem ik zker contact. Zelf ga ik zeker niet zitten of staan klungelen !
Groetjes, eddy delta 1052

Plaats reactie