Zeebaarsbeheer!!!!!

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Zeebaarsbeheer!!!!!

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Zeebaarsbeheer: Nederland neemt beschermingsmaatregelen


Share |


vrijdag, 13 juni 2014

Zeebaarsbeheer: Nederland neemt beschermingsmaatregelen

Vlak voor het visserijoverleg in de Tweede Kamer op 6 juni j.l. kwam EZ Staatssecretaris Dijksma met een brief met daarin beheermaatregelen voor zeebaars.

De brief van de minister is hier te downloaden (pdf). Naast diverse beperkingen voor beroepsmatige visserij op zeebaars is ook de minimummaat voor sportvissers verhoogd. De baglimit wordt eveneens in stand gehouden. Letterlijk luidt het maatregelenpakket als volgt:
1.Uitfaseren spanvisserij voor zeebaars. Visserij met bodemspannetten zal niet worden toegestaan in het Oostelijk Kanaal van september - december 2014.
2.Een maandelijkse beperking van de aanvoer van zeebaars van 5.000 kg per vaartuig. Voor de kleinschalige ambachtelijke kustvisserij langs de Noordzee kust en in kustwateren geldt een beperking op de aanvoer van zeebaars van 5.000 kg per jaar per vaartuig. Deze hoeveelheden zijn niet overdraagbaar.
3.Een verhoging van de minimum aanlandingsmaat van 36 cm tot 42 cm voor recreatieve en professionele handlijnvissers. Vissen kleiner dan 42 cm moeten worden teruggezet.
4.Een ring om de vloot van handlijnvissers die vist op zeebaars. Het aantal wordt beperkt tot het aantal actieve zeebaarsvissers op verzendingsdatum van de brief van 6 juni.
5.Het in stand houden van een ‘bag limit’ van 20 kg of 25 exemplaren van kabeljauw en zeebaars voor recreatieve vissers.
6.Alle vangsten inclusief de teruggooi moeten geregistreerd worden.

De maatregelen zullen de komende weken juridisch worden geborgd. Voor de hengel visserij (sport en beroep) betekent dit dat de lange verwachte maatverhoging naar 42 cm heel snel van kracht zal zijn. Datzelfde zal gelden voor de overige meer op de beroepsvisserij gerichte maatregelen.


Inhaalslag

De Staatssecretaris heeft hiermee een belangrijk deel van het wensenpakket van Sportvisserij Nederland en een aantal andere organisaties, actief in het zeebaarsbeheer (VBHL, Stichting Noordzee) ingelost. De maatregelen gelden voor Nederland en hiermee heeft Nederland een inhaalslag gepleegd ten opzichte van andere EU landen waar deze of vergelijkbare maatregelen al golden.

De komende maanden zal opnieuw tussen diverse Europese landen worden gesproken over zeebaarsbeheer. De European Anglers Alliance heeft druk op de zeebaars ketel gezet met het uitbrengen van de position paper “Sea bass under threat! EAA solutions” (pdf), die 13 juni 2014 op de EFTEX werd gepresenteerd aan de internationale sportvisserij handel.


Minimaal 200 miljoen

Het belang van de zeebaars voor de sportvisserij in Europa en voor Nederland is zeer groot. Twee miljoen hengelaars in West Europa vissen op zeebaars. Het is een iconische soort die zorgt voor avontuur en kwaliteit in de sportvisserijsector langs de Noordzeekusten van Ierland, Engeland, Frankrijk, België en Nederland.



De EAA schat dat de waarde van de sportvisserij op zeebaars minimaal 200 miljoen bedraagt. Wat dat zeebaarsvissen voor al die mensen die er met de hengel op uit trekken werkelijk betekent, is niet in geld uit te drukken.


Lees ook:
•13/05/2014 - EU-maatregelen zeebaars
•10/12/2013 - Duurzaam beheerplan zeebaars
•20/11/2012 - EAA op de bres voor de zeebaars
•31/07/2013 - ICES: zorgen over zeebaarsbestand
•25/04/2013 - Bag limit zeesportvisserij
•15/01/2013 - TAC-en QUOTA nieuws 2013 (video)




Aantal keer bekeken 1195

Jan De Jonghe
Berichten: 58
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 11:42 am

Re: Zeebaarsbeheer!!!!!

