Kantje boord voor vissers

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Kantje boord voor vissers

Bericht door John Ezendam »

In De Telegraaf het verhaal, deze morgen over twee sportvissers, die omgeslagen waren met hun visbootje 18 kilometer uit de kust van Scheveningen.

Veiligheidsmiddelen? Niets.
De heren bleven drijven op een koelbox en de ander dreef in zee. Ze mogen blij zijn dat ze nog leven.

Wordt het niet eens tijd dat er voorschriften komen dat iedereen gekeurde reddingvesten en een reddingvlot aan boord moet hebben?
Ik ben ook van mening dat de zeevisclubs daar meer op moeten letten en een verplichte jaarlijkse keuring moeten instellen met daarin opgenomen dat de reddingmiddelen gekeurd zijn(met officieele certificaten) en verplicht aan boord moeten zijn. Geen goedkeuring, dan niet de zee op, onder de naam van de club.

Al met al lijkt het nergens op als je zo om je heen kijkt. Er zijn sportvissers die met o.a.pyrotechnische signalen rondvaren, die al minsten 10 jaar over de vervaldatum heen zijn.

Marco Hoek
Berichten: 67
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:16 pm

Re: Kantje boord voor vissers

Bericht door Marco Hoek »

Zie onderstaande link voor het volledige artikel over dit ongeval:

http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddin ... D=68AAADB4


Die mannen hebben wel heel veel geluk gehad.
Overigens begreep ik van één van de schippers van de Valkyrie dat er in de middag ook nog een poosje circa windkracht 5 gestaan heeft. De vraag is was je dan op zee doet met een dergelijk bootje!
Boston Whalers zijn wellicht onzinkbaar, maar het is toch ook prettig als je bootje met de juiste kant boven blijft drijven :wink:



Groeten,

Marco Hoek
D696

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Kantje boord voor vissers

Bericht door Koen De Bièvre »

De eerste vraag die bij mij opkomt is: "Wat hebben die gasten uitgespookt waardoor ze om gegaan zijn?" Het enige wat ik kan bedenken is een anker, wat vast zit in een wrak ofzo, over de zij proberen binnen te trekken... Als je dat doet en de golven "werken wat mee" draai je zo om, met gelijk welke trailerboot, dat heeft niks met die boot op zich te maken.

Door het oog van de naald heet zoiets... Ze hebben veel geluk gehad bij hun ongeluk. Een uur is best heel erg lang om hulpeloos in het water te liggen!

Het verhaal staat ook op de nationale site van de KNRM

Aad Boomman
Berichten: 143
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:43 pm

Re: Kantje boord voor vissers

Bericht door Aad Boomman »

Beste John,
Ik mag hopen dat je met je opmerkingen v.w.b veiligheidsmiddelen niet naar dit specifieke voorval wijst, jij veronderstelt dat deze mensen geen veiligheidsmiddelen bij zich hadden maar is dat wel zo?
Deze spullen bij je hebben en gebruiken zijn twee verschillende zaken,het punt is altijd de factor mens, bij zhv Ter Heijde is/was het bijv: verplicht om tijdens ankerhandelingen je zwem- c.q reddingsvest te dragen maar of iedereen zich daaraan houdt?
Verplicht veiligheidsmiddelen bij je in de boot wil nog niet zeggen dat men ze ook gebruikt.

Het is n.l een feit dat de meeste ongelukken gebeuren tijdens het ankeren en/of anker ophalen
Bij deze verenigingen ( Scheveningen en Ter Heijde) wordt jaarlijks de gehele uitrusting aan een inspectie c.q controle onderworpen en met name de noodsignalen, reddingsvesten/zwemvesten worden goed gecontroleerd.

Noodsignalen over de datum is afkeur en afkeur is geen sleutel voor de helling, dit in tegenstelling tot bijv: de Delta vissers, niks keuring men kan de zee op zonder ook maar iets van veiligheids middelen.

