Weer een verbod erbij, waar eindigt dit?

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Weer een verbod erbij, waar eindigt dit?

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Vlaamse regering verbiedt recreatieve warrelnetten


Het zat er al enkele weken aan te komen, maar vrijdag heeft de Vlaamse regering op voorstel van minister van Omgeving en Natuur Joke Schauvliege effectief het verbod op recreatieve warrelnetten en kieuwnetten goedgekeurd.


Dat verbod moet bepaalde zeezoogdieren, met name bruinvissen, beter beschermen. Het voorjaar van 2013 was voor de bruinvissen aan de Belgische kust het meest dodelijke. Bij minstens een derde van de aangespoelde dieren was bijvangst in visnetten de meest waarschijnlijk doodsoorzaak, zo meldt Vilt.be

Een warrelnet wordt evenwijdig aan de kust opgesteld, is 50 tot 100 meter lang en wordt verankerd met ankers en betonblokken. Het centrale net vormt een "zak" waarin de vissen verstrikt kunnen geraken. Vandaar de naam warrelnet.

Maar de netten verstrikken niet alleen de vissen waarvoor ze bedoeld zijn. Ook beschermde diersoorten zoals de bruinvis zijn de pineut. Aangezien ze zoogdieren zijn, verdrinken ze door de warrelnetten.

De bruinvis verdient volgens de Europese Habitatrichtlijn het strengste beschermingsregime. Onder meer op aandringen van N-VA-parlementslid Wilfried Vandaele zit een verbod op warrelnetten al een tijdje in de pijplijn.

Onlangs overhandigden vier natuurverenigingen nog een petitie tegen het recreatieve gebruik van kieuw- en warrelnetten met 22.000 handtekeningen aan minister Schauvliege. De actie kreeg de steun van tv-figuur Tom Waes.

Natuurpunt, Sea Shepherd België, Blue Shark en Sea First België reageren nu tevreden dat het verbod door de regering is goedgekeurd. De natuurorganisaties hopen wel dat er voldoende zal gecontroleerd worden "om te vermijden dat het verbod een slag in het water wordt voor de bruinvis". Ze zeggen er meteen bij dat de campagne ‘Warrelniet’ pas stopt wanneer het verbod daadwerkelijk ingevoerd en opgevolgd wordt. [Bron: Vilt]

Lees ook: 22.000 handtekeningen voor verbod op warrelnetten



De recreatieve warrelnetvisserij aan de Belgische kust, foto BMM

Gerrie van Hengel
Berichten: 84
Lid geworden op: wo feb 02, 2011 10:13 pm

Re: Weer een verbod erbij, waar eindigt dit?

Bericht door Gerrie van Hengel »

Hi Jerry.
Ik heb je je berichtje nu twee keer gelezen, maar kan er nu niet uit opmaken of je een voor of tegenstander van wargaren bent.
Ik persoonlijk vind het niets met (sport)vissen te maken hebben.

Groet,
Gerrie.

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: Weer een verbod erbij, waar eindigt dit?

Bericht door Frans Salvo »

of je nu voor of tegen bent, doet niet (meer) ter zake;

wat ik hier uit leer is dat je 1 politieker nodig hebt + 1 publiek figuur en 1 petitie met behoorlijk wat handtekeningen, om wat gedaan te krijgen... dus : als iedereen nu eens zijn kleine kantjes opzij zet en die petitie tegen die 1 baars regel wil tekenen ...
misschien hebben we een kans

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Weer een verbod erbij, waar eindigt dit?

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Gerrie,

Voor "alle duidelijkheid" ben ik tegen "elk verbod" dat wij als vrije mens, natuurmens, hengelsporter, of wat je nog allemaal bent, vierkant tegen! De regeltjes en verboden worden ons de laatste tijd aan een record tempo opgelegd zodat we niet meer vrij zijn om te laten of doen wat we zelf willen. Enkel betalen dat mag nog, en liefst zoveel mogelijk. Maar varen en vissen waar je wilt of meenemen wat je wilt, ho maar. Ik zelf heb al jaren de indruk dat ze gewoon "volledig" van de sportvisserij van af willen, en het ietsie pietsie baars en gul dat er nog overschiet enkel mag (moet) gevangen worden door de beroeps!

Wat betreft de warrelnetten onder de kust: Ik persoonlijk zie daar geen probleem in. Op de plaats waar ik mijn tappen ga trekken staat het heel de zomer vol met warrelnetten en enveloppe netten, en zie daar geen misstanden in, en al "zeker" geen ongewenste bijvangsten" in. Denk je nu echt dat bruinvissen zo dicht bij de laagwaterlijn op een 0.5m water komen om in die netten te belanden? Op al die jaren dat ik aan zee kom heb ik het nog nooit gezien! Ik weet 100% zeker dat er meer bruinvissen in de Oosterschelde omkomen van de honger, omdat het daar in de zomer volledig dood is, dan dat er sneuvelen in de "zogenaamde moordnetten"!

En net zoals Frans al vermeld. Als ze er echt een BV en politica moeten bij halen die er beide geen botten verstand van hebben om zoiets verboden te moeten krijgen, heb ik daar maar één woord voor "TRIESTIG". Ik geef het nog een jaar of twee en dan kunnen we allemaal onze boot in de tuin parkeren om te gaan gebruiken als bloembak........ Voor de rest mag je er toch niks meer mee.

MVG Jerry

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: Weer een verbod erbij, waar eindigt dit?

Bericht door Frans Salvo »

Ik vraag me wel af hoe er de volgende jaren gaat gereageerd worden als er nog altijd dolfijn-achtigen dood worden gevonden met sporen van warrelnetten ?

Of geloof je nu echt dat het die hobby-warrelnetjes zijn die het gedaan hebben ?

Ik weet in ieder geval dat de zandbanken tussen de Belgische kust en pakweg Duinkerken, regelmatig goed zijn ingepakt met warrelnetten; en dat zijn geen hobby netjes hé. Maar volwassen netten van 300 meter en meer.

Zelf heb ik er al 1 "cadeau" gekregen van zo een Franse beroeps; hij vond het niet zo fijn dat ik er kwam vissen en dan dumpte hij maar een afgedankt net op mijn ankertouw; snijden dus voor je onder getrokken wordt; en neen, dit is geen alleenstaand geval; in Nieuwpoort zijn er al een aantal vissers die hetzelfde hebben mogen meemaken.

Plaats reactie