Bericht door Jan De Jonghe »

Wat een zever brengt deze minister !!

- Gerichte visserij op zeebaars zijn handlijnvissers. Flyshooters vissen niet gericht dan ??????

- Van boomkorvissers wordt verwacht dat zij met 1-2 jaar overschakelen op pulsvisserij en dat zij wrakken zullen mijden om hun dure tuig te sparen.

Dit dure tuig zorgt er nu al voor dat de Noordzee en het kanaal een woestijn wordt en al gedeeltelijk is.
Er zal niet veel zeebaars enz moeten bevist worden door hengelaars, handlijnvissers en ook door de pulsvissers zelf. Alle zeeleven gaat kapot door hun destructieve visserij. De baars en andere vissen zullen helemaal niet meer komen, doordat alle voedsel voor de grotere vissen verdwenen is.
Een uitspraak van een Nederlandse pulsvisser in Stellendam:
" We weten dat we met de pulskor alles kapotmaken en dat er binnen een aantal jaar geen vis meer zal zijn in onze contreien. We gaan dan kapot ( falliet !!) , maar gaan we niet voor de pulskor, dan zijn we nu al kapot." En een minister volgt hun hierin. Dat is nog het ergste !!

Wil Wycisk
Berichten: 38
Lid geworden op: do okt 25, 2007 5:43 pm
Locatie: Hoogvliet

Re: Zeebaarsbeheer!!!!!

Bericht door Wil Wycisk »

De pulskor laat een spoor van dode organismen achter. Kleine visjes en ander klein spul overleven dit ook niet.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140303_01008004
Iedereen wil oud worden maar oud ZIJN, is niet leuk.

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Zeebaarsbeheer!!!!!

Bericht door Mark Stuyck »

En zo zal het dus nooit goed zijn voor iedereen.
Eigenlijk niet te begrijpen. En dat op basis van "geruchten" over pulskor.
Eindelijk zijn er stappen genomen voor een gezonder zeebaarsbeleid.
In plaats van deze maatregelen de grond in te boren, zou hier toch enig optimisme op zijn plaats mogen zijn. Het uitfaseren van de spanvisserij is noodzakelijk.
Er is een start gemaakt. En dat is het belangrijkste.

Jan De Jonghe
Berichten: 58
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 11:42 am

Re: Zeebaarsbeheer!!!!!

Bericht door Jan De Jonghe »

Marc, het zijn geen geruchten over de pulskor. Pulskorvissers en boomkorvissers ondervinden zelf dat alle klein zeeleven kapotgaat door de pulskor.
Wat ik bedoelde met gericht vissen , volgens het rapport, is dat Flyshooters heel gericht vissen op baars en dat zij de grote dader zijn van de teruglopende baarsstand. Lees het rapport eens goed.
Natuurlijk vind ik dat er iets moet gebeuren.
Maar beperken haalt niets uit als er geen klein zeeleven meer is. De aasvis moet ook van iets leven en zonder aasvis, geen baars. Dit geldt ook voor kabeljauw, onze tweede sportvis in rang. Dan volgt de tong, schol, schar.......

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Zeebaarsbeheer!!!!!

Bericht door Dre Frijters »

Het stinkt weer behoorlijk naar de tendens van eenzijdig op te leggen maatregelen. Dat is namelijk erg makkelijk want die simpele sport- en handlijnhengelaars slikken toch wel alles. Deze hebben namelijk naast de drang van hobby en ontspanning ook nog gevoel en belang voor de natuur. Ze zijn bovendien, in tegenstelling tot de grote beroepsvaartuigen die juist de ellende veroorzaken, nog relatief makkelijk te controleren en op de bon te slingeren.

Of dit alles een invloedrijk effect heeft op de visstand valt te betwijfelen. Enerzijds is het een goede zaak dat een vis een keer aan de paai kan deelnemen. Maar dan wel massaal, dat heeft effect. Vinden wij, het grote beroeps denkt daar helemaal anders over. Daar blijft de in het wild gevangen minimummaat lekker 36 cm, want dat is namelijk ook de ideale maat voor de gekweekte zeebaars. En de mazen zijn weer afgestemd op de “pak-wat-je-pakken-kan” maat. Maakt trouwens toch niet uit, want ALLES moet worden aangeland. Hoezo natuurbelang. Het is maar weer afwachten of die grote jongens effectief echt iets in de weg zal worden gelegd.

