Algemeen stuurbrevet.

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Landerloos Frans
Berichten: 66
Lid geworden op: vr apr 01, 2011 4:07 pm

Algemeen stuurbrevet.

Bericht door Landerloos Frans »

Beste vrienden sportvissers . Als wat oudere (68) bootjesvisser heb ik nog een algemeen stuurbrevet waarop staat voor het ganse rijk.Is dit nog altijd geldig voor de pleziervaart of visvangst in Nederland . Mijn boot ligt in de Roompot en ik wil absoluut aan alle wetten voldoen. Door omstandigheden vaar of vis ik slechts een paar keer per jaar. Mijn document is ook nog een papieren en verouderde soort vaarbewijs , indien dit nog voldoed kan dat in de toekomst ook vernieuwd worden zoals het vaarbewijs vanwaar nu sprake is. Enkele vraagjes waar ik graag meer zou van weten. Groetjes en bedankjes van Frans Delta 650.

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Algemeen stuurbrevet.

Bericht door Koen De Bièvre »

Afbeelding

Het Belgisch Algemeen Stuurbrevet voor de pleziervaart (zo'n wit gelamineerd kaartje) blijft bij mijn weten levenslang geldig. Dit kaartje is ook gelijkgesteld met het Nederlandse Klein Vaarbewijs 2, in tegenstelling tot het Beperkt Algemeen Stuurbrevet voor de pleziervaart, dat is gelijkgesteld met Klein Vaarbewijs 1.

Het lijkt me echter een goed idee om het Europees erkende ICC aan te vragen.

Je kan daarvoor terecht bij het VVW. Alle info hier omtrent vind je hier.
http://vvw.be/index.php?option=com_cont ... &Itemid=94
je kan hier een formulier invullen en afdrukken wat je dan samen met een kopie van je brevet, een pasfoto en mogelijk nog wat andere prullen moet opsturen naar het VVW. Uiteraard moet er van te voren betaald worden...

Afbeelding

Met zo'n ICC op zak heb je nooit welles/nietes toestanden met een controlerende instantie, ook niet op vakantie. Kost je weer € 60,- en het duurt even eer het binnen is, maar dan ben je wel gerust. Bij mij heeft het ruim 4 maanden geduurd eer ik het binnen had, maar dat was in de beginperiode en toen hadden ze heel veel aanvragen en het ministerie kon het niet bijhouden... zeiden ze...

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: Algemeen stuurbrevet.

Bericht door Mario Wauters »

Het is inderdaad aangewezen om in het buitenland het internationaal vaarbewijs te hebben ,ben de maand september weer in Spanje geweest met mijn bootje en controle gehad omdat ik blijkbaar te snel vaarde in de haven moest alle papieren laten zien aan een heeel onvriendelijke macho Guardia civil ,die direkt in tspaans een hele litanie afstak ik wou niet in discusie gaan (spreek wel een goed woordje spaans)en deed of ik niets verstond,en de papieren die ik gaf en vaarbewijs verstond hij geen jota van. Hij heeft dan wel mijn naam en paar zaken op een klein papiertje genoteerd verder niets ik heb dan nadien goed opgelet voor de snelheid want met die mannen heb je altijd ongelijk.
In Spanje zijn de vaarbewijzen gekoppeld aan grote van de boot veiligheidsvoorzieningen en afstand vanaf de kust tamelijk ingewikkeld .
Je zelfs voor op zee een visverguning hebben nu voor de boot en niet meer individueel iets makelijker als ge eens vrienden meeneemt vanaf het strand moet je ook een vergunning hebben voor speciale vissoorten moet je ook een vergunning hebben enz enz,Portugal idem dito dus informeer je goed want boetes zijn niet mals.
Grtjs Mario delta 1518ik lig er nu even een tijdje uit voor een medische ingreep
elpescador

delta 1518

Landerloos Frans
Berichten: 66
Lid geworden op: vr apr 01, 2011 4:07 pm

Re: Algemeen stuurbrevet.

Bericht door Landerloos Frans »

Beste Koen en Mario. Vriendelijk bedankt voor jullie reactie, zal er zeker rekening mee houden. Men klaagt inderdaad steen en been van de Oosterschelde en in mindere maten van de voordelta,Mario zal kunnen bevestigen dat ook Spanje er triest aan toe is . ik vertrek vanaf januari tot maart weer op overwintering naar Spanje Calpe voor het negende jaar op rij ,ieder jaar gaat de visvangst met rasse schreden achteruit zowel voor de kleine bootjesvissers als voor de beroeps. En de controle door Politie is indrukwekkend . De beroepsboten komen zo rond 4a 5 uur binnen in de haven met 30 cm slijk aan boord waarin de bemanning aan het zoeken is naar sardientjes en aanverwanten nooit eerder geziene toestanden. Om maar een ideetje te geven dat ook elders en zeker de Middellandse zee er erg aan toe zijn. Waar zijn de tijden dat ik mooie barracuda,s en dorades ving en nog geen kleine ook.Dit maar even ter informatie , maar het is een vaststelling van de toestand.Vriendelijke groetjes aan alle vis vrienden en hopelijk vanaf deze maand heel veel vis. D 650 Frans.

Plaats reactie