Hondshaai, vis vh jaar in belgie

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
joeri wilmssen
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Hondshaai, vis vh jaar in belgie

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo,

Vandaag stond in de krant (in Vlaanderen) dat hondshaai, net zoals in het jaar 2000, tot vis van het jaar 2015 verkozen is in België en dat er extra promotie gaat gevoerd worden om deze vis bij het grote publiek bekend te krijgen of maken.
hierbij een letterlijk stukje overgenomen uit het artikel: "Het bestand is ook groot genoeg, een vangstbeperking is er dus niet. Jaarlijks wordt er ongeveer 500 ton aangevoerd".

Hierbij ook nog de link naar het bewuste krantenartikel (De Standaard):
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150114_01473314

Moet ik hier nu blij mee zijn of triest?

MVG, Joeri
Somnium
Delta 1609

Rob Weenink
Berichten: 112
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:48 am

Re: Hondshaai, vis vh jaar in belgie

Bericht door Rob Weenink »

Hallo Joeri,
Ik heb het artikel ook net op visserijnieuws gelezen.
Ik voel met je mee, moeten we hier nu blij van worden omdat de visstand in orde is, of juist droevig omdat dit het begin van het einde van weer een vissoort kan betekenen !

Groeten
Rob D829

Landerloos Frans
Berichten: 66
Lid geworden op: vr apr 01, 2011 4:07 pm

Re: Hondshaai, vis vh jaar in belgie

Bericht door Landerloos Frans »

Ja beste Joeri. Met pijn in mijn hart heb ik hier in Spanje waar ik in de winter verblijf weer vernomen dat Belgié weer een voortrekkersrol gaat spelen in het begin van een zoveelste blunder wat betreft het gericht vissen op de hondshaai als zogenoemde delicatesse,gelukkig omdat hij dan het dek niet meer moet proper schuren, maar droevig omdat het kleine haaitje binnen de kortste keren gaat verdwijnen. Als Belg ben ik verlegen om zoiets te durven promoten op tv en andere media.Nu in Spanje is het ook gedaan met de sportvisserij geen staart meer te vangen , overal langs de kant moet je betalen om een vishengel uit te werpen, en je kleinkinderen die op bezoek komen wil je nog een visje laten zien als je toch eens vist .Maar helaas.Goed zo Belgié en waarschijnlijk ook andere landen 50 cent per kilo voor de rederij die er dan veel moet vangen om rond te komen,en een dikke rekening voor de consument om hem te kopen.Tot dat ook die soort weer verdwenen is . Goed bezig jongens en heel goede voornemens in het nieuwe jaar.Proficiat.Delta 650 Frans.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Hondshaai, vis vh jaar in belgie

Bericht door Dre Frijters »

Als hondshaai inderdaad voor de sporthengelaar (niet alleen in België, maar ook in Nederland):
- in toenemende aantallen in onze kustwateren voort gaat komen;
- de bestanden door doelgerichte beheersmaatregelen zich kunnen blijven ontwikkelen;
- het inderdaad een heel lekkere consumptievis blijkt te zijn,
Dan zie ik hem als welkome aanvulling op de andere rondvissoorten die we steeds meer gaan missen.
Kortom: als het hondshaaitje (en andere soorten) in aantallen blijven oprukken, dan zal de kreet “aan tafel” ook vaker klinken bij de sportvisser. En daar is naar mijn mening niks mis mee.

Kijkend naar de ontwikkelingen in de beroepsvisserij , waarbij in de meer zuidelijke landen het al langer een normale consumptievis is en waar een markt voor bestaat dan is het niet vreemd, dat men die vis wil aanprijzen en die markt vergroten.
Ik denk dat er eerst een kritisch naar de weergegeven vangstregistraties over de afgelopen jaren moet worden gekeken, zeker omdat het een quotumvrije vis betreft. Werd de vis toen nog, omdat die nauwelijks iets opbracht, als ongewenste bijvangst zoals vele vissoorten, weer dood over boord gegooid? Zonder enige vorm van registratie en zonder behoorlijk wetenschappelijk onderzoek dus. En als in de aanvoer nu een stijging weergeeft, is dat dan omdat de aantallen in zee zijn toegenomen? Of wordt er minder gediscard en meer (geregistreerd) aangevoerd?
Als bij toename van de aantallen de consument het hondje meer gaat waarderen en deze bijvangst als onderdeel van “zwartvis” interessant begint te worden voor de tong- en scholvisserij, dan lijkt het me heel begrijpelijk dat daar gebruik van wordt gemaakt. Altijd beter toch dan weer dood overboord gooien of doordraaien, niet dan?
En vergeet vooral niet, dat dit het (beoogde en gewenste toekomstig) gevolg is van de zo bejubelde AANLANDPLICHT. Je kunt een beroepsvisser niet verwijten dat hij van alles wat hij (in de nabije toekomst) aan moet landen nog een paar centen probeert te maken, in plaats om het als ongewenste rotzooi tegen veel te hoge kosten als afval te moeten dumpen op de kade.
Doe dus eerst eens gedegen onderzoek en stem daar maatregelen en quota op af.

