orka 535/ 535s

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
jan van den berg
Berichten: 44
Lid geworden op: vr jan 16, 2009 11:45 am

orka 535/ 535s

Bericht door jan van den berg »

Beste medevissers,

ik overweeg op zoek te gaan naar een orka 535 of een 535s ( met 60- 90pk) ivm het vissen op zeer ondiep water. Wie heeft met deze boten ervaring en kan de voor- en tegens en evt verschillen noemen.
Ik lees graag jullie meningen.
Mvg,
Jan

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: orka 535/ 535s

Bericht door Frans Salvo »

Hallo Jan,

ik snap niet zo direct wat je bedoelt met die Orka en "zeer ondiep water";
als je echt ondiep watr bedoelt, dan zie ik zo direct geen noodzaak om een specifieke zeevisboot te kopen;
(elke "badkuip" vaart goed als er geen golven staan...)

de 535 is een boot die aardig goed vaart op onze Noordzee; vaart in ieder geval een stuk beter dan de 540, want die durft serieus te klappen. De 535 snijdt de golven beter. Persoonlijk zou ik er toch meer een 90 PK ophangen ipv de 60 PK.

succes

jan van den berg
Berichten: 44
Lid geworden op: vr jan 16, 2009 11:45 am

Re: orka 535/ 535s

Bericht door jan van den berg »

Hallo Frans,

ik zal het je uitleggen. Ik ben in de gelukkige positie om eigenaar van een supersnelle engelse visboot te zijn waar echt alles op en aan zit, dat apparaat loopt 35knopen, super zou je denken. Omdat ik echter sinds 2 jaar verslingerd ben geraakt aan het vissen met oppervlakte kunstaas op zeebaars en regelmatig in het noorden van het land verblijf, wil ik een boot zoals een orka 535 erbij aanschaffen om met hoogwater over ( bijna droogvallende) oesterbanken etc te vissen. Simpelweg omdat dit met mijn grote boot niet gaat vanwege diepgang en, dat is mijn ervaring, zelfs wat dieper vissende op een meter of 2-3 diepte, als ik verkassen ga en de volvo diesel start, vervolgens met de kaapstander mijn anker omhoog haal etc het hierna soms wel 30-45 min duurt voordat er weer een zeebaarsje zich meldt. Het anker op de hand omhoog halen is een hels karwei vanwege de massa van de boot, gewicht van het anker etc. De kleinere bootjes veroorzaken amper verstoring als ze gaan verkassen en alles gaat bijna geruisloos. Iets wat zeker op het zeer ondiep water vissen een prè is. Kortom: voor op zee, wrakvisserij etc heb ik een prachtige boot maar voor mijn andere tak van vissen kan ik er niet mee naar mijn zin mee uit de voeten vandaar... Omdat mensen die ook op de Wadden vissen als geen ander weten dat het er vaak vrij ruw kan zijn door getij/ wind etc wil ik dus een boot die zeewaardig is. Een badkuip volstaat dus absoluut niet.
Een 535 sx is mooi maar meteen ook vrij prijzig dus vandaar dat ik een gewone 535 of een 535s zoek en graag zou willen weten van mensen die met deze boten ervaring hebben hoe ze hun bevallen.. Ik zie wel dat een 535s alu ramen heeft ten opzichte van een gewone 535 maar is het onderwaterschip ook anders bijvoorbeeld?
Dat de 535 amper klapt t.o.v een 540 is al een eigenschap wat me aanstaat.
Grt,
Jan

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: orka 535/ 535s

Bericht door Alex Wycisk »

Dit noemen ze nou een luxe probleem 
Ik heb een geweldige beekman 505 met 75 pk etec.
Ruilen ???? Haha
Voor de visserij die jij wil gaan doen zou ik gewoon de diepgang vergelijken van de verschillende merken. Zou er zeker geen nieuwe voor gebruiken.

Succes!

Alex D561
e-tec rulez !!

marco van gorsel
Berichten: 16
Lid geworden op: di dec 11, 2007 5:42 pm

Re: orka 535/ 535s

Bericht door marco van gorsel »

hallo jan,

wat frans al aanhaalt vaart een 540 stukken minder dan een 535, een sx is wel robuuster,heeft een verhoogde vloer en hogere romp en volledig geschuimd.

gr,marco D1396

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Re: orka 535/ 535s

Bericht door Hendrik Keizer »

Op FAFB staat nog een 23 voet relcraft voor weinig.
Is dat niets?
Ook Engels.
Met 110 PK echter niet zo snel.

hendrik

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: orka 535/ 535s

Bericht door Frans Salvo »

Hallo Jan, bedankt voo je verduidelijking; als ik in dergelijke luxepositie zou zitten, dan opteerde ik voor een lichte boot; zeker geen geschuimde; weinig waterverplaatsing en met neit te veel toeters en bellen; die ik eventueel met de hand kon bijtrekken om te verkassen; een relatief kleine 4-takt er op van max 40 PK; het vaargedrag zou ik ondergeschikt maken aangezien er op de platen toch meestal geen wilde toestanden zijn (kan verkeerd zijn want daar in het Noorden heb ik nog nooit gevist...)

