bb motor suzuki 115 pk

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

bb motor suzuki 115 pk

Bericht door walter de landsheer »

collega's
heeft er iemand ervaring met de nieuwe generatie suzuki bb motoren.
liefst meer info over een 115 pk viertact.

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Hai,

Zelf heb ik overwogen om een Suzuki aan te schaffen welliswaar geen 115 Pk maar een 80 Pk.
Bij diverse bedrijven gesproken over deze motoren,het zijn zeer betrouwbare motoren maar missen onderin veel kracht. Ze zijn fluisterstil, maar worden vaak aanbevolen voor cruisers.

Zelf heb ik uiteindelijk gekozen voor een 75 PK Evinrude e-tec.
Een direct ingespoten 2-tact welke zeer stil loopt ( vergelijkbaar met 4 tact ) Wat betreft emissie zijn zijn ze geclassificeerd in 3 sterren ( hoogste emissie-eisen )
Een ander groot voordeel van deze motoren is het enorme koppel onderin !! en het lage gewicht ( waarom leggen wij onze benzinetankl voorin ?? )!! en de lagere onderhoudskosten.
Geen kleppen stellen geen aandrijfriemen enz enz...

Voor mij was de keuze eenvoudig, maar het is maar wat je wil.

De Evinrude e-tec motoren zijn compakt, licht en krachtig en bieden naar mijn idee alleen maar voordelen.
3 jaar geen onderhoud is ook een leuk voordeel.

Kijk eens op www.evinrude.com
Zelf heb ik mijn motor wel ver uit de buurt besteld, maar dat was een centenkwestie... wil je daar wat over weten mail me dan ff.

Veel wijsheid met je keuze !

Groetjes Alex.
e-tec rulez !!

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Nog een aanvulling ...

De 115 Suzuki is een opgevoerde 90 PK, Evinrude heeft dit niet ( overigens een V4 )Vanaf 90 Pk zijn deze motoren ook in Wit te krijgen.

Verschil in gewicht is zo,n slordige 30 Kg !!

Groetjes Alex.
e-tec rulez !!

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Bericht door harrie cas »

ha walter ik ben zaterdag in viersel geweest auqa fun sports misschien ken je die zaak verkoopt hoofdzakelijk yamaha we hadden een gesprek over de 115 yamaha 4 takt die verbruikt per uur bij volgas 20 liter en de prijs is heel gunstig heb een prijslijst meegekregen schilt ongeveer 2500 euro tegenover holland.per toeval kwam ereen klant binnen die er ook 1 heeft achter een orka 540 dus we kwamen in gesprek en kregen het over verbruik en hij vertelde mij als ie vanuit neeltje jans naarmexicanen vaarde met 3500 toeren was ie nog geen 30 liter kwijt op en neerdat is toch een 50 mijl.dus reken maar uit.

Peter Beeckman
Berichten: 121
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:18 am

Bericht door Peter Beeckman »

Dat verhaaltje over die 20 liter zou ik toch met een korrel zout nemen. Er zijn heel wat factoren (vorm boot, gewicht, diepteligging, toerental, planering, stand motor, ...) die het verbruik van je motor beinvloeden. Als je 0,8 liter/mijl verbruikt heb je toch al een heel goede motor, voor 50 mijl zou dit neerkomen op 40 liter. 30 liter zou dus een uitstekende prestatie zijn, het kan waarschijnlijk wel maar ik zou persoonlijk toch op meer rekenen.

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

115 pk bb motor

Bericht door walter de landsheer »

collega's
heb ze inderdaad eens allemaal vergeleken en yamaha is de enige wat geen opgevoerde 90 pk is.
maar naar het schijnt zou yamaha in onderhoud en aankoop veel duurder zijn dan suzuki.
de motor komt achter een beekman 540 fish cabin, dus al jullie tips zijn welkom .
groetjes

Han van der Graaf
Berichten: 2
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 9:38 am

Bericht door Han van der Graaf »

Ik heb zelfs sinds 2004 een 540 fish cabin met een 90 pk evinrude etec erachter. Wat al eerder is aangegeven scheelt dat heel wat kilo's met een 4 tact van hetzelfde vermogen. Daarnaast is de motor denk ik even zuinig als een 4 tact en scheelt het je heel wat in onderhoud. De mijne heeft net z'n eerste onderhoudsbeurt gehad! Dit is om de 3 jaar nodig. De trekkracht onderin is fenomenaal. Iets wat ons zeker van pas komt met het waterskien wat we zomers nog wel eens doen. Voor mij is dit vermogen meer dan voldoende achter deze boot. Ik zou dus niet eens een 115 pk adviseren. Mocht je meer info willen of eens meevaren dan mail je mij maar.
Groet,
Han D1224

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Hai,

Ik heb mijn boot ook bij Beekman vandaan , superzaak !!