Met mijn reactie wil ik zeker niet goedkeuren dat het verstandig was om met het heersende weertype zover uit de kust te gaan.
mvg Aad

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: Kantje boord voor vissers

Bericht door John Ezendam »

Aad en Koen gegroet

Klopt helemaal Aad.Scheveningen is een van die verenigingen die inderdaad zware kontrolles uit voert op de boten.
Koen, ze zijn met het anker blijven haken op een wrak.

Maar toch moet je er van bewust zijn, dat je reddingmiddelen aan boord moet hebben die in orde zijn.
Reddingvlotten moeten om de drie jaar gekeurd worden, door erkende servicestations.
Reddingvesten(opblaasbare) dienen ieder jaar in Belgie gekeurd te worden en om de twee jaar in Nederland, door erkende servicestations.
Vuurwerk gaat zo'n 3 jaar mee.
Brandblussers dienen officieel ook om het jaar gekeurd te worden.
Reddinglijnen langs de boten? Velen en zeer velen hebben ze niet.
Dan heb je nog die nutteloze cylindrische radarreflectoren, die door de zaken zonder knipperen met de ogen verkocht worden etc.etc.
Het beste zou zijn, dat verzekeringsmaatschappijen zich daar eens moeten gaan bemoeien, want officieele voorschriften zijn er niet. Korting op de premie: Alles in orde aan boord.
Het allergrootste probleem is, dat het allemaal niets mag kosten.

Aad Boomman
Berichten: 143
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:43 pm

Re: Kantje boord voor vissers

Bericht door Aad Boomman »

hallo John,
Klopt allemaal en zeker dat laatste, toen ik met een bootje begon in '74 en eerst nog alleen op de Oosterschelde ging vissen kocht ik direct een kompas en zwemvesten, ik zag toen collega vissers met de mooiste boten en de duurste visuitrusting, hengels en molens, maar als je dan vroeg wat voor kompas ze hadden dan kreeg je een antwoord als; "dat heb je toch niet nodig man", ook zwemvesten vonden ze maar niks, als het weer eens omsloeg en ik in de middag met veel meer wind terug moest deed ik de vesten aan en als je dan aan de kant was vroeg men of je bang was, die eikels.
Ik heb jaren geleden, ik voer toen nog vanuit Ter Heijde, al eens een berichtje naar de Delta vissers gezonden met dezelfde strekking als jij nu doet, controleren op veiligheid die handel, ik heb toen als antwoordt gekregen dat zoiets bij deze vereniging, met een altijd open en voor iederen toegankelijke helling, erg lastig was, ik ben het hier ook wel mee eens hoor.
We moeten het verantwoordelijks gevoel van de leden hier en daar flink opkrikken.
gr Aad

hilbert van vlimmeren
Berichten: 76
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 7:56 pm

Re: Kantje boord voor vissers

Bericht door hilbert van vlimmeren »

Hallo allemaal

Ik ben het volkomen eens over veiligheid en keuringen maar we kunnen niet alles over een kam scheren als er op de weg een autoongeluk gebeurd wil toch ook niet zeggen dat iedere auto of chauffeur verkeerd bezig is ? je kan ook gewoon pech hebben we weten ook niet wat er precies gebeurd is denk aan het bootje pasgeleden op de westerschelde dit was ook een samenloop van omstandigheden
hilbert delta 1609

Aad Boomman
Berichten: 143
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:43 pm

Re: Kantje boord voor vissers

Bericht door Aad Boomman »

