Eindelijk weer een boot.....

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Jeroen Spierings
Berichten: 43
Lid geworden op: za nov 17, 2007 6:08 pm

Eindelijk weer een boot.....

Bericht door Jeroen Spierings »

Hallo allemaal,

Een jaar of 8 geleden heb ik voor het eerst een bootje aangeschaft, een pilot 480 met 25 pk motor. Ben toen lid geworden van de deltavissers en heb een jaar of 4 met veel plezier ( en weinig succes ) op de Oosterschelde en voor de kust gevist. Kwam er echter al snel achter dat deze combinatie niet echt geschikt was voor onze soort visserij. De lange lage kajuit was erg onpraktisch en nam veel te veel visbare ruimte in beslag. Ook het motorvermogen was aan de lage kant.
Toen wij thuis voor een grote verbouwing stonden heb ik de knoop doorgehakt en m'n bootje te koop gezet. Deze was gelukkig zo verkocht en het plan was dit geld apart te zetten, wat bij te sparen en na de verbouwing een andere boot te kopen.
Weet nu ondertussen dat verbouwen en sparen niet samen gaan, zelfs de centen van m'n bootje waren in de verbouwing t aan zitten!!! En ook de geplande 2 jaar voor de verbouwing werden er 3 en toen moesten we dus nog een tijdje flink overwerken en bijklussen maar.....
2 weken geleden dan toch eindelijk een nieuwe ( gebruikte ) boot gekocht, een orka 540 met 90 pk Honda vtec. Een trailer had ik naar aanleiding van een gesprek op de beurs al over kunnen nemen van een collega deltavisser, Henk bedankt, haal m binnenkort op! Kan de boot eind mei ophalen, zodat we van de zomer eindelijk weer kunnen gaan vissen, ik kan niet wachten!
Nu heb ik meerdere vragen maar wilde er met 1tje beginnen mbt de apparatuur; navigatie en dieptemeter/visvinder zijn aan boord, marifoon of deltabak niet. Ga deze maand basiscursus marifonie doen want een marifoon komt er sowieso. Is het naast de marifoon, wil ook wedstrijden mee gaan vissen, noodzakelijk ook een deltabak aan boord te hebben? En zo ja hoe deze te bestellen? Ook jullie advies mbt een goede, liefst niet al te dure, marifoon zou welkom zijn.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten,
Jeroen spierings D 1154
Vriedelijke groet,

Jeroen D-1154

Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Re: Eindelijk weer een boot.....

Bericht door Pim Janse »

Hoi Jeroen, gefeliciteerd met je nieuwe boot ;-) !
Ik heb enkele jaren geleden ook een boot aangeschaft en daar toen ook direct een marifoon in gezet. Ik heb toen een Northstar Explorer 725 er in gezet - ideaal apparaat voor niet al te veel geld. Overigens is volgens mij dat zelfde type ook onder andere merknamen verkrijgbaar.
Ik heb behalve de marifoon ook nog een deltabak aan boord, maar gebruik die eigenlijk bijna niet meer. Mijn ervaring is dat je met een marifoon overal wel kunt communiceren, zelfs praatje pot onder elkaar op kanaal 77. Maar goed, het is een veilig gevoel om beide aan boord te hebben!

Groeten,
Pim - Delta 806

DILLEN FRANK
Berichten: 37
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 12:34 pm

Re: Eindelijk weer een boot.....

Bericht door DILLEN FRANK »

hey Jeroen
als je even kan wachten tot 1ste week juli kan je mijn deltabak gratis krijgen
is een nieuwe dwz is geinstaleerd in mn boot maar nog niet op zee geweest daar ik nu in canada woon en in juli kom ik voor 10 dagen naar belgie
zet maar een bericht als jij hem niet wil geef ik hem terug aan de club
groetjes frank D 1334
geluk is......een windstille dag

Jeroen Spierings
Berichten: 43
Lid geworden op: za nov 17, 2007 6:08 pm

Re: Eindelijk weer een boot.....

Bericht door Jeroen Spierings »

Goedemorgen,

Bedankt voor jullie snelle reacties.
Pim: heb deze marifoon even opgezocht en ziet er inderdaad goed uit, goede recensies en niet te duur. Staat voor 199 euro te koop. Als jij hier al jaren tevreden mee bent ga ik die maar bestellen.

Frank: uiteraard wil ik graag van je aanbod gebruik maken. Is daar dan ook een antenne bij, zo niet zal ik deze op voorhand kunnen kopen en monteren. Weet niet waar in België je woont, woon zelf in fijnaart vlakbij Roosendaal, dat ik hem op kan halen. Moet ie verzonden worden geef ik mijn adres en zijn verzendkosten uiteraard voor mij.
Dan moet ik volgens mij nog wel een machtiging aanvragen via de vereniging. Wie weet langs welke weg ik dit moet doen?
Vriedelijke groet,

Jeroen D-1154

Rinus Visser
Beheerder
Berichten: 171
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:09 pm

Re: Eindelijk weer een boot.....

Bericht door Rinus Visser »

Via de penningmeester.