Wij hebben het in ieder geval alvast gevoelig te pakken. Gevolg is wel, dat de sportvisser zijn kansen op een klein maaltje verse vis steeds verder ziet wegsmelten. Want vooral ook de kantvisser moet het in de zomer toch hebben van een scholenbaarsje van pakweg 40 cm.
En dan, ik blijf van mening dat we er met de zeebaarsbeperkingen alleen nog niet zijn. De kabeljauw in de zuidelijke Noordzee is inmiddels nog zeldzamer geworden. En ook daarvoor hebben ze een Beheersplan. En niet voor niets zitten zeebaars en kabeljauw toch al samen in de bag (limit)……….

Verder ben ik zeer benieuwd wat er gaat gebeuren met:
“Alle vangsten inclusief de teruggooi MOETEN geregistreerd worden”.
Dus ook op dit punt nog meer regeltjes, administratie en (niet te controleren) nonsens in het verschiet. Hoe wil SN dit gaan afdwingen???? Om ons vervolgens nog meer beperkingen en rekeningen te presenteren?
Met alle respect, ik was niet van plan een secretaresse aan te schaffen. Ik wil lekker ontspannen vissen, niet nog meer flauwe kul op schoot nemen……… :wink:

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Zeebaarsbeheer!!!!!

Bericht door Koen De Bièvre »

Ik ben minder pessimistisch dan de tendens die hier nu heerst...
Er wordt eindelijk eens wat gedaan en het is behoorlijk ingrijpend, vergis je niet.
Ook al is het voorlopig enkel Nederland die hardop zegt en schrijft het al "snel" te zullen instellen, is het de verwachting dat de rest van de Noordzeelanden zal volgen. Wanneer "snel" is, weet ik ook niet, vandaag is alles nog bij het oude. Ik geloof wel dat België en UK vrij snel zullen volgen. Ierland heeft al jaren veel strengere regels in voege. Of Frankrijk, de belangrijkste speler in dit dossier, dit zonder slag of stoot gaat doen, dát moet ik eerst nog zien. Die hebben pas de Nederlandse ontheffingen voor de pulskor dik tegen hun zin moeten doorslikken en nu zouden ze tegen hun zin hun eis voor een baars-TAC moeten laten vallen en meegaan in een andere vorm van beheer, die in verhouding met de rest van Europa voor hun vissers extra hard aankomt, precies omdat net zij de grootste baarsvangers zijn.


De nieuwe regels:

1) Uitfaseren spanvisserij voor zeebaars. Visserij met bodemspannetten zal niet worden toegestaan in het Oostelijk Kanaal van september - december 2014.

Dit is mijn inziens een regel die hout snijdt. Gedaan met het letterlijk "opscheppen" van de baars op de paaigronden. Het enige wat een beetje dubieus is met deze regel is het woord "uitfaseren". hoe lang gaat het duren eer het echt gedaan is. Voor Nederland is dit een "papieren tijger" want er is blijkbaar maar één Nederlandse spanvisser die zich daar mee bezig houdt en die zit blijkbaar onder een andere vlag of iets van die strekking. Mat andere woorden, als de andere landen niet volgen, ontsnapt die daar aan... Als de rest van de Noordzeelanden echter volgt, zal dat toch een aanzienlijke bescherming van de paai tot gevolg hebben.


2) Een maandelijkse beperking van de aanvoer van zeebaars van 5.000 kg per vaartuig. Voor de kleinschalige ambachtelijke kustvisserij langs de Noordzee kust en in kustwateren geldt een beperking op de aanvoer van zeebaars van 5.000 kg per jaar per vaartuig. Deze hoeveelheden zijn niet overdraagbaar.