Hallo Hilbert,
Ik scheer zeer zeker niet iedereen over één kam, er zijn heel veel zeebootvissers die hun zaakjes zeker v.w.b de veiligheid, goed voor elkaar hebben, maar het lijkt er toch sterk op dat in dit geval de vissers met een anker handeling bezig waren zonder daarbij een zwem c.q reddingsvest te dragen, nu had het dragen van een vest het ongeluk uiteraard niet voorkomen.
Het is wel een feit, met eigen ogen gezien, dat sommige vissers de gevaarlijkste capriolen uithalen om een anker toch maar niet te verliezen.
Het ongeluk kort geleden in de Westerschelde was zeker aan deze twee vissers niet te verwijten, maar kijk ongeveer een jaar terug met de drie vissers in de Orka, waren zeer onverantwoordt ver op zee met minder geschikt ( slecht ) weer, geen radio verbinding meer, geen telefoon verbinding, kregen motor storing en konden slechts heel langzaam varen waardoor de golven van achter in de boot liepen, de motorstoring daar konden zij niets aan doen maar de zee opgaan met dergelijk weer was gewoon onverantwoordt, zij hebben het vege lijf maar ternauwernood weten te redden en dat is wat ik bedoel met het verantwoordelijkheids gevoel HIER EN DAAR opkrikken.
Ik wens U allen een goede vaart en behouden terug keer, gebruik Uw verstand.
mvg Aad

Reinier Riemens
Berichten: 39
Lid geworden op: za jan 05, 2008 5:34 pm

Re: Kantje boord voor vissers

Bericht door Reinier Riemens »

Je blijft altijd zelf verantwoordelijk en het is een hobby waar enig risico in kan zitten. Ervaring en zorgen voor goed materiaal en uitrusting verkleind dit risico. Dus zorgen voor controles van materiaal en op tijd zaken vervangen en investeren in veiligheid verkleind het risico en dan nog....door samenloop van omstandigheden of domme pech kan er altijd wat gebeuren dat is het leven. Zo zat ik een paar weken geleden ook met mijn anker vast aan een onderwaterobstakel. Na voorzichtig langs alle richtingen geprobeerd het anker los te trekken, bleef het vast. Geen bruut motor vermogen gebruikt verder, maar gewoon touw afgesneden. Voor een anker van € 45 geen risico lopen! Dan heb ik nog een boot van net over de 7 meter. Een andere zaak die mij opvalt is dat ik soms bij golfhoogte van rond de meter en er boven visbootjes van 5 meter tegenkom......op 20/30 mijl. Onbegijpelijk, zelf hanteer ik altijd de norm van 80 cm daarboven vaar ik niet uit of ga terug als de wind toeneemt. Vissen is dan niet confortabel op welke boot dan ook. Als je levensmoe bent of het lot wilt tarten tot daaraantoe, maar val een ander (redders ed) daarmee dan niet lastig, die ook gevaar hierdoor kunnen lopen.
Reinier Riemens D73

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: Kantje boord voor vissers

Bericht door Klaes Dijkstra »

Een schip is zo zeewaardig als zijn schipper. Domme pech kan iedereen overkomen en ik denk dat iedereen wel weet dat ie een anker niet zijwaarts los moet trekken en toch gebeurd het. Ik heb ook wel eens aan een wrak gezeten dat met de motor het wrakanker er niet meer uit kon drukken en heb daarbij ook weleens wat risicos genomen als het vlak weer was. Ik denk dat iedereen dit wel eens gedaan heeft maar het niet altijd durft toe te geven. Maar dan lees ik weer van een ongeluk en dan is het gewoon een kwestie van je eigen gedrag aanpassen en de kop erbij houden.
Maar sommige mensen zoeken het ook op. Met een voorspelling van 70-80 cm naar buiten gaan enz. want het valt wel wat mee. En als het een keer tegenvalt wat dan? Deze 2 mannen hebben een engeltje op hun schouder gehad en misschien wel op elke schouder 1!

Zo was ik eens weg met 30 cm later de dag liep het onverwacht op naar 90 cm. We waren niet zo verweg maar we besloten toch maar naar het wad te gaan. Toen moest het anker er nog uit. Niet dus 2 a 3 keer geprobeerd het los te drukken de boot draaide op de kop van de golf met de achter kant van de boot naar de volgende golf. Ik kan je verzekeren dat is geen prettig gevoel. Mes gepakt touw doorgesneden! Jammer van het anker en ketting want ik gebruikte dat setje al een mooie tijd. Ik had 5 meter hijsketting ervoor zwaar maar erg effectief en ben nog steeds op zoek naar een nieuw stuk. Wrakankers maakt mn broer en kosten me max 15 euro en een stukje touw ik vindt het wel prima.

