Status enquête / clubblad

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Status enquête / clubblad

Bericht door Pim Janse »

Aan het bestuur,
Enige tijd geleden is ons gevraagd om d.m.v. een enquete terugkoppeling te geven op onze vereniging, o.a. de beurs en ons clubblad. Hoewel ik zelf een beetje laat was, heb ik wel input gegeven en hopelijk veel andere leden met mij. Dat is inmiddels maanden geleden en ik ben erg benieuwd wat de uitkomst van de enquête was en wat het bestuur hier mee gaat doen – krijgen wij (leden) hier nog een samenvatting van te zien?

Inmiddels heb ik gelezen dat ons clubblad voortaan nog maar 6x per jaar uitgegeven zal worden – ik begrijp dat dit op den duur (helaas) noodzakelijk is. Hoewel ik zeker niet tot de oude garde behoor, ben ik wel blij dat ons blad nog op papier blijft :wink: Maar ook hier ben ik benieuwd of de input van de enquête meegenomen is, zodat hopelijk daardoor ons clubblad weer wat meer gaat leven en makkelijker te vullen wordt. Zo denk ik zelf dat het gaat helpen om duidelijk terugkerende rubrieken te maken, die dan (bij toerbuurt) door de leden of een aantal “redacteuren” kan worden gevuld. Dat zouden bijvoorbeeld de volgende rubrieken kunnen zijn:

• Mijn visavontuur - uitgebreid vangstbericht/avontuur, met meer details en foto’s
• Visrecepten - tenslotte belandt onze vangst vaak ook in de pan :wink: !
• Vistechnieken – wat diepgang hoe je best de verschillende vissen kunt vangen
• Mijn stek – bedoeld om elkaar wegwijs te maken in de Zeeuwse Delta
• Vis van de maand – beschrijving van de vissoorten, met natuurlijk hun gewoontes en hoe je ze best kunt vangen
• Mijn boot – bestaat al, maar wordt zeker niet ieder nummer gevuld

Samen met de andere artikelen die er nu al geregeld in staan, moet het toch mogelijk zijn om een clubblad gevuld te krijgen! Ik denk dat we het allemaal wel fijn vinden om in het blad te lezen, maar dan wordt er natuurlijk ook af en toe een bijdrage gevraagd. Uit het grote ledenbestand dat er is, moet dat toch mogelijk zijn?
Afijn, dit waren zo maar wat gedachten die ik heb, maar misschien zijn er nog veel meer goede ideeën – ik ben benieuwd!

Groeten,
Pim Janse – Delta 806

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Status enquête / clubblad

Bericht door Koen De Bièvre »

De enquête was in de eerste plaats bedoeld om te peilen wat we moesten doen met onze jaarlijkse beurs, het clubblad kwam eigenlijk niet aan bod. De belangstelling voor de beurs is bij lange niet meer wat ze ooit geweest is en er is nogal wat gemopper opgevangen tijdens de dag over de prijzen en het aanbod. Eerlijk gezegd was ik daar behoorlijk pissig over. De hoofdprijzen die we voorzien hadden waren stuk voor stuk zeer de moeite waard en waardevol. Wat het aanbod betreft, was zowat alles wat je ooit nodig hebt voor het bootvissen voor handen. De te winnen visreis naar Noorwegen is wel echt een topper waar echt niemand vanaf wil, dat was erg duidelijk. De andere hoofdprijzen waren links en rechts aan wat lichte kritiek onderhevig, maar dat was minimaal.

Wat, helaas, te verwachten was, is dat we bij onze enquête bijna uitsluitend de medewerking kregen van de "die hards" die de beurs nog altijd als een hoogdag in het clubjaar beschouwen en het dus nog altijd allemaal geweldig vinden. De leden die deelgenomen hebben en niet naar de beurs komen, zijn op de vingers van één hand te tellen. Nu was het precies om die leden te doen. Wat moeten we doen om het voor jullie weer interessant te maken, wat wil je zien?... Om een lang verhaal kort te maken heeft de enquête ons geen nieuwe inzichten bezorgd, helaas.

Goeie ideeën die door een ploegje vrijwilligers op een redelijke manier te realiseren zijn, blijven uiteraard welkom! Op zaterdag 7 februari gaan we toch weer een beurs organiseren voor die leden en andere bezoekers die het wel de moeite waard vinden.