Ook hier zie ik een lichtpunt en dan met name bij de kotters. Voor 5 ton per maand wordt het risico wat je loopt bij het "wrakken scheren" toch weer een heel stuk groter. Je moet er nu al zeker van zijn dat je enkele tonnen in één keer kan realiseren om het risico op eventueel verlies en ernstige beschadiging van het vistuig aan het wrak verantwoord te houden. Het is in ieder geval afgelopen dat één kotter aan het einde van de winter wekelijks naar huis komt met 8, 9 en meer dan 10 ton baarsjes. Voor de beroepsmatige handlijnvissers is de brief van de Staatssecretaris behoorlijk onduidelijk en verwarringscheppend. Nieuwe navraag via SN bij het Min. van EZ leert dat voor hen de beperking van 5000 kilo per jaar niet geldt, zij zijn enkel gebonden aan de maatverhoging. EZ heeft laten weten dit in juli juridisch te zullen kaderen.

De laatste zin van dit artikel is een zeer belangrijke. "Deze hoeveelheden zijn niet overdraagbaar" Dat wil niks minder zeggen dan dat wanneer aan het einde van de maand/jaar je 5 ton niet opgebruikt is, het restant "verloren" gaat. Het kan niet opgespaard worden voor betere tijden en kan niet verkocht, verhuurd of anders overgedragen worden aan een collega. Het kan niet anders of dit gaat baarslevens redden...


3) Een verhoging van de minimum aanlandingsmaat van 36 cm tot 42 cm voor recreatieve en professionele handlijnvissers. Vissen kleiner dan 42 cm moeten worden teruggegooid.

De maatverhoging voor sport- en handlijnvissers naar 42 cm en de vrijstelling daarvan voor de kotterboeren, is m.i. te verdedigen. De baars is geen quota-vis. Ze worden nu wel beperkt, maar er staat geen TAC op, iets wat Frankrijk wel heel graag zou willen, want zij zijn nu met voorsprong de allergrootste baarsaanlander van allemaal. TAC's worden u eenmaal verdeeld op basis van historische aanlandingen... Door de nieuwe regel is het voor iedereen gelijk, als alle betrokken landen meedoen. Men wil af van de discards en een maatverhoging heeft nog meer discards tot gevolg. Aangezien baars geen quotavis is, zit die dus niet in het discardverbod. Baars gevangen in diverse nettentoestanden, heeft zijn beste tijd wel gehad als die boven komt en zal bij teruggooi wellicht massaal sterven of de pijp al eerder aan Maarten gegeven hebben. Daar heeft niemand wat aan. De vissers niet en de natuur ook niet. ik blijf het bijna pervers vinden dat je vis kan aanlanden die niet eens geslachtsrijp is, maar ik begrijp ook dat het alternatief minstens zo destructief is/kan zijn én er is dan totaal geen zicht op wat nu werkelijk aan de bestanden onttrokken wordt.


4) Een ring om de vloot van handlijnvissers die vist op zeebaars. Het aantal wordt beperkt tot het aantal actieve zeebaarsvissers op verzendingsdatum van deze brief.

Het is dus afgelopen met het uitgeven van visserijnummers voor baarsvissers.
Wat mij niet duidelijk is, is of het hier om een uitsterfbeleid gaat of dat de bestaande nummers/vergunningen wel nog kunnen doorverkocht worden, zodat het aantal handlijnvissers gelijk kan blijven of met de tijd verdwijnt.


5) Het in stand houden van een ‘bag limit’ van 20 kg of 25 exemplaren van kabeljauw en zeebaars voor recreatieve vissers.
Weet, waarde collega's, dat hier een serieuze interventie van SN nodig is geweest om verdere beperkingen voor ons voor wat betreft de baars te voorkomen.


6) Alle vangsten inclusief de teruggooi moeten geregistreerd worden.

Deze verplichting geldt niet voor de sportvisserij, de secretaresse kan rustig thuis blijven... of ook niet... :lol:

Uiteraard komt er meer info/bevestiging van zodra een en ander van kracht wordt.

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: Zeebaarsbeheer!!!!!