Als bodem anker gebruik ik tegenwoordig het Prima anker wat onder ""Stukjes uit deltavissers om te berwaren" staat. Prima anker een aanrader.

Ik denk dat het qua veiligheid niet zoveel uitmaakt een boot van 5 of van 7 meter hebt. Deze boten zijn vaak een uitvergroting van een kleiner model van 5 meter maar veel hoger qua opbouw. en hoe hoger je bent hoe groter de uitslag op de golven is. Een lage boot heeft hier minder last van. Bovendien vallen ze vaak onder dezelfde CE keuringseisen. Onderschat de ze nooit een bootje van 5 maar ook van 7 meter ligt zomaar op de kop.

Reinier Riemens
Berichten: 39
Lid geworden op: za jan 05, 2008 5:34 pm

Re: Kantje boord voor vissers

Bericht door Reinier Riemens »

Nou Klaas een boot van 5 m van ongeveer 500/600 kilo en hoogstens 2,20 breed en een boot van 7.20 van 1300 kil0 en 260 breed maakt toch echt een wereld van verschil wat die kan hebben kwa belasting over de zijkant. Ik spreek uit ervaring, die ligt echt niet zo snel om, ook het nodige meegemaakt met anker perikelen met volle stroom en golven op de zijkant. Dan nog meer te zwijgen over het hogere vrijboord wat toch zorgt dat hoge rollers en buiswater niet zomaar binnen slaan. Bij mijn vroegere 5 m bootje (triss 52) wat ook heel zeewaardig en stabiel was was dat een stuk minder. Neemt niet weg dat je je gezond verstand moet gebruiken en geen risico`s moet nemen.
Reinier Riemens D73

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Kantje boord voor vissers

Bericht door Mark Stuyck »

Hallo,

Op zee kan je niet voorzichtig genoeg zijn.
Maar wat velen vergeten is dat het ook op de weg veilig moet zijn.
Veel te zware boten op ongeremde niet gekeurde trailers.
Iedereen maakt in zijn viscarriere wel eens mee dat er een lager vastloopt.
De dag dat dit gebeurt op een ongeremde niet gekeurde trailer zijn de gevolgen niet te overzien.
Buiten het menselijk leed komen er nog eens de financiële drama's boven op. De verzekering zal zich distancieren en zal al het uitbetaalde geld voor schade en slachtoffers terugvorderen van de booteigenaar.
Elke zeevisboot moet op een geremde en gekeurde trailer staan want hij zit gegarandeerd boven de 750 kg.

Mvg,

Mark

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Kantje boord voor vissers

Bericht door Koen De Bièvre »

Ongevallen gebeuren, even niet opletten en als het dan tegen zit, heb je prijs... Vooral als de routine van jaren in je handelen sluipt, wordt het link. Ankertje over de zij halen op een rotzee terwijl het vast zit... niet slim, levensgevaarlijk. Maar wie zegt dat het zo gegaan is? Als alles even tegen zit, heb je het zitten, ook al heb je het al 1.000 keer zo gedaan. Daarom heet dat ook een ongeluk. Niemand doet dat bewust verkeerd hé... Verder is een boot zo zeewaardig als z'n bemanning. Klink en is afgezaagd, maar heel dikwijls is dat wel waar.
Ken je grenzen.

Wat ik in de loop der jaren ook geleerd heb, is dat wanneer je niet meer kan vissen met een boot van 5,20 meter, het ook niet meer gaat met een boot van 8 meter. Het enige verschil is dat die boot van 8 meter de rottigheid veel beter en veiliger verteert tijdens het varen, maar lekker vissen doet het ook niet. Ik hoef niet zo nodig achter de horizon te verdwijnen, korter bij zit ook vis, soms zelfs meer en beter dan ver weg...
Ken je grenzen.