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Eindelijk weer een boot.....

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Jeroen,

Als je die orka bij Poelgeest hebt gekocht en de naam van de boot "zeeduivel" was (wat ik vermoed), dan heb je de boot van mijn maat gekocht. Ik heb er dikwijls mee gevaren en de boot is nog in redelijke staat, maar vooraleer je er de zee mee opgaat raad ik je aan twee dingen goed na te kijken.
-De elektriciteit moet volledig vernieuwd worden (stroomverlies langs alle kanten)
-Nieuwe batterijen
-Trimvlakken of smart tabs, want zonder lijkt de boot wel een springbal.

Is er dan niks goeds te melden? Jawel, als je er zoveel vis mee mag vangen als dat wij gedaan hebben dan ga je de komende jaren nog een berg tong en baars vangen, al zal dat laatste ondertussen al wel "een mini klein hoopje " zijn geworden.

Veel succes met je aankoop

MVG Jerry

Jeroen Spierings
Berichten: 43
Lid geworden op: za nov 17, 2007 6:08 pm

Re: Eindelijk weer een boot.....

Bericht door Jeroen Spierings »

Hoi jerry,

Dat is inderdaad de boot die ik gekocht heb. Ben wel blij met je informatie! Boot zelf is inderdaad goed gebruikt dat kan je zien, en dat mag ook, daar is de prijs ook naar! Ik was al van plan deze zomer en herfst lekker te vissen en van de winter de boot te strippen, strak te maken en vervolgens te voorzien van een nieuw kleurtje. Vind het klussen aan bijna net zo leuk als t vissen met....bijna! Ik heb bij aanbetaling zwart op wit laten zetten dat alle aanwezige apparatuur moet functioneren en anders op kosten van verkoper in orde moet worden gemaakt! Had al m'n twijfels bij de. Accu's en vooral de electra, erg rommelig, maar ben blij dit bevestigd te hebben. Daar kan ik wat mee! Vond het meest belangrijk dat er een betrouwbare motor achter hing en dat is wel het geval, volgens mij althans....? Heb je nog aanvullende info hoor ik dit graag, voor nu alvast bedankt.
Vriedelijke groet,

Jeroen D-1154

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Eindelijk weer een boot.....

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Jeroen,

Die motor is zo goed als nieuw, daar kun je van op aan en ga je nog jaaaaren plezier van hebben! Alhoewel ikzelf niet echt een fan ben van honda is dit een dijk van een motor. Hij heeft "zeer" weinig uren en steeds zijn onderhoud gehad, dus daar moet je je geen zorgen over maken, en een betrouwbare motor is toch het belangrijkste. En trouwens al die elektra vervangen is ook het werk niet.

Succes

MVG Jerry

Jeroen Spierings
Berichten: 43
Lid geworden op: za nov 17, 2007 6:08 pm

Re: Eindelijk weer een boot.....

Bericht door Jeroen Spierings »

Hoi jerry,

Gelukkig, is inderdaad het belangrijkste!! Kan jij me dan misschien ook wat vertellen over top en kruissnelheid en over het bezineverbruik? Hier konden ze bij Poelgeest alleen naar gissen.
Vriedelijke groet,

Jeroen D-1154

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Eindelijk weer een boot.....

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Jeroen,

Ik weet niet wat een originele 540 eigenlijk moet wegen, maar deze boot voelde wel heel zwaar aan. Ik weet het niet zeker, maar het zou kunnen dat deze geschuimd is? In elk geval vond ik persoonlijk de 90pk iets aan de lichte kant, je voelde gewoon dat wanneer de boot wat aangroei had dat hij er dan wat moeite mee had. Zijn vorige motor was een 115pk, en die 25pk extra maakte toch een groot verschil. De topsnelheid zal in "optimale" omstandigheden rond de 26kn liggen denk ik en de kruis rond de 20-21kn. Het verbruik moet je toch rekenen op 1-1.5L/mijl zoals elke boot van die afmetingen. De eerste boot die onder de 1L/mijl gaat, daar moet ik nog mee varen! Al moet ik zeggen dat de boot waar hij nu mee vaart (een warrior 175 met nieuwe 90pk Suzuki) me zeker niet tegenvalt kwa verbruik, maar je kan gewoon merken dat deze boot gewoon 100-200kg lichter is!

MVG Jerry

Jeroen Spierings
Berichten: 43
Lid geworden op: za nov 17, 2007 6:08 pm

Re: Eindelijk weer een boot.....

Bericht door Jeroen Spierings »

Jerry,

Dat komt wel overeen met wat ik gedacht had. Mbt de aangroei; ik ga toch traileren zodat ik de boel goed schoon kan houden. Van de winter verwijder ik de antifouling en lak ik de boot opnieuw. Dat zou ook wel moeten schelen!?
Heb ook de verkoper nog gesproken over de electra en accu's. Deze week zou de boot te water gaan om alles te testen en na te kijken.....maar de accu's zouden in orde zijn! Ben dus wel even benieuwd hoe dit afloopt, zal het je laten weten.
Vriedelijke groet,

Jeroen D-1154

Plaats reactie