Bericht door Frans Salvo »

Willen we binnen een jaar of zo eens een evaluatie maken en zien wat er effectief is van overgebleven van deze maatregelen... die nog moeten bekrachtigd worden trouwens

ik ga 1 gok wagen : de minimum maat zal verhoogd zijn naar 42 cm; voor sportvissers dan en niet voor het beroep; zoals het trouwens nu al het geval is in Frankrijk; niks mis mee trouwens maar als je vergelijkt wat er door beroep en sport wordt gevangen aan ondermaats...

en de rest van de nog in een wet te gooien maatregelen ?????

binnen een jaar is de helft of meer van ons dat al lang vergeten

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Zeebaarsbeheer!!!!!

Bericht door Koen De Bièvre »

Dat Nederland dit zoals hier omschreven gaat doen, lijdt niet de minste twijfel. De hamvraag is en blijft: "Wat gaat Frankrijk doen?" De sportvisser staat daar al in z'n bloot bovenlijf, zelfs z'n hemd is daar al wegbeperkt. Daar kunnen ze niks meer halen. De aannemers van renovaties en verbouwingen zitten al in hun handen te wrijven... De Franse vismijnen liggen binnenkort weer in duigen.... :shock: :shock: :shock:

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Zeebaarsbeheer!!!!!

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Frans,

Laat die maatregelen zijn wat ze willen, ze komen gewoon 5 tot 10 jaar te laat. Jij weet net zo goed als ik wat er dit seizoen al gevangen is door de sport en handlijnvissers, dat is gewoon een "lachertje" en een peulschil in vergelijking met nog "maar" 5 jaar geleden. Ik hoor die gasten regelmatig aan de telefoon of komen bij mij aan de deur, en ze klagen (en nu wel met reden) allemaal steen en been op één handlijnvisser na. Er zijn er bij die af en toe eens een dag (20 uur of meer) hebben van 60-100kg baars, en dan spreken we over 15-30 vissen per dag. Ze vissen nu allemaal met levend aas en het zijn nu enkel de grote "moederdieren" die eigenlijk voor nageslacht zouden kunnen zorgen, die nu worden weggevangen! Ik roep het al jaren dat het einde in zicht is, wel ik zie nu de finish al......

Greetz Jerry

Jan De Jonghe
Berichten: 58
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 11:42 am

Re: Zeebaarsbeheer!!!!!

Bericht door Jan De Jonghe »

Het is waar. Bijna geen baars in Nederlandse wateren. Heel weinig in Belgische wateren.
Maar voor de kust van Devon in Engeland heel veel baars. Er werd daar ook gevreesd in het voorjaar of er nog wel zeebaars was en dan ineens was deze daar. Misschien de laatste grote scholen...
Ik blijf er bij. Als er geen voedsel zit voor de aasvis, komt er ook geen baars deze kant op.
Hoeveel dieren trekken naar een woestijn om te gaan smullen ?

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Zeebaarsbeheer!!!!!

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Jan,

Dat is het hem juist, de wrakken en banken zitten vol met aasvis (makreel en zandspiering), maar als er geen baars meer is, kunnen ze volgens mij ook niet meer komen smullen!.

Gr

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: Zeebaarsbeheer!!!!!

Bericht door Frans Salvo »

Jerry, het zijn wel niet de sportvissers, noch de handlijnvissers die voor de teloorgang van de zeebaars hebben gezorgd hé; of er nu gevist wordt met levend aas of niet.

Het probleem zit hem nog steeds in het ongelimiteerd vissen op die plaatsen en momenten dat de zeebaars samenschoolt en quasi stil ligt. En dat gebeurt niet door sport- of handlijnvissers !
Ik roep al langer dan 5 jaar trouwens dat er reservaatgebieden moeten komen in combinatie met een gesloten tijd.

Het is misschien nog niet te laat en misschien heeft jan gelijk dat er massa zeebaars op andere plaatsen zit. Hoop doet (of is het deed) leven maar als er op europees vlak geen beperking in de vorm van reservaatgebieden en gesloten tijd wordt ingesteld, dan is het over en out.

Trouwens, ik weet niet of je het volgt maar vorige week waren er tussen de 12 en 14 bokkentrailers iedere dag aan het trekken tussen pakweg Nieuwpoort en Blankenberge, met een concentratie voor Zeebrugge. De laatste tong moet er uit...

Plaats reactie