Ben Biondina: Vangstbeperking kabeljauw Frankrijk

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Ben Biondina: Vangstbeperking kabeljauw Frankrijk

Bericht door Mark Stuyck »

Dag Ben,

In ??n van je reacties las ik het volgende:

"Zeer recentelijk is er aan de kust in Frankrijk (omgeving Calvados) een maatregel gekomen van de overheid om niet meer dan 10 kabeljauwen aan te voeren....."

Kan je hierover iets meer uitleg geven aub? Geldt deze beperking in heel Frankrijk? Mogen wij als sportvisser in Frankrijk slechts 10 kabeljauwen aanlanden?
Wat houdt deze beperking juist in?
Is ze al in werking?
Alvast dank.

Mvg,

Mark

Ben Biondina
Berichten: 108
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 3:06 pm

Bericht door Ben Biondina »

Hallo Mark,

Ik weet helaas de details ook niet. Volgens mij gaat het om een "plaatselijk" arrondissement (Calvados) die het blijkbaar logisch vinden dat de sportvisser ook wordt beperkt in de vangst van kabeljauw. Het geheel lijkt op de maatregel in Belgi?.

Vriendelijke groet,

Ben :cry:

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Franse tekst

Bericht door Frans Salvo »

Hierbij de volledige franstalige tekst :

"
Le pr?l?vement maximum autoris? de cabillaud ? bord des navires de plaisance, de quelque pavillon qu'ils soient, est de dix unit?s de taille r?glementaires par navire et par sortie de peche dans les eaux de la division CIEM VII d des d?partements de la Manche, du Calvados, de la Seine-Maritime, de l'Eure, de la Somme, du Pas-de-Calais et du Nord telles qu'elles sont d?limit?es par l'arr?t? interminist?riel du 21 juin 1978 susvis?.
La p?che est donc r?glement?e depuis la commune de Flamanville (d?partement de la Manche) jusqu'? la commune de Grand Port Philippe incluse (d?partement du Nord).

"
Hierbij tevens een korte vertaling :

Er mogen nog maximaal 10 kabeljauwen worden aangeland per dag en per boot, ongeacht de nationaliteit van die boot. En dit in de zone tussen de gemeente Flamanville en de gemeente Grand Fort Philippe inbegrepen.


In mensentaal komt het er op neer dat je vanaf Gravelines en verder richting zuid, beperkt bent tot het aanlanden van maximaal 10 kabeljauwen per dag en per boot. Enige discussie kan er nog zijn over het "per dag" wat niet strikt hetzelfde is als "par sortie".

In de zone tussen Gravelines en de Belgische kust is er NOG geen beperking ingesteld = andere sectie van de Noordzee. Je moet geen helderziende zijn om te beseffen dat het ook hier niet lang meer gaat duren.... en als je dan in Belgisch viswater komt mag je nog maximaal 15 kg gul aanlanden.

leve het "eengemaakte" europa ?????

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Vangstbeperking

Bericht door Mark Stuyck »

Dag Frans en Ben,

Even een aantal mails gedaan met mijn Franse pilker leverancier.
Van Gravelines tot beneden geldt de beperking van maximum 10 stuks kabeljauw per boot en per trip. De controles zjn veelvuldig en de boetes zijn zeer hoog. Het aantal trips is onbeperkt.

Tussen Gravelines en de Belgische grens geldt er (voorlopig) geen beperking.
De haven Grand Large van Dunkerque is een oplossing. Hier zouden verschillende trailerhellingen zijn. Via Google maps zag ik er enkele.

Mvg,

Mark

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Bericht door Koen De Bièvre »

Het gaat om ICES-vak VIId.
De noordelijke bovengrens daarvan is de 51e breedtegraad.
Duinkerke valt er n?t boven. (2-3 mijl) Vaar echter niet te veel naar het zuiden, want dan zit je zo in de 50-ers...

Tussen de 51e breedtegraad en de grens met Belgisch water ben je nog vrij.

In het zuidwesten geldt de beperking tot Cherbourg. (2? Oost)

De baars valt (voorlopig?) nog niet in het besluit.

Chris De Swerdt
Berichten: 12
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:49 am

Bericht door Chris De Swerdt »

Opnieuw weer zo'n nep maatregel waar je broek van af zakt ...? 10 stuks per boot maar nergens staat beschreven welke 10 natuurlijk dus je vangt er 20 en op het einde van de dag gooi je de 10 kleinste terug, dood uiteraard ! Ik denk niet dat het kabeljauw bestand er beter van gaat worden, zo cre?ert men discards ook voor sportvissers ! Idem voor de 20 kg regel in Belgi?, daar zie je net dezelfde gekke scenario's en niemand die er beter van wordt.... In Nederland heb je (nog) geen beperkingen en wij maken de keuze zelf wel, zondag zijn er ook 10 tallen gulletjes aan de maat terug over boord gegaan omdat we er genoeg hadden. Stropers vind je overal maar limieten op het aantal te vangen vissen is geen oplossing, integendeel.

gr Chris

Plaats reactie