Voor wat betreft het clubblad.
Ik ben een groot voorstander van je ideeën! Als ik er de tijd voor had, geen gezin had, geen voltijdse job, zou ik er telkens voor gaan zitten en een en ander uitzoeken en schrijven. Wat zou ik blij zijn met een aantal vaste, informatieve rubrieken in ons clubblad! Vergis je niet, om die paar ideeën te realiseren en fatsoenlijk uit te werken, heb je een berg tijd nodig. Als we de last kunnen verdelen over een groep mensen, wordt het een ander verhaal. Het zou gewoon fantastisch zijn over een soortement "redactiepool" te kunnen beschikken! Een groep(je) mensen wat in staat is om een en ander behoorlijk uit te zoeken en uit te schrijven. Daar zou ik al heel erg veel mee geholpen zijn. Ik heb absoluut niets tegen reisverslagen over Denemarken en Noorwegen, maar buiten dat komt er erg weinig van de leden ter publicatie. Af en toe krijg ik iets wat echt anders is dan gebruikelijk en daar ben ik dan zo blij als een kind mee. Soms wordt ik geholpen door de actualiteit en kan ik daar uitgebreide stukken over schrijven, maar net zo vaak zit ik naar mijn beeldscherm te staren omdat ik echt niet weet hoe ik een blad vol moet maken zonder 3 keer het zelfde te plaatsen... Het is dan ook mijn ambitie voor volgend jaar om 6 keer een blad uit te brengen waar iets in staat wat iedereen moet weten of gewoon wil lezen uit nieuwsgierigheid, ter ontspanning of verbondenheid met de club. Ik heb wel eens te horen gekregen dat het blad op 5 minuten uitgelezen was... Helaas kan ik dat niet tegenspreken, zo'n bladen zijn er geweest en meer dan me lief is! Daar moeten we vanaf. Dus, beste mensen, laat komen die stukjes en leuke verhalen, ik zit er op te wachten!

Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Re: Status enquête / clubblad

Bericht door Pim Janse »

Beste Koen, zeer bedankt voor je uitgebreide reactie!

Wat betreft de beurs is het verhaal duidelijk, maar ben wel blij dat hij tenminste nog gehouden wordt. De enquête heeft niet zoveel opgeleverd zeg je, maar ik hoop wel dat evt. tips ter verandering/verbetering ter harte worden genomen. Zelf had ik bijvoorbeeld als tip doorgegeven om tijdens de beurs één of meer workshops te organiseren over een aansprekend thema, zoals bijvoorbeeld: wrakvissen, navigeren of bootonderhoud. Er zijn vast wel ervaren mensen die daar iets over kunnen en willen vertellen. Met name uitleg over wrakvissen met eigen boot, is iets waar al vaker om gevraagd is. Ik weet zeker dat hier veel belangstelling voor zal zijn, dus dat kan mensen over de streep trekken om toch naar de beurs te komen!

En dan over het clubblad: ik begrijp het heel goed hoe frustrerend het kan zijn voor jou om maand na maand het blad te moeten vullen, zonder dat er voldoende zinnige copy is. En ik vind het eerlijk gezegd ook niet redelijk dat dit allemaal bij één persoon ligt – dat moet m.i. gewoon van meer mensen komen. Daarna zou je als hoofdredacteur alleen nog maar de input moeten verzamelen, waar nodig corrigeren en tot een leesbaar blad moeten samenvoegen. Maar, met alle respect en waardering voor jouw inzet: dat gaat niet vanzelf en moet je dus wel organiseren! Onze vereniging telt meer dan duizend leden, dus volgens mij zijn er best wat mensen die af en toe iets willen schrijven - maar wellicht ontbreekt het simpelweg aan ideeën waarover. Het is volgens mij daarom een eerste vereiste om het blad een wat duidelijkere structuur te geven, dus met vaste, terugkerende rubrieken/columns. Op het moment dat dit er is, kun je ook gericht aan mensen om input vragen. Mocht je hiervoor open staan, dan bied ik mezelf aan om een rubriek te vullen – bijvoorbeeld door voor ieder nummer een visrecept toe te leveren. Ik vind het namelijk zelf altijd een feest om een vers gevangen visje goed klaar te maken, dus wil dat ook best met de leden delen!
Het is nu nog wel erg stilletjes in deze discussie, maar ik hoop dat er nog wat andere mensen volgen die je gaan helpen om voor vaste rubrieken op regelmatige tijdstippen je van copy te voorzien. Maar benoem dan s.v.p. wel waarvoor je die copy nodig hebt, zodat mensen gericht kunnen aanbieden. Ik hoop dat je er iets verder mee komt en zoals je ziet, ben ik best bereid om mee te denken en te helpen. Ik hoor het graag hoe je hiermee verder wilt, of dat je nog verder wilt brainstormen over clubblad 2.0 ;-)

En aan ALLE andere leden die deze discussie volgen: laat jullie mening ook eens horen, want in een vereniging ben je er met en voor elkaar hè! En uiteraard zal Koen vast blij zijn met alle spontane aanmeldingen voor vulling van het clubblad! Iedereen maakt op z'n tijd wel eens een leuke/bijzondere visdag mee, dus stuur je verslag gewoon in!