Helaas leveren ze geen Evinrude, achter een 540 fish is een 75 PK evinrude e-tec een zeer mooie combi, mijn motor ga ik in Drente laten monteren.. is ff rijden maar het prijsverschil met de gangbare prijzen is wel de moeite waard !!! De 90 is ook een optie......115 is dan beslist een overkill !!!!

De rede dat er een 115 Pk Suzuki achter zou moeten is het lage koppel van deze motoren.........
e-tec rulez !!

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Bericht door harrie cas »

daar ga je straks ook de prijs van terug zien als je hem weer inruilt dat is net met een auto een eend en een mercedes.

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Ga je er mee varen of er mee ruilen ????

ze worden steeds populairder.......
e-tec rulez !!

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Bericht door harrie cas »

ik kocht elke 2 jaar een nieuwe en moest er dan maar weinig bijleggen en ik had altijd alles up to date. maar helaas laat m,n gezondheidniet meer toe om te varen en te vissen.

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Getver man, gelukkig is er een forum waar je dan ook van je hobby kan genieten toch ?

Groetjes Alex.
e-tec rulez !!

Ard Hulsen
Berichten: 107
Lid geworden op: do okt 25, 2007 1:35 pm

Bericht door Ard Hulsen »

Hallo

ik heb een orka 535SX heb er een nieuwe suzuki 90 achterlaten hangen voor heen hing er een 85PK yamaha achter hij vaart als een raket en is zeer zuinig maar kan wel me kop minder drukken heb ik het gevoel oorzaak : doordat deze moter 50 kg zwaarder is als de oude 2 takt ( 170kg ) nu valt dat wel weer op te lossen met trimplaten maar ben er eigelijk wel tevreden over zo als hij nu vaart als je meer vragen er over hebt of iets zou willen weten kan je me natuurlijk achter even mailen ardhulsen@live.nl



Groeten Ard

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Laat je ons nog weten wat het gaat worden ??

Veel sterkte met je keuze !!

Groetjes Alex D561
e-tec rulez !!

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

suzuki

Bericht door walter de landsheer »

collega's
ga toch bij suzuki 115 pk blijven, omdat ik eigenlijk geen negatieve reacties heb gekregen. ( zelfs positieve via email) . elke motor uitgezonderd evinrude e-tec is in die klasse opgevoerd. het gewicht is ongeveer allemaal hetzelfde buiten de e-tec (deze is 22 kg lichter) .heb nog kontact gehad met beekman en een 115 pk is geen probleem voor een 540 fish cabin, het voordeel is dat je nooit vol gas zal varen met een 115 pk en dat je altijd wat reserve hebt. ook zit ik met het probleem dat ik in een haven lig en toch zoveel mogelijk de motor moet spoelen met zoet water, en jaarlijks eruit ga voor onderhoud en antifouling .
iedereen bedankt voor info
groetjes d 1128 walter

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Walter,

Veel plezier met je nieuwe boot en motor !!!

Ik kom je nog wel eens voorbij varen met mn 75 pktje hahahaha grapje.

Groetjes Alex.
e-tec rulez !!

Marco Van Meeuwen
Berichten: 174
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:02 pm

Bericht door Marco Van Meeuwen »

hallo

we zijn aan het denken om een nieuwe boot aanteschaffen,, en ook een nieuwe motor,we hebben alles overwogen en zijn toch bij een suzuki 175 pk beland?
we hebben ook gehoord voor een e-tek maar dit is en blijft een tweetakt
de hierboven genoemde stellingen zijn waar ,,,,,, maar????
de suzuki is wel zuiniger dan een e-tek en wat betrefd de onderhouds beurten dat is ook niet echt waar,de olie die je verbruikt bij een e-tek is veel d uurder dan van een viertakt, een suzuki heeft ook geen riem maar is met tandwielen(de nieuwe ) en de kleppen die stellen zich automatich.
wat betrefd de staart van de twee???? die zijn net zo onderhouds gevoelig
die moeten toch elk jaar hun beurtje krijgen,doe je dat niet ga je op een dag toch eens raar opkijken.
we hebben zelf een beekman 540 gehad met een 80 pk yamaha die haalde een top van 62per uur en een verbruik van 0,8 LITER per mijl
een dagje op zee koste ons een 52 liter en dan hadden we ongeveer 70mijl gevaren aan 4000 toeren
deze motoren zijn zeer sterk en betrouwbaar ,,,,, maar wel duurder
ik weet niet wat je de 115pk moet betalen? maar wj hebben de onze175
PK 13000? betaald alles in

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Gelukkig is en blijft een Evinrude een 2-tact........lichter en met meer koppel.

