Helling MV2

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Helling MV2

Bericht door Mark Stuyck »

Concreet: We zijn gewoon een reeds lang beloofde helling op een geweldige lokatie kwijt.
Ik bespeur nergens goed nieuws. Want die bestaande helling in Stellendam had men in elk geval moeten opknappen.
Weer een slag in het gezicht van de zeevissers.Nu worden zelfs schriftelijke beloftes niet meer nagekomen.
Ik bespeur hier dus enkel slecht nieuws. Keer op keer worden we in de luren gelegd.
Waarom dit alsnog als goed nieuws te verkondigen?

Kees Michielsen
Berichten: 156
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 9:35 am
Locatie: Rijen
Contacteer:

Re: Helling MV2

Bericht door Kees Michielsen »

Ik lees toch dat er enorm veel energie in gestoken is om het voor de sportvissers maximale eruit te halen.
Als ik de redenen lees waarom een en ander op de Maasvlakte niet doorgaat kan ik niet anders dan deze beamen.
Het feit dat de legeskosten voor de komende 40 jaar geborgd zijn is een erg goed resultaat voor de toekomst!
Als de nieuwe brede helling met steiger er ligt zal ik er zeker gebruik van gaan maken.

Bestuur, bedankt voor de inspanningen, Chapeau!!!
Boston Whaler Montauk fanatic
http://www.zeevissenlangeland.nl/

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Helling MV2

Bericht door Koen De Bièvre »

Je kan nu eenmaal geen ijzer breken met de blote hand. We zijn een helling kwijt op de Maasvlakte, dat klopt, daar is geen speld tussen te krijgen. Dat noemen we dan ook slecht nieuws en zullen dat altijd heel erg jammer blijven vinden. De fysische omstandigheden hebben het zo gemaakt dat de belofte niet nagekomen kán worden. Je kan met je vergunning naar de rechter stappen en weet je wat er dan gebeurt? Dan krijg je gelijk van de rechter, hoera! Maar omdat de omstandigheden (het compleet anders bewegen van het zand dan in de plannenfase werd verwacht) het praktisch onmogelijk maken om ze effectief volgens plan en vergunning, zinvol te realiseren, krijg je "planschade" toegekend. Een dotje centen, maar dan heb je nog altijd geen helling! Is het dan niet veel wijzer om de relatie met het Havenbedrijf niet op te blazen door een procedure voor de rechter te starten (waarvan je de uitslag bij voorbaat kent) en onderling tot een vergelijk te komen waarvan de nieuwe helling in Stellendam het resultaat is? Ik dacht het wel! Dat heeft niks met "in de luren laten leggen" te maken, maar alles met vooruitzien en besturen. Waarom heeft het 8 jaar geduurd eer we hier aanbeland zijn, denk je? Omdat werkelijk elke optie die we konden bedenken onder de loep is genomen en beoordeeld op haalbaarheid door de diverse betrokken partijen. Je kan nu eenmaal het licht van de zon niet negeren. De omstandigheden (fysiek, praktisch en juridisch) zijn wat ze zijn, het zij zo, daar verandert niemand wat aan.

Stellendam was inderdaad aan een opknapbeurt toe, maar wie zou dat moeten betalen denk je? Wij dus. Nu kost het de vereniging geen cent en krijgen we daar tenminste een goede, diepere, bredere helling mét een grote aanlegsteiger voor in de plaats. In ieder geval een stuk infrastructuur die wij op eigen kracht echt nooit hadden kunnen realiseren. Dat die helling groter en breder zal zijn en dat er een vlottende aanlegsteiger naast komt, krijg je dan ook enkel voor mekaar als je een hefboom als het Havenbedrijf hebt die alle ingangen kent om aan de nodige vergunningen, ontheffingen en andere administratieve miseries te geraken. In het andere geval zou het nog altijd diezelfde smalle, zij het wat opgelapte, helling zijn. Ik heb de volledige begroting nog niet gezien, maar alles bij elkaar zou het wel eens om een half miljoen euro kunnen gaan... Als je dat kan binnenhalen als "the next best thing", dan spreek ik van goed nieuws.