Wat echter ook tot torenhoge zorgen zou moeten baren bij politici, critici en wetenschap, is dat er in de Golf van Biscaje door het beroeps nog altijd met 70 mm mazen op o.a. tong mag worden gevist. En in de zuidelijke Noordzee / Kanaal nog steeds met 80 mm. Waar blijven de doelmatige maatregelen ???

En dat dankzij de slecht doordachte flutwetgeving van onze politici (zie de recente uitspraak van de Raad van State ten gunste voor de garnalenvissers) de garnalenboomkor weer huis mag gaan houden in de kustzones, waar beschermende maatregelen waren bedoeld. Niet zozeer vanwege bodemberoering, maar vooral ook als opgroeigebied voor alle pasgeboren en ondermaatse vis. En al die minitongetjes en andere platvisjes gaan dan dus weer als “dooie puf” overboord.

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Hondshaai, vis vh jaar in belgie

Bericht door Koen De Bièvre »

Hondshaai is, in tegenstelling tot zijn gladde neef, te eten. Een gebakken gulfiletje geniet met voorsprong de voorkeur, maar het is te doen. Zeker met de juiste saus kan je er met smaak van eten. Als je dat dikke en taaie vel er aan laat zitten, zijn ze zelfs uitermate geschikt voor de BBQ. Het vlees is vrij vast en heeft een rozige kleur zoals zalm uit een blikje. In Zuidwest Engeland worden ze gestroopt aangeboden onder de naam "rocksalmon" - "rotszalm". Vroeger zag je ze hier op de markt ook wel eens liggen als "zeepaling".

Dat er steeds meer van in onze wateren komen is een feit. In het voorjaar hadden we een dag waarbij we naast 19 gladde haaitjes ook nog eens 10 hondshaaitjes vingen en daar zaten volgroeide beestjes van ruim 60 cm bij. Als SPORTvis zijn ze wat mij betreft waardeloos. In Engeland en Ierland zijn die dingen vaak een plaag tijdens het vissen op leng, rog of conger. Je krijgt een paar kleine beetjes en vervolgens moet je een natte dweil opdraaien. Het zijn een beetje de visputbrasems van de zeesportvisserij zeg maar. Vaak hebben ze niet eens de haak binnen, maar houden ze gewoon het aas vast tot aan de oppervlakte of tot in de boot. Als je bij het landen niet goed oppast, halen ze ook nog eens je hele onderarm open met dat vel als schuurpapier. Die schaafwonde blijft dan ook nog eens een paar dagen branderig aanvoelen en geneest maar langzaam. De staart naast de kop leggen (u-vorm) en zo kop en staartwortel in dezelfde hand vasthouden voorkomt dit ongemak en je hebt meteen een hand vrij om de vis te onthaken.

Wat de boer niet kent, vreet hij niet... Het zou wel eens kunnen dat dat ook voor de hondshaaitjes het geval is. ik verwacht in ieder geval niet dat iedereen nu plots hondshaai gaat bestellen bij de visboer.

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: Hondshaai, vis vh jaar in belgie

Bericht door Mario Wauters »

Goh dat ze er nu ineens de vis van het jaar van maken in België bah weeral een soort die ze kunnen uitmoorden ,ik heb ze ook al gevangen en gegeten de zogenaamde zeepaling en zoals die reder zei 50cent de kilo en op de markt 12€ waar zitten dan de deugnieten.
Maar dat er in het kanaal door het beroeps tot eind april geen zeebaars mag gevangen worden is een kleine positieve noot of niet.
elpescador

delta 1518

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: Hondshaai, vis vh jaar in belgie

Bericht door Frans Salvo »

tot nu toe wishfull thinking Mario; volgens mij is er nog geen beslissing genomen; laat staan dat het beroep aan banden werd gelegd;
maar eea zou deze namiddag, 16/1, kunnen beslist worden...
de Europese Commissie komt deze namiddag samen en noodmaatregelen inzake de zeebaarsproblematiek staat op het programma; en het was de EC die de sportvisserij aan banden wilde leggen met 1 baars/persoon/dag...
ik vrees er voor
die beroepslobby is zo machtig en daar speelt zo veel geld !

Plaats reactie