Maar uiteindelijk zal je mij niet horen over de kwaliteit van een Suzuki !!

Het is maar wat je wil he ?

Visgroeten

Alex.
e-tec rulez !!

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Het blijft moeilijk motoren met elkaar zo maar te vergelijken. Je zult in ieder geval de (opgegeven) specificaties, aantal hp, verbruik, uiteindelijk vermogen aan de schroef etc. op een juiste manier naast elkaar moeten leggen.
Zo ook prijs en onderhoudskosten.

Hoezo: het is en blijft een tweetakt ?
Niet voor niets is ( was ?) al een eeuw lang de tweetakt de meest betrouwbare ( in relatie tot omvang, gewicht, vermogen, simpele werking handzaamheid, etc.) oplossing als buitenboordmotor.
Met name de strengere milieu-eisen - en dat is heel wat anders - hebben daar verandering in gebracht, maar wat mij betreft bewijst E-tec dat de tweetakt zeker niet van de baan is.


Marco:
.....die moeten toch elk jaar hun beurtje krijgen,doe je dat niet ga je op een dag toch eens raar opkijken.
Het beste lijkt me het hele jaar door je motor uiterlijk regelmatig te controleren en het onderhoudsschema aan te houden. Dat is al extra strak opgesteld vanwege garantie, veiligheid etc..... Te veel nodeloos sleutelen aan een motor die in orde is, werkt weer kans op fouten in de hand.
De versnellingsbakolie en waterpomp van je auto vervang je toch ook niet zo maar elk jaar ?

Groet
Dre.

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Nog belangrijker voor het onderhoud van je motor is het aantal vaaruren dat je maakt en of je motor het hele jaar of een seizoen in het water hangt...dan heeft hij idd meer onderhoud nodig.

Mijn boot ( dus ook de motor ) gaat na elke vaart schoongespoeld de eigen garage in, dus ik denk dat het staartonderhoud wel meevalt in dat geval.


Maar zoals met alles .. zoveel mensen zoveel wensen.

Greetzz Alex.
e-tec rulez !!

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Onderhoud staartstuk

Bericht door Mark Stuyck »

Dag Alex,

De vaaruren spelen inderdaad een belangrijke rol wat betreft het onderhoud van je motor. Wat nog belangrijker is: vele korte stukken varen zijn veel belastender dan ??n keer lang doorvaren.
Wat betreft het onderhoud van je staartstuk. Hier speelt ook de stilstand een belangrijke rol. Om de olie in het staartstuk en het staartstuk zelf in goede conditie te houden zou de motor minimum om de 3 weken dienen te draaien. Langer stilstaan is niet goed voor het staartstuk.
Tweetakt of viertakt. Viertakt is er enkel om 2 redenen gekomen. Het milieu en het zuiniger zijn. Doch dat laatste is met de E-tec niet echt meer van toepassing.
En het is duidelijk dat indien je je boot (met motor) in de haven laat liggen, de levensduur (en de restwaarde) aanzienlijk inkort, ook al spoel je de motor na elke tocht.
En verder is merk en type een persoonlijke keuze. Tussen de 4 topmerken zit geen slecht merk tussen.

Mvg,

Mark

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Dag Mark,

Ben ik helemaal met je eens hoor ..

Trouwens de e-tec is niet alleen zuiniger maar heeft ook een 3 sterren emissie label !!

Zoals ik al zei .. zoveel mensen zoveel wensen.

K heb zelf een Mercury EFI gehad .. ook niks dan goeds. ( hoewel miste wat kracht gheghe )

Mzzllsss
e-tec rulez !!

Tack Ronny
Berichten: 3
Lid geworden op: ma nov 05, 2007 10:30 pm

Bericht door Tack Ronny »

Dag Han,
Zou deze week een nieuwe motor e-tec kopen.Mijn probleem is een beetje of ik moet gaan voor een 90 of 115.
Normaal ging ik eerst voor een 90 maar de dealer zegt dat ik misschien beter ben met een 115 daar ik deze minder zo belasten, door minder toeren te varen,en zo nog minder zou verbruiken.
Graag zou ik eens uw mening hebben daar U met een fisch cabin en ik met jumbo 535 vaar en dat toch gewicht een beetje evenredig is.
Ik weet niet wat uw verbruik aan toeren en snelheid zit,en of daar dan nog overschot op zit.
Hartelijk dank Ronny email: roan@pandora.be

Plaats reactie