Ik ben met dit resultaat in ieder geval véél gelukkiger dan met de sportvisserijdossiers waar de politiek de laatste jaren de hand in gehad heeft. Hier heeft de rede het gehaald, in de politieke dossiers zijn er andere krachten aan de gang geweest. Denk daarbij aan het Europees sportvisserijamendement, wat door het EU-parlement werd goedgekeurd, en door de dames en heren visserijministers gewoon zonder boe of bah met een: "Het moet niet gekker worden", terzijde werd geschoven en het baglimitdossier wat ons uiteindelijk, na 9 jaar ploeteren, gewoon door de strot werd gestampt, ondanks de zeer eerbare tegenvoorstellen die op tafel lagen.

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Helling MV2

Bericht door Mark Stuyck »

Maar voor de meeste bootjesvissers is de helling van Stellendam niet interessant.
Dan kan je evengoed de helling aan de Brouwersdam gebruiken of deze aan Neeltje Jans.
Terwijl een helling aan de Maasvlakte wel een meerwaarde voor de meesten zou betekenen.
Net zoals een goede helling in Vlissingen of Breskens schitterend zou zijn.

Wat de baglimit betreft, vrees ik dat dit nog niet einde verhaal is. Tegen het einde van dit jaar, begin volgend jaar, gaat er heel wat veranderen op zeebaarsvlak voor de beroepsvissers en de handlijnvissers. Er komen serieuze beperkingen en strenge controles. Kwota's zullen worden ingesteld.
En de sportvissers zullen het hoogst waarschijnlijk nog met 2 zeebaarzen mogen doen.

Zwarte tijden.

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Helling MV2

Bericht door Koen De Bièvre »

Op die manier is geen enkele helling is voor de meeste bootjesvissers interessant, zo je wil. Dat is altijd maar het geval voor een deel van de populatie... Het moet al zwaar de moeite zijn, eer ik naar de Maasvlakte rij! Vergelijkbaar met Nieuwpoort in het voorjaar als de schol er volop zit. De optie de Brouwersdam of Neeltje Jans gebruiken om op de Maasvlakte te komen (daar gaat het over), raakt kant nog wal hé... De afstanden die je dan moet varen zijn een veelvoud van die uit Stellendam.

We hebben het toch over Nederland hé? De enige "beperking" die er voor de handlijnvissers komt is een maatverhoging naar 42 cm... Onze baglimit zoals hij nu is, is ingeschreven in het Nederlandse maatregelenpakket... De hamvraag is: "Wat gaat Frankrijk doen?" Dat er wat moet gaan gebeuren met de baars, ook aan beroepszijde is nogal duidelijk. Ze worden jaar na jaar gemiddeld kleiner en de aantallen nemen af... Dat hebben we al eens eerder zien gebeuren met de gul, net zo lang tot ze zo goed als op zijn. Van de week nog gelezen dat de kabeljauwpopulatie in de Noordzee weer afgenomen is, ondanks de maatregelen...

Voor wat betreft Vlissingen en Breskens zijn voor beide locaties de lijntjes al uitgezet en de eerste informele gesprekken al gevoerd... Laten we hopen dat we niet weer voor 10 jaar vertrokken zijn, maar dat er op kortere termijn iets bereikt kan worden.

Meiert Kers
Berichten: 36
Lid geworden op: ma feb 06, 2012 8:49 pm

Re: Helling MV2

Bericht door Meiert Kers »

Tijdens deze opknapbeurt van de helling in stellendam is deze dan afgesloten of kunnen we tijdens deze werkzaamheden in het weekend nog wel gebruik blijven maken van de helling .
Het is voor mij een helling die het dichts bij is , scheveningen is dichterbij maar dan moet ik lid worden van een andere vereniging anders mag je die niet gebruiken wat wel jammer is kunnen we geen overeenkomst maken met de Afrit dat leden van de deltavissers ook gebruik kunnen maken van die helling. Volgens mij zou dat ook een win win situatie zijn kunnen we van 2 kanten naar de maasvlakte.

Gr. Meiert
DELTA1529

adrie weesie
Berichten: 10
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 9:22 pm

Re: Helling MV2

Bericht door adrie weesie »

Het is een goed alternatief om de oude helling te vernieuwen.
Ik hoop alleen dat er goede regels komen voor de jetski's, die willen
nog wel eens voor de helling liggen als je terug komt van zee.
Aan de binnen haven van stellendam is ook een helling die je volgens mij vrij
kan gebruiken, je moet dan alleen de sluis door en er is ook nog een helling
aan de dam van het haringvliet aan de kant van Hellevoetsluis, dan
moet je wel het haringvliet oversteken naar de binnenhaven van stellendam
en de sluis door.

Plaats reactie