ik heb zelf een Cygnus Tornado en als je die diesel start op de platen, dan duurt het minimaal 30 minuten vooraleer je er terug vis ziet (als hij al terugkomt !); trouwens heel leuke visserij zo ondiep ! veel mooier en specaculairder dan op de wrakken (mijn mening dan)

en (je hebt me nieuwgierig gemaakt) "supersnelle Engelse boot die 35 knopen gaat" : Kingfisher ? of Cyclone ?

succes nog

jan van den berg
Berichten: 44
Lid geworden op: vr jan 16, 2009 11:45 am

Re: orka 535/ 535s

Bericht door jan van den berg »

Hallo Frans,

dat is dus exact wat ik bedoel. Ik zoek gewoon een no-nonsens visboot die niet te zwaar is en minimale diepgang heeft t.o.v. de boot die ik heb. Een stille 4-takt erachter en heerlijk eenvoudig "jagen" zonder ingewikkeld gedoe.
Omdat ik echter gek ben op een afsluitbaar kajuitje ( de boot blijft nl bij mijn vakantie adres) is een jumbo 535 of een warrior het net niet voor mij maar een orka heeft dit dus wel, dit is echter juist de boot waar ik zelf totaal geen ervaring mee heb en dan ook de reden waarom ik graag de voor en tegens van deze boot wil weten alvorens ik er eentje ( gebruikt) aanschaf.
Het is precies als je zegt, als je met een grotere boot met dito motor(en) wilt verkassen dan is de vis direct verdwenen want een sleutelwoord bij het baarsvissen op zeer ondiep water is bij mij absolute stilte. Zelfs een stukje ankerketting is naar mijn zin al te veel. De reden is dat hij zeewaardig moet zijn omdat ik eerst een dieper gedeelte waddenzee moet oversteken en waar het water meestal woelig is.

Hendrik, een Relcraft is feitelijk de grondlegger van de Tornado. De mal(len) van Relcraft levert de romp van de Tornado nadat Cygnus deze mallen heeft gekocht. Ook een prachtboot maar voor mij geen alternatief voor mijn ideeen.
Begrijp me aub niet verkeerd, ik ben gewoon bezeten van vissen en gek op visbootjes, groot of klein. Een van mijn visvrienden heeft een warrior 165 en ook hier geniet ik van als we een dagje samen vissen met zijn boot net zoals ik vroeger deed met een Rana. Gewoon lekker weg, hoofd leeg laten waaien en lekker vissen. Het samen vissen en lekker over bootjes ouwehoeren is toch datgene wat het mooi maakt?!

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: orka 535/ 535s

Bericht door Mark Stuyck »

Beste Jan,

Ik heb een Orka 535 in combinatie met een Yamaha 90 pk. Ik weet echt geen nadelen.
Doch denk niet dat je even snel en geruisloos het anker ophaalt bij deze boot. De combinatie weegt 1000 kg. Ik heb een ankerlier (verre van geruisloos) want met de hand het anker binnenhalen lukt alleen (bijna) niet.
Met de blaas opvaren wel.
En deze boot mag zeker 90 pk hebben doch of je nu een 90 of een 40 pk start, de baars is altijd weg.
En of hij binnen het half uur terugkomt is zeer de vraag.
Als je echt op de platen wil gaan vissen zoek dan iets in de zin van een Rana 17 met een 40 pk en een zware zeewaterbestendige electromotor. Werkt perfect en is geruisloos. Je kan er zelfs je positie naar links of rechts mee bijregelen als je voor anker ligt.
Wil je ook nog een kajuit erbij dan kan dit op een Rana 17 doch dan zal de wind je positie, als je voor anker ligt, danig beïnvloeden.
Voila, tot hier mijn persoonlijke mening.
Veel succes met je zoektocht.

Mvg,

Mark

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Re: orka 535/ 535s

Bericht door Hendrik Keizer »

Hallo Jan,

Volgens mij weet je aardig goed wat je wilt en wordt het een orka of een orka.
Hoe ken jij de geschiedenis van de Tornado zo goed?