Groeten,
Pim Janse – Delta 806

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Status enquête / clubblad

Bericht door Koen De Bièvre »

"Been there, done that!"
Klopt allemaal wat je vertelt, maar dat is allemaal al geprobeerd.

"Mijn boot" is een rubriekje wat ieder van ons kan kan voorzien van een stukje. Rob Weenink biedt zelfs een vragenlijst aan op basis waarvan je een stukje kan schrijven wat zowat alles vertelt wat er te vertellen valt. Misschien een goed idee om die lijst gewoon beschikbaar te maken op onze website, ik maak er werk van.
De eerste maanden liep dat prima, maar al gauw werd het heel wat minder en nu halen we nog maximaal 4 keer een mijn boot per jaar. Dat moet gewoon beter kunnen en zou echt een vaste rubriek kunnen zijn voor jaren. Met 1200 leden en 6 bladen per jaar, zou je theoretisch 200 jaar verder moeten kunnen... 8)

Visrecepten.
Hebben we gedaan, er staan er nog een heel aantal van op de site in het archief.
Ook dat liep een poos goed en stierf dan stilletjes uit.
Toch lijkt het me een haalbare kaart om tweemaandelijks een of ander lekker visgerechtje of snack te plaatsen. Laat maar komen die recepten!

Maar... Ik wil ALLES opnieuw proberen/opstarten en neem je aanbod om tweemaandelijks een recept aan te leveren met beide handen aan!


Ik weet niet of je een echte "keukenpiet" bent, maar een begeleidend fimpje van je kookexploten zou het pas echt top maken! Dan openen we een Deltavissers Youtube-kanaal en uploaden we dat filmpje daar. Het filmpje kan dan via onze website makkelijk bekeken worden. Dat vraag natuurlijk heel wat werk en iemand met de mogelijkheden om dat filmpje te maken en monteren. Dat is eigenlijk al een hobby op zichzelf... :D

Fimpjes over allerlei zaken die verband houden met onze hobby zouden we zo kunnen plaatsen... Graag zelfs. "Deltavissers TV", laat maar komen hoor!

Workshops op de beurs...
Tijdens onze laatste beurs hadden we meervoudig clubkampioen Marco Hoek met zijn volledig opgetuigde boot ter beschikking voor eender wie met vragen over bootvissen. Persoonlijke uitleg, wat wil je nog meer? Dat was ook goed aangekondigd. Veel vragen heeft Marco, helaas, niet gehad. Op dezelfde stand hadden we voormalig clubkampioen en kantvis-international Arjan Geelhoed die demo's deed met het knopen van onderlijnen. Nagenoeg nul interesse... Op die manier wordt het voor ons erg moeilijk om vrijwilligers te blijven vinden die hun kennis en tijd willen delen.
Misschien is het feit dat dit mee in de "grote hoop" moest gebeuren, te midden van al het andere wat er te horen en zien was mee oorzaak van deze weinig succesvolle poging om ook informatie uit eigen rangen te bieden. Probleem is dat we geen afgescheiden ruimte ter beschikking hebben. Ik zou graag eens een sportviskwis organiseren tijdens de beurs, maar om dezelfde reden, geen aparte ruimte, is dat niet van de grond te krijgen. De verenigingsinfostand zal naar alle waarschijnlijkheid wel terugkomen op de volgende beurs.

Daarom herhaal ik ook dat wat uit de enquête kwam, in de eerste plaats van de groep trouwe bezoekers, zeer veel over het eerder bewandeld pad gingen. Het is ook niet eenvoudig om vernieuwend te zijn met beperkte middelen, tijd en ruimte. De meeste van onze "die hard"-beursbezoekers vinden het prima zoals het is en zijn blij dat we ze organiseren zoals ze is. Alleen, de groep is me te klein voor zo'n grote vereniging. De bedoeling van de enquête was in de eerste plaats om naar de motivering van de wegblijvers te pijlen en dingen te weten te komen die hen wel zouden kunnen overtuigen om ook naar Ouddorp af te zakken. Helaas is dat totaal niet uitgekomen, zodat we op dat vlak wat in de kou blijven staan.

Plaats reactie