beperking visvangst zeebaars en kabeljauw in belgie

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
De Loose Eddy
Berichten: 53
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 9:28 pm

beperking visvangst zeebaars en kabeljauw in belgie

Bericht door De Loose Eddy »

Heb onlangs op de radio gehoord dat de beroepsvaart in belgie 11% meer kabeljauw mag vangen in 2008 . En wat denk je wat de sport vissers mogen doen in belgie , je kunt het al raden zekers

Gedurende 2008 is het aan zeehengelaars, die vissen vanuit vaartuigen die niet beschikken over een visvergunning verboden om in totaal meer dan 20 kg kabeljauw en zeebaars, waarvan maximaal 15 kg kabeljauw, per ingescheepte persoon en per zeereis aan boord te houden, over te laden en te lossen. De vis dient in gehele staat te worden aangevoerd en mag ontdaan zijn van ingewanden.


bron gevonden op de volgende website :
http://www2.vlaanderen.be/ned/sites/lan ... /1218.html

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Bericht door Koen De Bièvre »

Maak u geen illusies, die beperking zal NOOIT meer weggaan. Die is er niet gekomen om de paaibestanden op te krikken, die is er gekomen om het zwarte circuit aan te pakken. En wat is er gemakkelijker dan met het badwater ook het kind weg te smijten?.. Al de rest is "dikken truut in pakskes"

Ben Biondina
Berichten: 108
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 3:06 pm

kabeljauw en zeebaars

Bericht door Ben Biondina »

Waarom de Belgische regering dat nodig vindt?:
Onderstaand de originele tekst!

Overwegende dat de wrakvisserij beoefend door zeehengelaars resulteert in het afvangen van moederdieren van de vissoort kabeljauw waarvan het bestand op instorten staat;
Overwegende dat ten gevolge van de extreem lage vaststelling van de TAC van kabeljauw er nationaal strenge vangstbeperkingen worden opgelegd aan de beroepsvisserij en dat bepaalde niet-beroepsmatige visserijactiviteiten, met name het zeehengelen vanuit vaartuigen die niet beschikken over een visvergunning, kunnen leiden tot concurrentievervalsing en dat het derhalve billijk is dat ook deze niet-beroepsvissers aan een vangstbeperking op die vissoort worden onderworpen;

Zij hebben dus een besluit genomen op basis van de wrakvisserij.....
Vriendelijke groet,

Ben Biondina
:o

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

dikken truut

Bericht door Frans Salvo »

Zoals Koen het reeds omschrijft is een en ander gewoon dikken truut;

de 20 kg regel heeft niets te maken met het beschermen van "moederdieren" zoals gemakshalve in de motivatie van de wet is opgenomen;
Zoek het maar in het feit dat een bepaalde beroepsvisser zijn (politieke) familie zodanig heeft weten te overtuigen, dat die een wet heeft geforceerd waardoor vissertje pesten een hobby is geworden en een reden om extra boten te kopen voor de controle van sportvissers.

In 2007 hebben we in Belgi? bijna een maand lang (december) geen kabeljauw mogen aanlanden door het opgeviste quotum. Dat er daardoor een pak charterboten serieus inkomstenverlies lijden, laat hen siberisch koud. Datzelfde quotum is voor 2008 weliswaar verhoogd, met 11% dacht ik, en dus zou je kunnen veronderstellen dat die maatregel eind 2008 niet meer zou moeten; ik vrees dat we ons geen illusies moeten maken en dat we ook eind 2008 weer met een algeheel verbod gaan te kampen hebben.

Zou het niet effici?nter zijn indien er voor de kabeljauw een andere periode in aanmerking wordt genomen : namelijk van maart tot februari, en dat bijgevolg het al of niet uitputten van het quotum op die periode zou gebaseerd worden.
Als we weten dat de meeste "moederdieren" in januari en februari hun eieren/hom afzetten, zou een verplichte stop, omwille van uitputting quotum, ook meer resultaat hebben ! en bovendien aansluiten bij hetgeen waar wij sportvissers al lang voor pleiten : een gesloten tijd voor kabeljauw in die periode.
En als we dan ook nog eens europees willen denken, dan zou die belachelijke eenzijdige Belgische maatregel, met zijn volle 60 km kust, overbodig worden.

Het is wel jammer om totaal geen spreekbuis te hebben in Belgi? voor de sportvissers...en kom hier niet af me het VVHV aangezien die zelfs niet reageren als je om uitleg of toedreding vraagt...

Ben Biondina
Berichten: 108
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 3:06 pm

Bericht door Ben Biondina »

Hallo Frans,

Je hebt 100% gelijk als het gaat om maatregelen die effectief werken. In de wereld neemt Belgi? 0,3% (geen grap!) van de totale bevissing voor haar rekening. De visvangst -zeker door sportvissers- is helemaal niets. Ook niet op de landelijke quota van Nederland en Belgi?. En......alsof een boomkorvisser geen moederdieren zou vangen......! Te gek voor woorden. En het meest gekke is nog dat de sportvisser solidair moet zijn, ja, ja, zo ken ik er ook nog wel een paar! In mijn ogen is het een maatregel die niets bijdraagt aan de overbevissing. O ja, wie heeft die overbevissing eigenlijk veroorzaakt? Juist, de beroepsvisser zelf.......

Wij verschillen dus niet van inzicht. Ik wilde alleen maar "teasen". Een zeevisclub in Belgi? oprichten onder "Nederlandse vlag"? Ik weet niet of dat haalbaar is. Komt nog bij dat de zeevisser "vrij" is en zich niet hoeft te organiseren. Geen inkomsten.... geen belangenbehartiging.

Vriendelijke groet,

Ben :wink:

Kevin Deckers
Berichten: 15
Lid geworden op: ma jan 14, 2008 2:03 am

Bericht door Kevin Deckers »

was inderdaad wel klote dit jaar, vooral omdat ik eindelijk eens een superjaar had wat gullen vangen betreft, met men eigen bootje, dat was dus eigenlijk constant catch and release, en anders zou het gewoon filleren van visje geweest zijn en de vriezer in, en geregeld smullen maar, maar ja, ze pesten ons wel redelijk graag in belgie, ze houden er geen rekening mee dat de sportvisserij veel hogere economische belangen heeft dan de beroepsvisserij, al het vismateriaal die verkocht word, al de charters die uitvaren, de prachtige vis die gevangen word, mensen betalen daarvoor, en dat zien ze hier niet in, en ze maken hier zo alles kapot :(
zeebaarsvissen, niet zomaar vissen, een manier van leven

Plaats reactie