Groet,
Hendrik

john jansen
Berichten: 24
Lid geworden op: ma jan 18, 2010 4:02 pm

Re: orka 535/ 535s

Bericht door john jansen »

Beste Jan,

Ik ben regelmatig op Texel en vertoef regelmatig op dat ondiepe water, zit jij daar
toevalig ook (camping de Robbenjager). Zouden wat info en wat er nog meer op tafel
komt kunnen uitwisselen.
Hoor het wel

grtz jj

jan van den berg
Berichten: 44
Lid geworden op: vr jan 16, 2009 11:45 am

Re: orka 535/ 535s

Bericht door jan van den berg »

Hallo John,
ik heb een Texelse kennis die daar regelmatig vist maar ik vis zelf vanaf het vaste land in dat soort gebieden. Heb jij een boot op de cocksdorp liggen? Wellicht dat ik je met hem in contact kan brengen.
Hendrik, ik heb nog voordat De Jonghe agent werd van Cygnus een 26`cyclone laten bouwen en inmiddels een 30`cyclone met 2 volvo D6 motoren. Geweldige boten en omdat ik al meer dan 15 jaar alles verzamel van Cygnus heb ik dus een aardige kennis ervan inclusief talloze foto`s etc van wat er is gebouwd door de jaren heen.
Kortom: een bootjesgek dus, hahaha.
Ik ga inderdaad voor een orka 535, spreekt me gewoon aan. Strak en no nonsense maar ik heb er alleen totaal geen ervaring mee hoe een dergelijke boot vaart en waar ik evt op zou moeten letten bij aanschaf. Vandaar dus de vraag aan de gebruikers, het meest waardevolle wat er is denk ik...

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: orka 535/ 535s

Bericht door Mario Wauters »

Ik heb alleen destijds een proefvaart met een orka gedaan ook met warior 165-175 en nadien een fishcabin 5,4 beekman dat is het ook geworden sinds 2j ik breek niemand af maaar ben wel supper tevreden van mijn keuze,om de nodige ervaring met een boot te hebben heb je niet genoeg aan een proefvaart maar moet je wel een aantal maanden of jaren met verschillende types gevaren hebben in verschillende omstandigheden,ik heb nu reeds een pak uren op onze noordzee en ook de middelandse zee gevaren en nog altijd tevreden,heb wel een volgeschuimde boot met trimvlakken bijna onmisbaar voor het klappen.
elpescador

delta 1518

john jansen
Berichten: 24
Lid geworden op: ma jan 18, 2010 4:02 pm

Re: orka 535/ 535s

Bericht door john jansen »

Hallo Jan,

Ben van plan om mijn daar te vestigen met boot en chalet, een visvriend heeft er al een
stekie. Geef mijn email adres maar door j.jansen9175@chello.nl

grtz

jj

jan van den berg
Berichten: 44
Lid geworden op: vr jan 16, 2009 11:45 am

Re: orka 535/ 535s

Bericht door jan van den berg »

prima John,
ik heb hem je adres doorgestuurd dus wellicht dat hij binnenkort contact met je opneemt.
Grtn,
Jan.

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Re: orka 535/ 535s

Bericht door Hendrik Keizer »

jan van den berg schreef:Hallo John,
ik heb een Texelse kennis die daar regelmatig vist maar ik vis zelf vanaf het vaste land in dat soort gebieden. Heb jij een boot op de cocksdorp liggen? Wellicht dat ik je met hem in contact kan brengen.
Hendrik, ik heb nog voordat De Jonghe agent werd van Cygnus een 26`cyclone laten bouwen en inmiddels een 30`cyclone met 2 volvo D6 motoren. Geweldige boten en omdat ik al meer dan 15 jaar alles verzamel van Cygnus heb ik dus een aardige kennis ervan inclusief talloze foto`s etc van wat er is gebouwd door de jaren heen.
Kortom: een bootjesgek dus, hahaha.
Ik ga inderdaad voor een orka 535, spreekt me gewoon aan. Strak en no nonsense maar ik heb er alleen totaal geen ervaring mee hoe een dergelijke boot vaart en waar ik evt op zou moeten letten bij aanschaf. Vandaar dus de vraag aan de gebruikers, het meest waardevolle wat er is denk ik...
All clear.
Volgens mij ben ik een keer mee geweest op die (of een soortgelijke) 30 voeter.
mail me maar es op hendrikkeizer@hotmail.com
Hendrik(ook een cygnus adept)

Mark van Gijzen
Berichten: 2
Lid geworden op: za mei 30, 2009 2:57 pm

Re: orka 535/ 535s

Bericht door Mark van Gijzen »

Beste Jan,

Een orka 500 zou ook een goede optie zijn. De kuip bijna net zo ruim als de 535s, echter het gewicht en handelbaarheid van de boot is vriendelijker. Deze is ook nog voorzien van een afsluitbare kajuit. Allen nog niet zo ruim te vinden in het gebruikte circuit.

Zelf heb heb ik een 535s met een Yamaha 75 pk, de combinatie bevalt prima. Goede vaar eigenschappen. Ik gebruik de boot voor de visserij die jij er mee wilt doen.

Aspecten waar ik op zou letten bij aankoop:
-Is de boot geschuimd, zowel voorkant als kuip.
-Ligt er vaste brandstoftank in? en waar?
-De ruiten. Oude model heeft wat zwakkere ruit.

Onderstaand een link naar een oud model 535.

http://www.wsv-sgravenzande.nl/aangebod ... %20535.htm

Succes met je keuze en hobby,

Mark van Gijzen

Plaats reactie