Dik 5 bft en, golven van 80 cm zijn geen omstandigheden om naar de wrakken te varen met een boot van 5 meter en een beetje. Als daar nog een beetje wind en 15 cm bijkomt, zit je zo in de hele grote problemen! Verhalen over vaartijden van meer dan 5 uur voor 50 mijl klinken misschien stoer aan de toog in de kroeg, maar op mij maken ze geen indruk, integendeel!
Ken je grenzen!

Wat betreft het keuren bij de Deltavissers. Tijdens bestuurs- en algemene ledenvergaderingen is daar al menig keer over gediscussieerd. Telkens was de conclusie dat we weinig anders kunnen doen dan onze mensen regelmatig op hun verantwoordelijkheid wijzen en hun goed zeemanschap aanspreken en wel om volgende redenen:
- Onze leden en hun boten zijn te vinden van Breskens tot Stellendam en alle havens daartussen tot ver in het achterland.
- Onze leden gaan te water van de Maasvlakte tot Breskens
- Onze leden maken gebruik van openbare trailerhellingen
- Wij hebben geen stok achter de deur zoals een sleutel voor een slagboom

Keuringen voorkomen trouwens ongevallen zoals dit niet.

Wat betreft de reddingsmiddelen. Op bootjes zoals die van ons, vind je inderdaad zelden of nooit een vlot. Als er al eentje aan boord is, zit dat in een tas ergens voorin of onder de vloer. Als je boot dan omgaat heb je aan dat vlot even veel als aan een fiets zonder wielen. Vlot onbereikbaar = onbruikbaar. Een vlot is absoluut super als dat zo opgesteld kan worden dat het automatisch opent bij een ongeval, dan is er werkelijk niets wat dat kan overtreffen. Ook daar bots je heel vaak op de grenzen van de mogelijkheden van een trailerboot. Vuurpijlen, vesten en brandblusser (1 en 2 kilo-blussers hoeven niet jaarlijks gekeurd te worden, die zijn 5 jaar geldig en moeten dan vervangen worden) behoren tot de wettelijk verplichte inventaris. Als dat niet in orde is ben je in overtreding en speel je met je eigen veiligheid. Als je daar bewust je gat aan veegt, ben je een dikke foemp die niet op het water thuis hoort!

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: Kantje boord voor vissers

Bericht door John Ezendam »

Koen,

Even over de keuringen:

Pyrotechnische signalen zijn maar 3 jaar geldig. Zie de datum op de valschermsignalen en de handstakellixhten.
Brandblusser, als je de scheepvaartinspektie volgt, moeten om het jar gekeurd worden.
Reddingvesten om de twee jaar/

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Kantje boord voor vissers

Bericht door Koen De Bièvre »

John,

Klopt voor grote blussers.

Onze bootjes vallen niet onder scheepvaartinspectie en derhalve volstaat het om een "wegwerp"-blusser van 2 kilo aan boord te hebben. Die dingen hebben voor de Nederlandse markt een productiedatum en zijn vijf jaar na datum geldig. Voor de Belgische markt staat er gewoon een vervaldatum op. Na deze data dient de blusser bij het klein gevaarlijk afval gezet te worden en vervangen door een nieuwe.

Dat vuurpijlen maar 3 jaar geldig zijn weet iedereen die een vaarbewijs gehaald heeft zowiezo, ik heb het er alleen niet bijgeschreven. Het ging om de keuring van de blussers en hun geldigheid...

Bram van Haaften
Berichten: 25
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 9:54 pm

Re: Kantje boord voor vissers

Bericht door Bram van Haaften »

Beste deltavissers,

ik weet niet of dat het verongelukte bootje (S105) was gekeurd en geen veiligheids middelen aan boord had. Ik wil een lans breken voor de botenvereniging (De Afrit). Ik ben zelf lid (ook van de Deltavissers) van deze vereniging.
In het voorjaar is hier weer een botenkeuring geweest. Naar mijn mening (ervaring) word hier uitermate serieus mee omgegaan. Spullen niet in orde geen sleutel van de helling.

Hartelijke groet
Bram van Haaften
S 122
Delta 1580

Plaats reactie